JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MISNØYE: Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss- og sporveisarbeidernes forening (BSF).

MISNØYE: Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss- og sporveisarbeidernes forening (BSF).

ATB

Bussjåfører med klare krav til arbeidsgiverne: – Lønna må øke med minst 40.000 kroner per år

– Vi har mye å ta igjen. Det er mange som nå har lyst til å kjempe for å få løftet lønnsnivået skikkelig, sier Ole Roger Berg.



12.07.2019
12:48
12.07.2019 17:04

hanna.skotheim@fagbladet.no

Da bussbransjeavtalen (BBA) ble etablert i 2007, ble arbeidsgiverne og arbeidstakerne enige om at bussjåførene skal ha lønn på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I stedet har det de siste to årene vært en reallønnsnedgang, ifølge Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

– Vi har aldri kommet oss i nærheten av industriarbeiderlønna som vi egentlig skulle være på. Nå må vi kjempe for å komme oss dit vi skal være, sier Berg til Fagbladet og legger til:

– Vi krever at lønna vår øker med minst 40.000 kroner per år.

Saken fortsetter under bildet

Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

Ole Roger Berg, bussjåfør og leder i Fagforbundet buss– og sporveisarbeidernes forening (BSF).

Werner Juvik

Nå vil BSF få med flest mulige lokale fagforeninger til å vedta kravene slik at de står sammen om dem. Deretter skal de i september ha et møte med faggruppen, hvor Berg også er leder. Der vil de komme med en endelig anbefaling til Fagforbundet sentralt.

– Etter det håper vi at også LO vil akseptere kravene våre.

Stor streikevilje

Ut fra dagens nivå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, ligger bussjåførene minst 20 kroner i timen under dette. Dårlige lønnsvilkår og tidligere dårlige tariffoppgjør har gjort at det har opparbeidet seg en misnøye i bussbransjen over lang tid, ifølge Berg.

– Vi har mye å ta igjen. Det er mange som nå har lyst til å kjempe for å få løftet lønnsnivået skikkelig, sier Berg.

p

Han mener det er stor streikevilje for å få opp lønna i Trøndelag og i resten av landet.

– Når lønnsutviklingen stopper opp slik den har gjort, blir det vanskelig både å rekruttere og å beholde folk.

Må diskutere

Stein Guldrbrandsen, leder for Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, sier at utgangspunktet for Fagforbundet og LO hele tiden har vært at de er enige om at bussjåførene skal ha lønn på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Aksepten ligger der. Spørsmålet er bare hvordan vi skal gjøre det, og de diskusjonene må vi ta utover høsten, sier Guldbrandsen til Fagbladet og legger til:

– Jeg vet ikke om 40.000 er et riktig tall, men målet er at vi skal være på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Saken fortsetter under bildet.

Stein Guldbrandsen, leder i Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Stein Guldbrandsen, leder i Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Ingunn Eriksen

Guldbrandsen legger derimot ikke skjul på at det er mange utfordringer foran dem i hovedoppgjøret i 2020.

Realistisk og urealistisk

Etter meklingene i 2018 var Guldbrandsen, som representerte Fagforbundets bussansatte, delvis fornøyd. Han var fornøyd med at de fikk på plass dekning av reise, kost og losji, og han var fornøyd med AFP og slitertillegget.

Når det gjelder økt kjøpekraft for alle, var derimot ikke Guldbrandsen like fornøyd med resultatet for bussansatte.

p

Normallønnssatsene i BBA ble økt med 2.535 kroner (1,30 kroner per time). BBA er en normallønnsavtale, hvor de kun får det generelle tillegget. Det er ikke lokale forhandlinger der for eksempel industriansatte får en del av lønnstilleggene sine etter at de har fått det sentrale tillegget, ifølge Guldbrandsen.

Han mener kravet fra BSF i Trøndelag er urealistisk med frontfaget som tvangsramme.

Frontfaget er modellen som blir brukt ved lønnsforhandlinger i Norge. Den går ut på at det er industrien som først forhandler om lønn. Dette er bedriftene som er avhengig av lønnsomhet i et internasjonalt marked. Deretter kan alle de andre, blant andre offentlig sektor, gjennomføre sine forhandlinger i tråd med industriens lønnsvekst. Det blir ofte omtalt som rammen.

Vi har en klar mindrelønnsutvikling. LO må prioritere at områder med mindrelønnsutvikling, må få kompensert for det i hovedoppgjøret i 2020. Hvis arbeidsgiverne står ved den samme forutsetningen som da vi etablerte bussbransjeavtalen slik at de fortsatt kan rekruttere og beholde folk i bransjen, bør det være et høyst realistisk krav, sier Guldbrandsen.

Uten lønn

BSF har også et annet krav til arbeidsgivere i forbindelse med neste lønnsoppgjør i 2020.

• Full lønn under sykdom og at arbeidsgiver må forskuttere sykelønna i minst et år.

– Mange medlemmer opplever at de blir stående uten lønn i peioder når de blir sykemeldt. Dette skjer ofte på grunn av dårlig kommunikasjon mellom Nav og arbeidsgiver eller hos begge, sier Berg.

– Vi kan ikke akseptere at medlemmene blir stående uten inntekt i perioder. Derfor må dette bli en tariff sak, legger Berg til og understreker at dagens system fungerer for dårlig.

Stein Guldbransen i Fagforbundet sier at det i flere oppgjør tidligere er blitt krevd bedre vilkår for sykelønn, og mener det samme vil bli krevd under neste hovedoppgjør også.

Irriterte på ordning

I tillegg til kravet om høyere lønn og bedre sykelønn, har BSF to tekniske krav:

• De vil at bestemmelsen om at forsinkelser på inntil 10 minutter som er innbakt i timelønna, skal fjernes. Kommer du forsinket fra en rute på inntil 10 minutter i dag, skal du ikke ha kompensasjon for det med mindre det er en regelmessig forsinkelse som går igjen flere ganger.

– Denne bestemmelsen er flere bussansatte irriterte på, sier Ole Roger Berg i BSF.

Foreningen i Trøndelag krever også at:

• De skal få 15 minutter betalt tid per uke for å holde seg oppdatert på all informasjonen arbeidsgiver sender til dem.

– I dag kommer det hele tiden ny informasjon på e-post eller på SMS som vi må holde oss oppdaterte på for å gjøre jobben vår, og dette regner arbeidsgiver med at vi skal gjøre før vi starter på jobb.

p

Ingen kommentar

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, ønsker ikke å ta en diskusjon om tariffoppgjøret i 2020.

– Fram til hovedoppgjøret i 2020 er det fredstid og fredsplikt. Vi kommenterer ikke noe før den tid, sier Stordrange til Fagbladet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.07.2019
12:48
12.07.2019 17:04



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker