Havnearbeidere truer med å sette vareeiere på Oslo Havn i gapestokk
Mange havneoperatører bruker fremdeles sjøfolk til å losse båtene på Oslo Havn. Hvis ikke det tar slutt, truer havnearbeiderne med å offentliggjøre hvem som bruker disse operatørene.
- Vi har dokumentert 70 brudd på ILO 137 i Oslo havn bare siden november i fjor, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I et brev som ble sendt til blant annet Oslo Havn og politikerne i Oslo forrige uke, skriver Oslo Bryggearbeideres Forening, OBF, at Oslo Havn ikke er villige til å håndheve ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til lossing og lasting. OBF viser til at dette er stikk i strid med vedtak som er fattet både i byrådet i Oslo og av styret i det kommunale foretaket Oslo Havn KF.
– De registerte havnearbedierne blir ikke benyttet, og det bedrives fortsatt sosial dumping i Oslo Havn, heter det i brevet.
Roar Langaard, leder i OBF, sier til Transportarbeideren at det i dag er fire operatører som benytter seg av losse og lastekontoret OBF drifter. Det er Seafront, Norsteve, Toten Transport og Mesta.
– De som ikke benytter oss er BMC AS, HmH Cement, Color Line, Møller/Bring, Rieber Salt og Unikorn, forteller han.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Ingen reaksjon fra noen
I brevet peker OBF på at disse selskapene, sammen med den manglende viljen til Oslo Havn KF til å etterleve egne vedtak, har skyld i at Oslo Havn som den eneste i Europa er blitt erklært som en bekvemmelighetshavn.
OBF varsler også at nå skal ikke bare Oslo Havn KF og de nevnte operatørene settes i gapestokk. Havnearbeiderne i Oslo varsler nemlig at samtlige vareeiere som benytter seg av de nevnte operatørene både vil bli kontaktet av OBF, og at navnet deres vil bli offentliggjort.
– De vil bli informert om at ILO 137 ikke overholdes og at det forekommer sosial dumping, heter det videre i brevet.
Brevet har imidlertid ikke medført noen reaksjon fra verken Oslo Havn KF eller byrådet.
– Jeg synes det er veldig rart at det ikke er kommet noen tilbakemelding. Nå har vi gitt Oslo Havn mulighet til å ta dette opp med de aktuelle operatørene, men om det ikke skjer vil vi gjøre det selv. Denne uka sendes et tilsvarende brev til disse operatørene, ser Langaard.
Han er usikker på om selskapene som benytter seg av disse operatørene på havna vet at ILO 137 brytes i forbindelse med lossing og lasting av "deres" varer.
– Jeg tror ikke alle vareeierne er klar over dette, men de vil nok ikke like å bli knyttet til sosial dumping, sier han.
• Oslo Havn fikk verstingstempelet
70 brudd på ILO 137
Bare siden 7. november i fjor har OBF dokumentert 70 brudd på ILO 137.
– Mesteparten av vår dokumentasjon går på at de ikke har benyttet seg av de registrerte havnearbeiderne, men trolig ville vi kunnet dokumentere enda flere tilfeller av at skipsmannskap utfører lossing og lasting i Oslo. Problemet er at vi ikke slipper inn på Sjursøya i Oslo, så vi får ikke dokumentert at sjøfolkene gjør jobben vår der. Vi er likevel sikre på at dette foregår da selskapene i liten grad har ansatte som kan foreta lossing og lasting selv. Den nye tariffavtalen gjør uansett ikke forskjell private og offentlige havner, så selv på egne anlegg skal registrerte havnearbeidere brukes, påpeker han.
Tidigere har Oslo Havn sagt at de ikke kan gjøre noe med bruddene på ILO 137 eller sosial dumping uten at det foreligger rapporter. De 70 rapportene OBF har sendt, har ifølge OBF ikke ført til noen endring.
– De gjør fremdeles ingenting. Det er merkelig, sier han.
• Dette svarer havnedirektøren på påstandene fra OBF
"Stillelek fra Oslo Havn"
Langaard mener at Oslo Havn hvis de ville kunne sjekket at anløpene ble gjort etter regelverket selv.
– De har jo anløpslogg og kan se mange år tilbake for å se hvilke skip som har vært her. De har ingen unnskylding for ikke å gjøre noe. Det virker i stedet som de leker "stilleleken", poengterer han.
Uten en endring på havna vil heller ikke statusen Oslo havn har som en bekvemmelighetshavn, bli stående.
– ITFs koordinasjonskomite i Norge som har fått mandat til både å vedta en slik status og oppheve den, hadde møte nå nettopp. Siden forholdene fremdeles ikke er bra i Oslo, ble det ikke gjort noe vedtak om å fjerne Oslo han fra den lista. Neste sjans er møtet til koordinasjonskomiteen i mai, sier OBF-lederen.
Begynner å bli lei
Han utelukker ikke aksjoner mot cruisebåtene som har varslet sine anløp fra april måned.
– Vi skal legge en strategi for å markere overfor cruiseindustrien at Oslo er en bekvemmelighetshavn, sier Langaard.
Han håper likevel at det kommer en løsning før den tid.
– Vi kan holde dette gående i mange år, men jeg begynner å bli lei av konflikten med Oslo Havn, avslutter Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.
Avviser at havnearbeiderne i OBF har fortrinnsrett
Havnedirektør i Oslo Ingvar M. Mathisen sier den nye havnetariffavtalen åpner for at også andre av havnens aktører kan benyttes.
Mathisen bekrefter at Oslo Havn har mottatt rapporter på skipsanløp fra OBF der det blir påstått at det forekommer brudd på ILO 137, og sosial dumping i Oslo Havn. Han forteller videre at det har vært skriftlig dialog der Oslo Havn har bedt OBF konkretisere og dokumentere hva de mener med brudd på ILO 137 og sosial dumping.
– Tilsvarende har vi hatt dialog med både Sjøfartsdirektoratet og ITF/Sjømannsforbundet som er de som har i oppgave å føre tilsyn med sjøfolk sine arbeidsvilkår, sier Mathisen, og legger til at han oppfatter at OBF setter likhetstegn mellom at registrerte havnearbeidere ikke benyttes til lasting og lossing av skip, og sosial dumping.
– Oslo Havns oppfatning av dette er noe mer nyansert. Dersom rederier benytter sjøfolk på fartøy med bekvemmelighetsflagg, så skjer dette trolig til lønnsnivå som skaper uønsket konkurranse med norsk arbeidskraft. Dette kan videre innebære brudd på gjeldende regelverk og forventer at rederiene unngår en slik praksis, sier han.