JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rødt: – Byrådet kan ikke løpe fra ansvaret i Oslo havn

I morgen skal partiet Rødt møte gruppelederne for byrådspartiene i Oslo. Der blir situasjonen på Oslo havn tema etter at ITF i går erklærte havna for bekvemmelighetshavn.
Mikkel Øgrim, leder for Rødt i Oslo, sier Oslo Havns manglende vilje til å følge ILO 137 slik det står i samarbeidsavtalen mellom Rødt og byrådspartiene, kan få konsekvenser for hele avtalen.

Mikkel Øgrim, leder for Rødt i Oslo, sier Oslo Havns manglende vilje til å følge ILO 137 slik det står i samarbeidsavtalen mellom Rødt og byrådspartiene, kan få konsekvenser for hele avtalen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Et slikt verstingstempel for å angripe arbeidstakeres faglige rettigheter og lønns- og arbeidsvilkår, er det kun Barrow Island utenfor Australia som har fått tidligere. Nå har imidlertid Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen gitt Oslo Havn den samme tvilsomme æren av å stå på lista over havner med Port of Convenience-status.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Har vedtatt ILO 137

En av de viktigste grunnene til at Oslo nå er å regne som en POC-havn, er at FNs arbeidsorganisasjon, ILO, sin havnearbeiderkonvensjon, ILO 137, ikke blir fulgt i Oslo. Den sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til losse- og lastearbeid.

I 2015 da det borgerlige byrådet i hovedstaden ble byttet ut med et byråd utgått av partiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, ble det inngått en samarbeidsavtale med partiet Rødt. I den avtalen står det at ILO 137 skal følges i Oslo havn, og det samme ble nevnt i byrådserklæringen.

Så sent som i juni gjorde havnestyret i Oslo et lignende vedtak, men havnearbeiderne har ikke sett noen praktisk endring i det som skjer på havna. Fremdeles deltar skipsmannskap i godshåndteringen av skipslasten, og det benyttes heller innleid mannskap enn de registrerte havnearbeiderne som fremdeles holder ut på Oslo havn.

ITF sine inspektører har også dokumentert at det foregår sosial dumping på Oslo havn.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Tar ansvar i andre saker

Leder i Rødt i Oslo, Mikkel Øgrim, sier til Transportarbeideren at samarbeidsavtalen partiet har med byrådet vil bli tatt opp på et møte med byrådspartienes gruppeledere i morgen, onsdag.

– Jeg har allerede utfordret byrådet i Klassekampen i dag om at det er byrådet som sitter med det øverste ansvaret. Byårdet kan ikke gjemme seg bak at Oslo Havn er et kommunalt foretak. Senest mandag var Lippestad ute og sa at alle steiner skulle snus etter at det fredag kom frem at Boligbygg KF har vært involvert i kjøp og salg av eiendom i gråsonen av lovverket, men når det gjelder Oslo havn kan han plutselig ikke gjøre noe siden det er et kommunalt foretak, sier Øgrim.

Frykter at 700 norske sjøfolk blir satt på land

Politisk vilje

Han forteller videre at Rødt vil sette jurister på saken som også vil kunne se på samarbeidsavtalen.

– Dette kan selvsagt få konsekvenser for hele avtalen, og nettopp derfor må vi bruke avtalen politisk i denne saken. Vedtaket til havnestyret om å følge ILO 137 kom et halvt år etter Holship-dommen, likevel gjemmer partier fra arbeiderbevegelsen seg bak den dommen. Byrådet og Oslo kommune tar ansvar for sine kommunale foretak på andre områder. Det må de også gjøre med Oslo Havn. Dette handler kun om politisk vilje, og den må vi få fram hos byrådet, sier Mikkel Øgrim.

Oslo Havn fikk verstingstempelet

Truer med å heise sjørøverflagg i Oslo havn

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse

Flere saker

Annonse