JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen drosjenæringa er samlet i Oslo på taxikonferanse i dag. Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil ha med seg både næringa, byråkrater og politikerne på å omorganisere næringen totalt.

Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen drosjenæringa er samlet i Oslo på taxikonferanse i dag. Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil ha med seg både næringa, byråkrater og politikerne på å omorganisere næringen totalt.

Roy Ervin Solstad

Vil omorganisere drosjenæringa

– Verken eiere, sjåfører eller passasjerne er tjent med dagens situasjon, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.



19.06.2015
12:00
28.05.2015 14:00

res@lomedia.no

Taximarkedet i Norge er etter hvert blitt kjent for at det er for få drosjer når behovet er størst, og for mange når behovet er minst. Det siste året har også selskaper som Haxi og Uber spist seg inn på markedet gjennom det den eksisterende drosjenæringa karakteriserer som organisert piratvirksomhet.

Kritisk til deregulering

I vår kom Konkurransetilsynet med en anbefaling om å deregulere hele drosjemarkedet i Norge for å få en næring som var mer i takt med behovet. Norsk Transportarbeiderforbunds leder, Roger Hansen, erkjenner at bransjen har et problem, og at det ikke er noe alternativ å fortsette som nå. Deregulering advarer han derimot sterkt mot. Han vil i stedet ha mer statlig regulering.

– Vi må få en ny taxipolitikk i Norge som kommer passasjeren til gode i form av forutsigbare og fornuftige priser, og høyere standard på kjøretøyene. Sjåførene må også ha sikkerhet for inntekt og arbeidsforhold. Ikke minst må man sørge for at man har flere taxier i drift når etterspørselen er størst. I dag har vi en taxipolitikk som verken forbrukerne, sjåførene eller eierne er tjent med. Myndighetene må regulere næringa til beste for forbrukerne, samtidig som man sørger for at det blir gode og trygge arbeidsplasser for sjåførene, sier han.

Overetablering og prisøkning

Hansen peker på at erfaringene i Norge og ikke minst fra Sverige der næringa er blitt deregulert, viser at full liberalisering av markedet ikke gir bedre og billigere tjenester for kundene, tryggere jobber for sjåførene eller sunn inntjening for eierne.

– Myndighetene har pøst på med flere løyver og overlatt til "markedet" å bestemme prisene. Men det har bare ført til overetablering. Resultatet er at taxiene står mer stille enn de kjører, med takstøkning som resultat. I tillegg er det ikke nok taxier i drift når behovet er størst. Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk, uttaler Hansen.

Uavhengige taxisentraler

NTF-lederen mener det i stedet må åpnes for at et taxiselskap må kunne ha flere løyver, og med det etablere større bedrifter der det er grunnlag for det.

– Da vil en kunne drive mye mer effektivt. Prisene må være regulerte, slik at forbrukerne får forutsigbarhet, påpeker han.

En løsning for å bidra til at det er drosjer tilgjengelig når behovet er størst, mener Hansen er å gjøre drosjesentralene uavhengige av taxieierne.

– Det vil gi mulighet for en effektiv oppfølging og kontroll av de forpliktelsene en taxieier har. I dag kan det være like mange taxier ute på en mandags formiddag som på natt til søndag. Sentralene er nærmest ute av stand til å gjøre noe med dette, fordi sentralene styres av taxieierne, hevder Hansen.

Han mener det er myndighetene som skal ha ansvaret for å etablere disse uavhengige sentralene.

– Deretter må det inngås profesjonelle kontrakter med taxiselskapene om kjøring, både når de skal kjøre og om antall kjøretøy i trafikk til enhver tid. Da vil det være mulig å drive effektiv kontroll av den tjenesten som tilbys. Dessuten vil venting på neste passasjer reduseres, og inntjeningen for taxiselskapene øke, sier Roger Hansen som i dag står i spissen for en taxikonferanse i Oslo, der både tilhengere og motstandere av en deregulering av bransjen er til stede.

Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk.

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet

19.06.2015
12:00
28.05.2015 14:00



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

Brian Cliff Olguin

Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet


Flere saker