JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MISNØYE: Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss- og sporveisarbeidernes forening (BSF).

MISNØYE: Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss- og sporveisarbeidernes forening (BSF).

ATB

Bussjåfører med klare krav til arbeidsgiverne: – Lønna må øke med minst 40.000 kroner per år

– Vi har mye å ta igjen. Det er mange som nå har lyst til å kjempe for å få løftet lønnsnivået skikkelig, sier Ole Roger Berg.



12.07.2019
12:48
12.07.2019 17:04

hanna.skotheim@fagbladet.no

Da bussbransjeavtalen (BBA) ble etablert i 2007, ble arbeidsgiverne og arbeidstakerne enige om at bussjåførene skal ha lønn på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I stedet har det de siste to årene vært en reallønnsnedgang, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

– Vi har aldri kommet oss i nærheten av industriarbeiderlønna som vi egentlig skulle være på. Nå må vi kjempe for å komme oss dit vi skal være, sier Berg til Fagbladet og legger til:

– Vi krever at lønna vår øker med minst 40.000 kroner per år.

Saken fortsetter under bildet

Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

Werner Juvik

Nå vil BSF få med flest mulige lokale fagforeninger til å vedta kravene slik at de står sammen om dem. Deretter skal de i september ha et møte med faggruppen, hvor Berg også er leder. Der vil de komme med en endelig anbefaling til Fagforbundet sentralt.

– Etter det håper vi at også LO vil akseptere kravene våre.

Stor streikevilje

Ut fra dagens nivå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, ligger bussjåførene minst 20 kroner i timen under dette. Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Berg.

– Vi har mye å ta igjen. Det er mange som nå har lyst til å kjempe for å få løftet lønnsnivået skikkelig, sier Berg.

p

Han mener det er stor streikevilje for å få opp lønna i Trøndelag og i resten av landet.

– Når lønnsutviklingen stopper opp slik den har gjort, blir det vanskelig både å rekruttere og å beholde folk.

Må diskutere

Stein Guldrbrandsen, leder for Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, sier at utgangspunktet for Fagforbundet og LO hele tiden har vært at de er enige om at bussjåførene skal ha lønn på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Aksepten ligger der. Spørsmålet er bare hvordan vi skal gjøre det, og de diskusjonene må vi ta utover høsten, sier Guldbrandsen til Fagbladet og legger til:

– Jeg vet ikke om 40.000 er et riktig tall, men målet er at vi skal være på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Saken fortsetter under bildet.

Stein Guldbrandsen, leder i Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Stein Guldbrandsen, leder i Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Ingunn Eriksen

Guldbrandsen legger derimot ikke skjul på at det er mange utfordringer foran dem i hovedoppgjøret i 2020.

Realistisk og urealistisk

Etter meklingene i 2018 var Guldbrandsen, som representerte Fagforbundets bussansatte, delvis fornøyd. Han var fornøyd med at de fikk på plass dekning av reise, kost og losji, og han var fornøyd med AFP og slitertillegget.

Når det gjelder økt kjøpekraft for alle, var derimot ikke Guldbrandsen like fornøyd med resultatet for bussansatte.

p

Normallønnssatsene i BBA ble økt med 2.535 kroner (1,30 kroner per time). BBA er en normallønnsavtale, hvor de kun får det generelle tillegget. Det er ikke lokale forhandlinger der for eksempel industriansatte får en del av lønnstilleggene sine etter at de har fått det sentrale tillegget, ifølge Guldbrandsen.

Han mener kravet fra BSF i Trøndelag er urealistisk med frontfaget som tvangsramme.

Frontfaget er modellen som blir brukt ved lønnsforhandlinger i Norge. Den går ut på at det er industrien som først forhandler om lønn. Dette er bedriftene som er avhengig av lønnsomhet i et internasjonalt marked. Deretter kan alle de andre, blant andre offentlig sektor, gjennomføre sine forhandlinger i tråd med industriens lønnsvekst. Det blir ofte omtalt som rammen.

Vi har en klar mindrelønnsutvikling. LO må prioritere at områder med mindrelønnsutvikling, må få kompensert for det i hovedoppgjøret i 2020. Hvis arbeidsgiverne står ved den samme forutsetningen som da vi etablerte bussbransjeavtalen slik at de fortsatt kan rekruttere og beholde folk i bransjen, bør det være et høyst realistisk krav, sier Guldbrandsen.

Uten lønn

BSF har også et annet krav til arbeidsgivere i forbindelse med neste lønnsoppgjør i 2020.

• Full lønn under sykdom og at arbeidsgiver må forskuttere sykelønna i minst et år.

– Mange medlemmer opplever at de blir stående uten lønn i peioder når de blir sykemeldt. Dette skjer ofte på grunn av dårlig kommunikasjon mellom Nav og arbeidsgiver eller hos begge, sier Berg.

– Vi kan ikke akseptere at medlemmene blir stående uten inntekt i perioder. Derfor må dette bli en tariff sak, legger Berg til og understreker at dagens system fungerer for dårlig.

Stein Guldbransen i Fagforbundet sier at det i flere oppgjør tidligere er blitt krevd bedre vilkår for sykelønn, og mener det samme vil bli krevd under neste hovedoppgjør også.

Irriterte på ordning

I tillegg til kravet om høyere lønn og bedre sykelønn, har BSF to tekniske krav:

• De vil at bestemmelsen om at forsinkelser på inntil 10 minutter som er innbakt i timelønna, skal fjernes. Kommer du forsinket fra en rute på inntil 10 minutter i dag, skal du ikke ha kompensasjon for det med mindre det er en regelmessig forsinkelse som går igjen flere ganger.

– Denne bestemmelsen er flere bussansatte irriterte på, sier Ole Roger Berg i BSF.

Foreningen i Trøndelag krever også at:

• De skal få 15 minutter betalt tid per uke for å holde seg oppdatert på all informasjonen arbeidsgiver sender til dem.

– I dag kommer det hele tiden ny informasjon på e-post eller på SMS som vi må holde oss oppdaterte på for å gjøre jobben vår, og dette regner arbeidsgiver med at vi skal gjøre før vi starter på jobb.

p

Ingen kommentar

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, ønsker ikke å ta en diskusjon om tariffoppgjøret i 2020.

– Fram til hovedoppgjøret i 2020 er det fredstid og fredsplikt. Vi kommenterer ikke noe før den tid, sier Stordrange til Fagbladet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.07.2019
12:48
12.07.2019 17:04



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei


Flere saker