JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Steile fronter i godsstreiken

Det er ingen tilnærming mellom partene i godsstreiken, og konflikten blir trappet opp i løpet av få dager.

Striden gjelder prinsipper, og ikke kroner, og blir av partene betegnet som svært vanskelig.

Streiken var et faktum lørdag morgen og går inn i sitt sjette døgn. Ved bruddet var avstanden mellom partene så stor at riksmeklingsmannen ikke engang fant grunnlag for å legge fram en skisse.

Rundt 900 ansatte ved 12 godterminaler er omfattet av det første uttaket, og etter det NTB erfarer ligger det an til en snarlig opptrapping. Spedisjonsselskapene Schenker og Tollpost Globe har varslet de første permitteringene, noe Transportarbeiderforbundet (NTF) ser på som en provokasjon som må møtes med opptrapping.

Meldinger fra felten tyder på at stemningen tidvis er amper. Ved TNT-terminalen i Lillestrøm blokkerte torsdag morgen rundt 150 organiserte spedisjonsarbeidere utkjøringen gjennom hovedporten på grunn av mistanke om streikebryteri. Situasjonen løste seg etter et par timer.

Løses ikke med penger

– Oppslutningen er stor, folk er forbannet. Vi vil ikke akseptere at våre jobber blir undergravd av billig, innleid arbeidskraft. Denne konflikten løser vi ikke med penger, sier forbundsleder Roger Hansen til NTB.

Administrerende direktør Tom Rune Nilsen i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening sier at det ikke har vært noen kontakt mellom partene siden streiken startet, bortsett fra i TV-debatter, og at det heller ikke er noen tegn som tyder på at de vil møtes med det første.

Hansen tror streiken vil trekke ut, og at det ikke er snakk om å gi seg på hovedkravene om lønnsvilkårene for innleide vikarer og bestemmelser om hva slags arbeid sjåførene kan utføre inne på terminalområdet (også kalt omfangsbestemmelsen).

Direktør Nilsen i den NHO-tilsluttede arbeidsgiverforeningen LTL avviser begge disse kravene. Han mener at lønnen for innleid hjelp er et forhold mellom vikar og vikarbyrå, og at den tidvis kan være lavere enn tarifflønn. Det andre kravet mener han skaper konkurransevridning.

30 dager

Partene kan når som helst ta kontakt med meklingsmannen, dersom de mener at det er bevegelse. Hvis alt derimot er fastlåst, vil meklingsmann Merete Smith i henhold til lovbestemmelsene kalle inn partene til et møte etter 30 dager.

Hansen i Transportarbeiderforbundet mener at streiken biter for arbeidsgiverne, men at storsamfunnet generelt ikke merker stort.

– Det er også meningen. Vi gir de nødvendige dispensasjoner, blant annet til frakt av medisinsk utstyr. Folk flest skal ikke merke dette, sier forbundslederen.

Direktør Nilsen hos arbeidsgiverne mener at dette er direkte feilaktig. Han får daglig meldinger fra små og store bedrifter som ikke får sendt av gårde produktene sine eller får inn nødvendige varer og reservedeler, alt fra konserner som Statoil til den lokale fiskebutikken.

– Senest i morges hadde jeg kontakt med en fortvilet bedrift på Vestlandet som ikke fikk løst ut flere paller med reservedeler til oljeindustrien. Dette rammer rederier og leverandører som igjen kan få bøter på grunn av forsinkelser. Markedsposisjonen står også i fare for flere. Å si at dette ikke rammer enkeltpersoner, blir feil, sier Nilsen.

Han opplyser at situasjonen i fiskebransjen derimot synes å være under kontroll. Mange eksportører sender fisken direkte, utenom godsterminalene. Samtidig reduseres salgsvolumet ved at fisken blir stående lenger i merdene. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse