Tøft for avisledere
Norske avisledere hadde et tøft år i 2009.
Det viser en studie som er utført ved Handelshøyskolen BI.
Førsteamanuensis Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI har fulgt ti norske avisledere gjennom hele året for å kartlegge hva de opplevde og hva de gjorde i kjølvannet av finanskrisen.
Sluttet
Symptomatisk nok gikk to av de ti avislederne over i nye jobber mot sluttet av året – én i og én utenfor bransjen, skriver Forskning.no
Både nasjonalt og internasjonalt har avisbransjen vært i hardt vær de siste årene. Mediehusene har stått overfor tøffe utfordringer.
Mange aviser har måttet leve med kraftige budsjettkutt og endringer i hverdagen.
Forsømt utviklingsarbeid
I 2009 var norske avisledere først og fremst opptatt av å kutte kostnader og bevare inntektene så godt som det har latt seg gjøre.
Det gikk på bekostning av utviklingsarbeidet, fastslår BI-forskeren.
– Avislederne gir uttrykk for at det nå er nødvendig å satse sterkere på kompetanseutvikling for å overleve i framtiden, sier Wilberg til Forskning.no
Nei til endringer
Et av avisledernes problemer er at norske avisorganisasjoner ikke er spesielt lystne på forandringer.
Seks av ti avisledere oppgir at organisasjonen bare i middels eller liten grad er forandringsvillige, mens de resterende fire opplever organisasjonene sine som forandringsvillige.
Viljen til forandringer endret seg ikke nevneverdig i løpet av perioden.
Kommunikasjon
– Oppskriften for å lykkes med å skape forandringer, handler om tydelig kommunikasjon knyttet til klare mål for utviklingsarbeidet, sier medieforskeren.
I starten av 2009 opplevde de intervjuede avislederne at den mest krevende oppgaven var å nå budsjettmålene.
Det var ikke fullt så krevende å holde det personlige motet oppe, som det å sikre en god utvikling av medarbeidernes kompetanse gjennom 2009. (ANB)