Spår smertefullt tariffoppgjør neste år
Fagforbundene som organiserer bussarbeiderne er enige om at neste års tariffoppgjør må gi et høyt lønnstillegg. – 10 kroner timen må på bordet først, så kan neste års tarifforhandlinger starte, mener Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen.
vegard.holm@lomedia.no
Forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet spår at tariffoppgjøret neste år vil bli smertefullt.
Stort etterslep - Allerede nå har vi et etterslep på 16 000 kroner. Og når vi får tallene for de lokale lønnstilleggene i industrien må bussjåførene sikkert ha 10 kroner timen i etterslep før vi i det hele tatt starter tarifforhandlingene neste år, sier forbundslederen.
Roger Hansen innledet torsdag til debatt på en busskonferanse der 60 tillitsvalgte fra fire fagforbund startet debatten om neste års tariffoppgjør. Forbundene som organiserer bussarbeiderne er: Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet.
Forpliktende avtale
Bussbransjeavtalen (BBA) som ble forhandlet fram i 2007, har en intensjon om at bussjåførene skal ha en lønn på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette har partene vært enige om, og avtale er om dette er gjentatt flere ganger.
BBA er en normallønnsavtale som ikke har innebygd lokale forhandlinger. Dette, og det faktum at mellomoppgjørene gir svært lave lønnstillegg, har gjort at lønna har sakket akterut med nærmere ti kroner timen bare over tre år.
- Arbeidsgiverne har forpliktet seg i flere protokoller om at bussjåførene skal ha gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Og gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er ikke noe annet enn det det nettopp er, sa Hansen til en lydhør forsamling.
Flere muligheter
Han sa det er mange muligheter for å nå fram og nevnte noen muligheter: Ekstra forhandlinger forut for tariffoppgjørene, minstelønnsavtale med lokale lønnsforhandlinger, garantilønn og akseptering av større lønnssvingninger.
Forbundsleder Roger Hansen understreket fem punkter som ville avgjøre om Bussbransjeavtalen ville bli en suksess eller ikke.
– Alle bussarbeidere på over på Bussbransjeavtalen innen 1. april 2012.
– Alle ansatte har gjennomgått kompetansemodulene.
– Rekruttering til bransjen må svare til behovet.
– Industrilønn for bransjen som avtalt.
– Årlige forhandlinger som for andre avtaleområder.
Akilleshæl
Forhandlingsleder Henrik Dahle i Yrkestrafikkforbundet (YS) la fram statistikk som viser det samme etterslepet som Hansen la fram. Han viste fram tall som forteller at bussjåfører ligger blant de lavest betalte industriarbeidere.
Dahle hadde regnet seg fram til at Bussbransjeavtalens lønnsbestemmelser lå nærmere 20 000 kroner etter industrigjennomsnittet.
Dahle kunne også dokumentere at mellomoppgjørene har vært en akilleshæl for bussarbeiderne.
- Mellomoppgjørene har vært drepen for bussbransjen. Når vi får små lønnstillegg uten lokale forhandlinger sier det seg selv at vi kommer på etterskudd i forhold til industrien, sa Dahle. Han mener det er viktig å endre mellomoppgjørene.
Gjennomtenkte og få krav
Stein Gulbrandsen i Fagforbundet mener at Bussbransjeavtalen er god på lønn og pensjon.
- Vi prioriterte lønn og pensjon da vi forhandlet fram bussbransjeavtale i 2007, men mange andre viktige saker for oss ble borte. Hovedsaken var å få til en kraftig lønnsvekst og det fikk vi til.
Han advarte mot å reise for mange krav ved tariffoppgjøret neste år.
- Vi må prioritere få krav, de viktigste. Kravene må være gjennomtenkte og ligge i nærheten av resultatet. Kravene må være få, understreket Gulbrandsen.
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.
Guro Gulstuen Nordhagen
– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.
Tri Nguyen Dinh
Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
Kommentar
Colourbox
«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»
– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.
Omar Sejnæs
Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling
Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.
Marcelo del Pozo / Reuters / NTB