Frykter at 700 norske sjøfolk blir satt på land
Et lite avsnitt i finansdepartementets budsjett åpner for at 700 norske arbeidsplasser forsvinner til utlandet.
Når Sjømannsforbundet frykter for 700 arbeidsplasser, gjelder det konkret Color Lines ferger på strekningen Kiel – Oslo. Hvis Color Line flagger ut, vil neste 700 norske sjøfolk miste jobben.
Håvard Sæbø
torgny@lomedia.no
I forslag til statsbudsjett for 2018 skriver regjeringen at det er ventet at endringene i støtteordningen for sjøfolk er gjennomført i andre halvdel av 2018.
– I klartekst betyr dette at denne regjeringen vil legge til rette for å erstatte nesten 700 norske sjøfolk med billig utenlandsk mannskap, sier leder i Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.
Han mener at dette er å sette sosial dumping i daglig system i Oslofjorden med denne regjeringas velsignelse.
• Kutter 700 millioner i dagpengene
I «gul bok»
I statsbudsjettet er denne endringen bare omtalt i finansdepartementets sammendrag av statsbudsjettet. Dette sammendraget blir vanligvis omtalt som «gul bok».
Det overraskende i denne sammenhengen, er at endringen ikke er omtalt i næringsdepartementets budsjettforslag.
Når Sjømannsforbundet frykter for 700 arbeidsplasser, gjelder det konkret Color Lines ferger på strekningen Kiel – Oslo.
Det finnes to skipsregistre i Norge, NOR og NIS. For å være registrert i NOR-registeret, må en følge norske lønns- og avtaleforhold. Dette registeret er beregnet på skip i innenriksfart.
NIS-registeret er beregnet for utenriksfartøy og gjør det mulig for rederne å betale lavere hyrer til sjøfolka.
• Se flere saker om statsbudsjettet 2018
Pålegges og flagge ut
– Det er svært overraskende at departementet gjemmer bort en slik sak i «gul bok» og ikke omtaler det i sitte eget budsjett, sier hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes.
Han mener også at det er svært spesielt at dagens regjering, som er den mest markedsliberale som har vært, pålegger et rederi å flagge ut.
I 2014 nedsatte regjeringa fartsområdeutvalget. Mandatet var å vurdere om NIS-skip kunne trafikkere norske havner.
Utvalget delte seg i et flertall og et mindretall. Flertallet ville åpne for NIS-skip i Norge, mindretallet ville si nei til en slik løsning. Mindretallet besto av sjømannsorganisasjonene og LO.
Næringsminister Monica Mæland har gått for flertallets løsning.
• (mai-17:) Mæland nekter å skrote forslaget som kan gjøre 700 norske sjøfolk arbeidsledige
516 millioner kroner
– Regjeringens mål er å gjennomføre flertallets anbefalinger fra fartsområdeutvalget, og regjeringens maritime strategi, skriver kommunikasjonsrådgiver Martine Røisland i Nærings- og fiskeridepartementet i en e-post til frifagbevegelse.no.
Dette vil sannsynligvis føre til at Kiel-fergene flagges ut og at sjøfolk med norske lønns- og arbeidsvilkår vil erstattes med utenlandske dårligere betalte arbeidstakere.
– Fartsområdeutvalget baserte seg på regnskapstall fra 2013, da gikk ikke Color Line spesielt bra, men i fjor gikk selskapet med 516 millioner kroner i overskudd. Det er ingen grunn til å flagge ut for å øke fortjenesten ytterligere, mener Øksnes.