JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

ITF-kongressen er i gang

2400 transportarbeidere samlet i Singapore denne uka.
ITF-kongressen samler transportarbeidere fra alle verdensdeler.

ITF-kongressen samler transportarbeidere fra alle verdensdeler.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Søndag morgen lokal tid startet Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) sin 44. ordinære kongress i Singapore i Sørøst-Asia. Kongressen arrangeres hvert fjerde år, og Singapore overtok statfettpinnen fra Sofia i Bulgaria der ITF avholdt sin kongress i 2014.

Det er første gang i ITF sin 122 år lange historie at kongressen blir avholdt i Sørøst-Asia. I utgangspunktet var det meningen at kongressen skulle gå av stabelen i Australia, men den ble flyttet til Singapore, da det viste seg at det ville bli enklere rent logistikkmessig å arrangere den her.

Antall delegater på kongressen er for øvrig doblet siden 2014 da rundt 1200 personer deltok.

Den største kongresssalen fikk plass til alle 2400 delegatene pluss mange flere.

Den største kongresssalen fikk plass til alle 2400 delegatene pluss mange flere.

Roy Ervin Solstad

Mange norske

Det finnes 13 norske fagforeninger som er medlemsorganisjoner i ITF.

• Norsk Transportarbeiderforbund

• Fellesforbundet

• Norsk Sjømannsforbund

• Norsk Sjøoffisersforbund

• Det Norske Maskinistforbund

• Handel og Kontor

• Yrkestrafikkforbundet

• Fagforbundet

• Norsk Jernbaneforbund

• IndustriEnergi

• Norsk Kabinforening

• Norsk Lokomotivmannsforbund

• Parat

De fleste av disse er på plass i Singapore, og Norge har tradisjonelt vært godt representert i de ulike seksjonsstyrene i ITF. En av disse seksjonene, fiskeriseksjonen, ledes av en nordmann, Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund.

Lars Morten Johnsen, til høyre, kommer inn i styret i ITF den neste kongressperioden. Terje Fenn Samuelsen sitter i havneseksjonens styre.

Lars Morten Johnsen, til høyre, kommer inn i styret i ITF den neste kongressperioden. Terje Fenn Samuelsen sitter i havneseksjonens styre.

Roy Ervin Solstad

Ellers har Asbjørn Wahl fra Fagforbundet hatt plass i styret i veiseksjonen, Øystein Aslaksen fra Jernbaneforbundet det samme i jernbaneseksjonen og Transportarbeiderforbundets Terje Fenn Samuelsen har sittet i styret i havnearbeiderseksjonen i kraft av sitt verv som leder for tilsvarende seksjon i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Johnsen i ITF-styret

Etter årets kongress vil Transportarbeiderforbundets leder, Lars Morten Johnsen, få plass i styret i ITF. Det er klart selv om valget ennå ikke er formelt foretatt. Årsaken er at Norden har tre representanter i ITF-styret, og Johnsen ble klappet inn som en av de tre på det nordiske formøtet lørdag ettermiddag.

Stephen Cotton (til høyre) ble i går gjenvalgt som ITFs generalsekretær. Her er han i samtale med Jan Villadsen fra danske 3F. Han er leder for Nordisk Transportarbeiderføderasjon.

Stephen Cotton (til høyre) ble i går gjenvalgt som ITFs generalsekretær. Her er han i samtale med Jan Villadsen fra danske 3F. Han er leder for Nordisk Transportarbeiderføderasjon.

Roy Ervin Solstad

Et valg er imidlertid allerede foretatt. Stephen Cotton fra Australia ble som ventet gjenvalgt som ITFs generalsekretær fram til neste kongress. Om det blir fire - eller fem år som det er foreslått å utvide kongressperiodene til – blir bestemt senere i uka.

Selv om valg er viktig, så mener Lars Morten Johnsen at det viktigste som skjer på årets kongress er at ITF legger en strategi for de endringene som vil komme framover.

– Vi har miljøutfordringer og ikke minst med sosial dumping. Det skjer over hele verden. Det skjer i Singapore og det skjer hjemme i Norge. Da trenger vi en felles strategi, påpeker han.

Egen spedisjons-seksjon

En av de største yrkesgruppene i transportsektoren, spedisjon, har til nå ikke hatt noen egen seksjon i ITF. Det håper Johnsen det skal bli slutt på i løpet av denne kongressen.

– Der har vi i Norden hatt sterke tradisjoner i lang tid, og vi forventer at det kommer inn representanter både fra Norden og Norge i den seksjonen som skal jobbe for den "warehouse"-sektoren, sier han.

NTF-lederen forteller at etableringen av den seksjonen har vært et nordisk initiativ.

– Det er viktig at vi får den på plass, sier Johnsen.

Trolig vil det skje allerede i morgen kveld, lokal tid.

Internasjonal kritikk mot Norge

På ITF-kongressen blir det i tillegg til å vedta nye handlingsplaner og valg, også vedtatt resolusjoner og uttalelser. Disse blir vanligvis sendt inn i god tid før kongressen, men det ligger også en mulighet for å få vedtatt haste-uttalelser, eller "emergency motions" som det heter på engelsk.

På møtet for alle de nordiske ITF-medlemsorganisasjonene lørdag ettermiddag, ble det vedtatt en uttalelse som uttrykte sterk kritikk til den norske regjeringens åpning for at Color Line kan flagge om sine to Kiel-ferjer til det norske internasjonale skipsregistret, NIS. Det vil bety at 700 norske sjøfolk blir satt på land, men frykten er at et slikt vedtak i Norge vil føre til at andre nordiske rederier vil måtte flagge ut sine ferjer også. Det vil i tilfelle bety at enda fler nordiske sjøfolk settes på land.

Johnny Hansen forteller til Transportarbeideren at han er glad for støtten, og at ITF høyst sannsynlig vil vedta uttalelsen i plenum.

– Det er klart at når ITF kommer med en resolusjon om det som skjer med Color Line, så vil det høres hjemme i Norge. Dette er en støtte og vil styrke den argumentasjonen vi har kjørt i denne saken i mer enn to år, sier Hansen.

Seksjonsmøter

I dag starter de ulike seksjonene sine møter på ITF-kongressen. For Transportarbeiderforbundet er det veiseksjonen som er dagens viktigste. Den inkluderer både buss- og godstransport. NTFs 2. nestleder, Dag-Einar Sivertsen, mener at selv om forbundet er mest opptatt av det som skjer i Norge og Vest-Europa med kabotasjekjøring og sosial dumping, så er det viktig å få satt disse problemene også på det internasjonale sakskartet.

– De problemene vi har i Europa både på buss og godstransport ser vi at også at land har over hele verden. Derfor er det ikke vanskelig å få satt fokus på sosial dumping og kjøre- og hviletidsbestemmelser i disse bransjene her på ITF-kongressen, sier Dag-Einar Sivertsen.

Transportarbeideren er på plass i Singapore vil følge hele ITF-kongressen.

Annonse
Annonse