JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnekonflikten truer samarbeidsavtalen med Oslo-byrådet, advarer Rødt

– Etter tre år med byrådsmakt har Ap, SV og MDG ikke klart sørge for at kommunen følger ILOs havnearbeiderkonvensjon, sier Rødt-leder i Oslo, Siavash Mobasheri. Byrådspartiene svarer at de har forsøkt å finne gode løsninger for havnearbeiderne.
– Det foregår sosial dumping på Oslo Havn, og under Arbeiderpartiet, SV og MDG sitt styre er det ikke blitt løftet en finger for å gjøre noe med det, sier Siavash Mobasheri, leder i Rødt Oslo.

– Det foregår sosial dumping på Oslo Havn, og under Arbeiderpartiet, SV og MDG sitt styre er det ikke blitt løftet en finger for å gjøre noe med det, sier Siavash Mobasheri, leder i Rødt Oslo.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Siden i fjor høst har Rødt hatt møter med Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne om havnearbeidernes situasjon i Oslo.

I samarbeidsavtalen som ble inngått mellom de fire partiene etter kommunevalget høsten 2015, står det at: «Disse partiene er enige om at Oslo skal følge ILO-konvensjon nr. 137.»

I denne konvensjonen står det: «Registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett ved tildeling av havnearbeid.»

Rødt: – Byrådet kan ikke løpe fra ansvaret i Oslo Havn

Allerede tre år tidligere, i desember 2012, vedtok styret i Oslo Havn enstemmig et strateginotat som listet opp ulike metoder for hvordan man kunne bli kvitt de registrerte havnearbeiderne i Oslo. I det havnestyret satt blant annet en representant for Arbeiderpartiet og Sunniva Holmås Eidsvoll som nå er gruppeleder for SV i Oslo bystyre.

Selve vedtaket lød imidlertid: «Styret støtter administrasjonens arbeid med sikte på å gjøre om til kontinuerlig drift.»

I saksframlegget ligger imidlertid hele strategien for hvordan man skal kvitte seg med havnearbeiderne.

Absolutt krav

Leder i Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, sier til Transportarbeideren at siden det aldri har kommet noe nytt vedtak i havnestyret i Oslo som parkerer den vedtatte strategien, tyder det på at strategien ligger fast.

– Derfor er det et absolutt krav at havnestyret på sitt møte nå i februar skal gjøre et vedtak som parkerer vedtaket fra 2012. Det vil være en symbolsk seier for havnearbeiderne, sier Mobasheri.

Noen stor grunn til optimisme ser han derimot ikke.

– Vi har hatt møter siden i fjor høst, men det har ikke skjedd noe på over tre år. Stikk i strid med ILO-konvensjonen 137 har vi lenge sett at skip blir lastet og losset av utslitte, ufaglærte og underbetalte mannskap om bord. Dette har ført til at havnearbeiderne har mistet jobben de har rett på å gjøre til sjøfolk som får luselønn. Det fins ikke noe annet begrep for dette enn sosial dumping. Dette skjer under Arbeiderpartiet, SV og MDG sitt styre, og de har ikke løftet en finger for å gjøre noe med dette. Det ser ikke så veldig lyst ut nå heller, sier han.

I potten ligger samarbeidsavtalen mellom Rødt og byrådspartiene.

– Vi har allerede signalisert at vi ikke kan strekke oss lenger. Hvis byrådspartiene skal ha et revidert budsjett igjennom og unngå et faglig opprør mot byrådet, så bør de komme oss i møte på dette. Vi er nødt til å få en løsning, hvis ikke må vi vurdere hele samarbeidsavtalen, påpeker han.

Dilemma

Leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, mener byrådet ikke kan gjemme seg bak Holship-dommen.

– Alle de andre havnene i Norge må også forholde seg til den dommen, men de bruker havnearbeiderne. Det var ikke Holship-dommen som ødela for oss i Oslo. Det var strategien til havnestyret i Oslo som ble vedtatt i 2012, understreker han.

Både OBF-lederen og Rødt-lederen innrømmer imidlertid at det er et dilemma å skulle kritisere det sittende byrådet med tanke på at det kan sende velgere til borgerlig side ved valget til høsten.

– Sannheten er at ting ikke blir bedre under et arbeiderfiendtlig Høyre-byråd. Det trengs en fast og tydelig linje i kampen mot sosial dumping. Det står Rødt for. Derfor må vi være prinsipielle. Arbeidsfolk må stole på at vi aldri sier én ting før valget, og gjør noe helt annet etterpå. Løfter er til for å holdes, men dessverre ikke for folk i Arbeiderpartiet og SV, sier Siavash Mobasheri.

Saken fortsetter under bildet.

Siavash Mobasheri, leder i Rødt Oslo, får støtte for sine krav til byrådet fra leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard.

Siavash Mobasheri, leder i Rødt Oslo, får støtte for sine krav til byrådet fra leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard.

Roy Ervin Solstad

Sier ingenting om støtte

Transportarbeideren har sendt flere spørsmål til Harald Nissen, gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne, Sunniva Holmås Eidsvoll, gruppeleder for Sosialistisk Venstreparti og Frode Jacobsen, gruppeleder for Arbeiderpartiet. I et felles svar vil de ikke svare på om de støtter Rødts krav om at havnestyret må gjøre et nytt vedtak som parkerer strateginotatet fra 2012.

«Vi er fornøyd med at styret i Oslo havn ikke lenger baserer sitt arbeid på strategidokumentet fra 2012. Byrådet har under hele denne bystyreperioden forsøkt å finne gode løsninger som ivaretar losse- og lastearbeiderne og for å sikre at ILO 137/sosial dumping ikke skjer i Oslo Havn», skriver de tre.

Var uenig

I protokollen fra styremøtet i Oslo Havn i desember 2012 framkommer det ikke at det var uenighet om strategien. I sitt felles svar understreker byrådspartiene at de er opptatt av å være på lag med arbeidsfolk. De gjentar samtidig at de er fornøyd med at strategidokumentet ikke lenger blir lagt til grunn for styrets arbeid.

«Vi er også fornøyd med at styret i Oslo Havn den 15. juni 2017 fattet et vedtak om at ILO 137 skulle følges», skriver de.

SVs Sunniva Holmås Eidsvoll avdekker imidlertid litt mer om hva som skjedde da strateginotatet ble vedtatt.

– Jeg stilte meg i havnestyret ikke bak strateginotatet og var kritisk til innholdet på møtet. Jeg mener den dag i dag at det aldri burde vært fremmet av administrasjonen. Jeg stilte meg bak et vedtak om at jeg ønsket kontinuerlig havnedrift. Hadde jeg visst at protokollen, som var unntatt offentlighet, ville bli lekket så hadde jeg forsikret meg om at mitt syn kom tydeligere frem i protokollen, sier hun.

Fremmet protokollmerknad

Holmås Eidsvoll forteller videre at hun i havnestyret fremmet kritiske merknader til styrelederens opptreden i media.

– Jeg stod også fast på at tariffavtalen i havna måtte respekteres og at sosial dumping var uakseptabelt, sier hun, og legger til at hun fremmet en protokollmerknad i det første havnestyremøtet etter at strateginotatet hadde blitt lekket til offentligheten.

I den merknaden står det følgende:

«Tariffavtalen mellom Transportarbeiderforbundet og NHO for losse- og lastearbeidere i Oslo havn må respekteres. Ny organisering og endringer i tarifforholdet må framforhandles av partene i tariffavtalen.

For å løse konflikten med de ansatte ved OLLK, må tariffavtalen enten videreføres slik som i dag, og med den nye containerterminaloperatøren som en av flere parter, alternativt at den nye containeroperatøren overtar OLLKs nåværende arbeidsoppgaver med lossing og lasting av skip i hele havna. Sistnevnte løsninger forutsetter en avtale med tariffpartene.

Involverte tariffparter må snarest sette seg til forhandlingsbordet og vise vilje til å finne felles løsninger.»

Denne merknaden viste hun også til i et intervju med Transportarbeideren før jul i 2013. Intervjuet stod også på trykk i det første nummeret av Transportarbeideren i 2014.

God dialog med Rødt

Både Oslo Havn og arbeidsgiversiden har vist til Holship-dommen som årsaken til at man ikke lenger kan kreve at man bruker en bestemt gruppe havnearbeidere. De nåværende byrådspartienes gruppeledere vil ikke svare på hvorfor man i andre havner i Norge benytter registrerte havnearbeidere.

«Vi har oppfordret aktørene i Oslo Havn til å bruke Oslo Bryggearbeideres Forening som organiserer åtte havnearbeidere, i laste og losseoperasjoner. Det har også byrådet, NHO og styret i Oslo Havn gjort. Samtidig er det også slik spørsmålet om fortrinnsrett etter ILO 137 er ett av spørsmålene NHO og LO har bedt Arbeids- og sosialdepartementet om å avklare. Den saken ligger til behandling i departementet», skriver de videre.

Ingen av de tre frykter imidlertid for samarbeidet med Rødt, eller at støy rundt havnekonflikten i Oslo kan ramme byrådspartiene ved kommunevalget til høsten.

«Nei, vi tror ikke dette vil gjøre det vanskeligere å vinne valget. Vi har vært opptatt av å ha dialog med havnearbeiderne. Byrådspartiene er opptatt av gode arbeidsvilkår for alle. Når det gjelder samarbeidet med Rødt, så har vi en god og tett dialog med dem i en rekke saker. Også i denne saken», avslutter Harald Nissen (MDG), Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) og Frode Jacobsen (Ap).

Annonse

Flere saker

Annonse