Stor langtidseffekt
Den norske deltakelsen på Grüne Woche i Berlin gir ikke bare klingende mynt i kassa, men har også stor langtidseffekt.
Saken oppsummert
helge.birkelund@anb.no
Det viser en evalueringsrapport utført for Landbruks- og matdepartementet.
– Dette er hyggelig lesing og viser at Grüne Woche har blitt en viktig arena i arbeidet med å bygge opp norske regionale mat- og reiselivsprodukter, sier landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Flere av de norske utstillerne understreker betydningen av å reise ut for å lykkes bedre hjemme. Også landbruksministeren synes det er inspirerende å møte andre produsenter.
– Det skaper stolthet når tyskere og andre står i kø for å smake og kjøpe lokale norske varer, enten det er lynghonning fra nord, tørket elgkjøtt, gjeddekaker eller gele med smak av granskudd. I sum bidrar Grüne Woche til å styrke den norske konkurransekraften, sier Sp-statsråden.
– Les også: Med akevitt som levebrød
Konklusjonen i rapporten, som er laget av Menon Business Economics, viser at et stort antall utstillere og produsenter får avtaler med dagligvarebutikker, restauranter og hotell gjennom Grüne Woche.
Det gir økt omsetning i lang tid etter turen til Berlin.
Flere utstillere melder også at verdens største messe for mat, landbruk og reiseliv virker som en arena for å utvikle og teste ut nye produkter.
Grüne Woche fungerer også som et sted hvor man bygger relasjoner. Matprodusenter finner hverandre, matprodusenter og reiselivsbedrifter inngår samarbeid. Produsenter blir intervjuet i artikler om mat og oppnår en PR-effekt.
Rapporten viser også at messa mer og mer blir en politisk arena. Matprodusenter blir kjent med politikere, politiske organisasjoner, og får kontakt med ulike samarbeidskonstellasjoner og kjeder.
– Flere mener at denne messen er den viktigste arenaen å være på, fordi «alle» er der, heter det i rapporten.
I 2011 deltok rundt 200 ledende politikere på høyt nivå fra inn- og utland, hvorav 60 statsråder. I alle år har den norske standen blitt besøkt av den tyske landbruksministeren, borgermesteren i Berlin og presidenten for det tyske bondelaget.
– Les også: Andre (kråke)boller i Berlin
Interessen for lokalmat og matspesialiteter fortsetter dessuten å stige i Norge. I 2012 ble det omsatt for 2,8 milliarder kroner på kjøp av norske matspesialiteter, mot 2,6 milliarder året før. Det vil si at omsetningen for lokalmat økte med 6,7 prosent, mens totalveksten for mat og drikke generelt økte med fem prosent. På to år har veksten vært på hele 22 prosent. Også det gleder landbruksministeren.
– Lokalprodusert mat gjør det norske matmangfoldet stadig rikere. Det er et betydelig marked med stor betalingsvilje blant norske forbrukere, legger han til. (ANB)
Internationale Grüne Woche arrangeres i Berlin i januar hvert år.
Har 1.500 utstillere fra nesten 60 land. Antall besøkende ligger mellom 400 og 500.000 hvert år.
Besøkende er publikum fra Tyskland og nabolandene, pluss representanter og eksperter fra matrelaterte næringer fra mange land.
Messen samler også 5.000 fra mer enn 70 land, samt matministre fra nesten alle representerte land.
I år deltok Norge for 26. gang.
Det er Landbruks- og matdepartementet som står bak prosjektet i samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin. (ANB)


Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Internationale Grüne Woche arrangeres i Berlin i januar hvert år.
Har 1.500 utstillere fra nesten 60 land. Antall besøkende ligger mellom 400 og 500.000 hvert år.
Besøkende er publikum fra Tyskland og nabolandene, pluss representanter og eksperter fra matrelaterte næringer fra mange land.
Messen samler også 5.000 fra mer enn 70 land, samt matministre fra nesten alle representerte land.
I år deltok Norge for 26. gang.
Det er Landbruks- og matdepartementet som står bak prosjektet i samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin. (ANB)