JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen drosjenæringa er samlet i Oslo på taxikonferanse i dag. Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil ha med seg både næringa, byråkrater og politikerne på å omorganisere næringen totalt.

Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen drosjenæringa er samlet i Oslo på taxikonferanse i dag. Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil ha med seg både næringa, byråkrater og politikerne på å omorganisere næringen totalt.

Roy Ervin Solstad

Vil omorganisere drosjenæringa

– Verken eiere, sjåfører eller passasjerne er tjent med dagens situasjon, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.


19.06.2015
12:00
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Taximarkedet i Norge er etter hvert blitt kjent for at det er for få drosjer når behovet er størst, og for mange når behovet er minst. Det siste året har også selskaper som Haxi og Uber spist seg inn på markedet gjennom det den eksisterende drosjenæringa karakteriserer som organisert piratvirksomhet.

Kritisk til deregulering

I vår kom Konkurransetilsynet med en anbefaling om å deregulere hele drosjemarkedet i Norge for å få en næring som var mer i takt med behovet. Norsk Transportarbeiderforbunds leder, Roger Hansen, erkjenner at bransjen har et problem, og at det ikke er noe alternativ å fortsette som nå. Deregulering advarer han derimot sterkt mot. Han vil i stedet ha mer statlig regulering.

– Vi må få en ny taxipolitikk i Norge som kommer passasjeren til gode i form av forutsigbare og fornuftige priser, og høyere standard på kjøretøyene. Sjåførene må også ha sikkerhet for inntekt og arbeidsforhold. Ikke minst må man sørge for at man har flere taxier i drift når etterspørselen er størst. I dag har vi en taxipolitikk som verken forbrukerne, sjåførene eller eierne er tjent med. Myndighetene må regulere næringa til beste for forbrukerne, samtidig som man sørger for at det blir gode og trygge arbeidsplasser for sjåførene, sier han.

Overetablering og prisøkning

Hansen peker på at erfaringene i Norge og ikke minst fra Sverige der næringa er blitt deregulert, viser at full liberalisering av markedet ikke gir bedre og billigere tjenester for kundene, tryggere jobber for sjåførene eller sunn inntjening for eierne.

– Myndighetene har pøst på med flere løyver og overlatt til "markedet" å bestemme prisene. Men det har bare ført til overetablering. Resultatet er at taxiene står mer stille enn de kjører, med takstøkning som resultat. I tillegg er det ikke nok taxier i drift når behovet er størst. Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk, uttaler Hansen.

Uavhengige taxisentraler

NTF-lederen mener det i stedet må åpnes for at et taxiselskap må kunne ha flere løyver, og med det etablere større bedrifter der det er grunnlag for det.

– Da vil en kunne drive mye mer effektivt. Prisene må være regulerte, slik at forbrukerne får forutsigbarhet, påpeker han.

En løsning for å bidra til at det er drosjer tilgjengelig når behovet er størst, mener Hansen er å gjøre drosjesentralene uavhengige av taxieierne.

– Det vil gi mulighet for en effektiv oppfølging og kontroll av de forpliktelsene en taxieier har. I dag kan det være like mange taxier ute på en mandags formiddag som på natt til søndag. Sentralene er nærmest ute av stand til å gjøre noe med dette, fordi sentralene styres av taxieierne, hevder Hansen.

Han mener det er myndighetene som skal ha ansvaret for å etablere disse uavhengige sentralene.

– Deretter må det inngås profesjonelle kontrakter med taxiselskapene om kjøring, både når de skal kjøre og om antall kjøretøy i trafikk til enhver tid. Da vil det være mulig å drive effektiv kontroll av den tjenesten som tilbys. Dessuten vil venting på neste passasjer reduseres, og inntjeningen for taxiselskapene øke, sier Roger Hansen som i dag står i spissen for en taxikonferanse i Oslo, der både tilhengere og motstandere av en deregulering av bransjen er til stede.

Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk.

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet

19.06.2015
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jan-Erik Østlie

Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Brian Cliff Olguin

Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

Leif Martin Kirknes

Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Sissel M. Rasmussen

Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler


Flere saker