JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter at 700 norske sjøfolk blir satt på land

Et lite avsnitt i finansdepartementets budsjett åpner for at 700 norske arbeidsplasser forsvinner til utlandet.
Når Sjømannsforbundet frykter for 700 arbeidsplasser, gjelder det konkret Color Lines ferger på strekningen Kiel – Oslo. Hvis Color Line flagger ut, vil neste 700 norske sjøfolk miste jobben.

Når Sjømannsforbundet frykter for 700 arbeidsplasser, gjelder det konkret Color Lines ferger på strekningen Kiel – Oslo. Hvis Color Line flagger ut, vil neste 700 norske sjøfolk miste jobben.

Håvard Sæbø

torgny@lomedia.no

I forslag til statsbudsjett for 2018 skriver regjeringen at det er ventet at endringene i støtteordningen for sjøfolk er gjennomført i andre halvdel av 2018.

– I klartekst betyr dette at denne regjeringen vil legge til rette for å erstatte nesten 700 norske sjøfolk med billig utenlandsk mannskap, sier leder i Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.

Han mener at dette er å sette sosial dumping i daglig system i Oslofjorden med denne regjeringas velsignelse.

Kutter 700 millioner i dagpengene

I «gul bok»

I statsbudsjettet er denne endringen bare omtalt i finansdepartementets sammendrag av statsbudsjettet. Dette sammendraget blir vanligvis omtalt som «gul bok».

Det overraskende i denne sammenhengen, er at endringen ikke er omtalt i næringsdepartementets budsjettforslag.

Når Sjømannsforbundet frykter for 700 arbeidsplasser, gjelder det konkret Color Lines ferger på strekningen Kiel – Oslo.

Det finnes to skipsregistre i Norge, NOR og NIS. For å være registrert i NOR-registeret, må en følge norske lønns- og avtaleforhold. Dette registeret er beregnet på skip i innenriksfart.

NIS-registeret er beregnet for utenriksfartøy og gjør det mulig for rederne å betale lavere hyrer til sjøfolka.

Se flere saker om statsbudsjettet 2018

Pålegges og flagge ut

– Det er svært overraskende at departementet gjemmer bort en slik sak i «gul bok» og ikke omtaler det i sitte eget budsjett, sier hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes.

Han mener også at det er svært spesielt at dagens regjering, som er den mest markedsliberale som har vært, pålegger et rederi å flagge ut.

I 2014 nedsatte regjeringa fartsområdeutvalget. Mandatet var å vurdere om NIS-skip kunne trafikkere norske havner.

Utvalget delte seg i et flertall og et mindretall. Flertallet ville åpne for NIS-skip i Norge, mindretallet ville si nei til en slik løsning. Mindretallet besto av sjømannsorganisasjonene og LO.

Næringsminister Monica Mæland har gått for flertallets løsning.

• (mai-17:) Mæland nekter å skrote forslaget som kan gjøre 700 norske sjøfolk arbeidsledige

516 millioner kroner

– Regjeringens mål er å gjennomføre flertallets anbefalinger fra fartsområdeutvalget, og regjeringens maritime strategi, skriver kommunikasjonsrådgiver Martine Røisland i Nærings- og fiskeridepartementet i en e-post til frifagbevegelse.no.

Dette vil sannsynligvis føre til at Kiel-fergene flagges ut og at sjøfolk med norske lønns- og arbeidsvilkår vil erstattes med utenlandske dårligere betalte arbeidstakere.

– Fartsområdeutvalget baserte seg på regnskapstall fra 2013, da gikk ikke Color Line spesielt bra, men i fjor gikk selskapet med 516 millioner kroner i overskudd. Det er ingen grunn til å flagge ut for å øke fortjenesten ytterligere, mener Øksnes.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse