JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TØI-tøv om sjåførlønn

Transportarbeiderforbundets Roger Hansen mener Transportøkonomisk institutt tar feil når de hevder at bussruter på anbud har ført til høyere lønn for sjåførene.

vegard.holm@lomedia.no

I dagens Aftenposten framstilles det som om innføring av anbud i bussektoren har gitt alle involverte bare fordeler: Det offentlige har spart penger, kollektivtransporten er blitt bedre med flere ruter og bussjåførenes lønninger har økt etter at anbud ble innført. Grunnlaget for påstandene er TØI-rapporten «Anbud på norsk - om konkurranseutsetting og fristilling ved offentlige kjøp av persontransporttjenester. Effekter for tilbud, kostnader og arbeidstakere».

En annen virkelighet

Forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet er forundret over at Transportøkonomisk Institutt (TØI) er i stand til å produsere en rapport som til de grader er i strid med virkeligheten i bussnæringen.

– Innføring av konkurranseutsettingen og bruk av anbud i bussektoren førte til et enormt trøkk mot lønningene. Pensjonsordninger ble delvis fjernet og bussrutene og skiftplanene ble strammet inn. Dette var virkeligheten for bussjåførene, sier forbundslederen.

Snur tingene på hodet

Det er særlig påstanden om økte lønninger som får forbundsleder Roger Hansen til å bruke sterke ord.

– TØI tøver, de snur tingene fullstendig på hodet. Ingen av de bedringene som er kommet for de ansatte i bussnæringen har blitt til som en konsekvens av anbud. Tvert i mot var det Transportarbeiderforbundet, sammen med de andre fagforbundene innen næringen, som har kjempet gjennom både økte lønninger og andre forbedringer, sier Hansen.

Last ned hele rapporten «Anbud på norsk»

Undergravd

Samarbeidet mellom de fire fagforbundene i bussbransjen i tariffoppgjøret i 1998 og seinere, var helt nødvendig for å få gode resultater.

– Det første vi fikk gjennomslag for var en tariffestet pensjonsavtale i 2002. Deretter var Bussbransjeavtalen, som kom på plass i 2006 et nødvendig redskap for å bedre lønns- og arbeidsforholdene i bransjen. Den siste, og ikke minst viktige vi har fått til, er at loven om virksomhetsoverdragelse skal gjelde innenfor bussbransjen ved bruk av anbud. Stillingsvernet blir sterkt undergravd ved konkurranseutsetting, sier Roger Hansen.

Både motstand og samarbeid

Han understreker at også arbeidsgiverne har sett behovet for nye avtaler.

– Noen ganger har fagforbundene fått gjennomslag for kravene i samarbeid med arbeidsgiverorganisasjonene, andre ganger måtte de kjempes igjennom, sier Transportarbeiderforbundets nye leder.

Annonse
Annonse