Ut på velgerjakt
Her kaprer Heikki Holmås stemmen til Amjad Ahmed. Foran årets stortingsvalg skal alle partiene hjem til folk.
Heikki Holmås (36) svetter oppover trappene i boligblokken på Tøyen på det som til nå er en av årets varmeste dager i Oslo. SV-toppen er utstyrt med det vanlige smilet og valgkampbrosjyrer om nei til oljeboring i Vesterålen og Lofoten.
Han skal, som politikerne fra alle de andre partiene, banke på tusenvis av dører i månedene før stortingsvalget 14. september. Fra den åpne døren i leiligheten til Amjad Ahmed strømmer det pakistanske rytmer.
– Hei, mitt navn er Heikki og jeg kommer fra Oslo SV, jeg vil bare gi deg en løpeseddel og si at du må stemme med valget.
– Velkommen skal du være.
– Vi er her for å gi litt informasjon om hva vi står for, og håper at du ...
– Ja, jeg skal stemme på dere. SV har alltid støttet innvandrerne og stått på vår side.
– Ja, det er riktig det.
– Dere har også fått mye kjeft fordi dere har støttet palestinerne, og det er urettferdig. Jeg kommer til å stemme SV.
– Takk for det. Du får ha et godt valg, da!
I Gamlebyen i Oslo er Holmås blant sine egne.
På innsida av byen
Selv om det å banke på dører hos folk ikke er et ukjent fenomen i norsk politikk – ifølge professor Frank Aarebrot dukket de første variantene av hjemme hos-besøk opp rundt årtusenskiftet – vil årets stortingsvalg være valget der samtlige stortingspartier besøker norske hjem.
Arbeiderpartiet håper å besøke så mange som 125.000 husstander, mens Høyre planlegger skal banke på 100.000 dører.
– Å møte folk slik gir et veldig godt bilde av innsida av byen. En ting er å stå foran mikrofoner og prate, men dersom du ikke evner å snakke med personene bak den døra faller du lett igjennom i andre sammenhenger, sier stortingsrepresentant Jan Bøhler (Ap) til Dagsavisen.
– Vi skal gå over alt, fra Båtsfjord i nord til Lindesnes i sør. Vi har tro på dialog med velgerne, og våre politikere og tillitsvalgte skal ut for å lytte til folket, sier valgkampmedarbeider Mudassar Kapur i Høyre.
Aarebrot er ikke sikker på om alle velgere er like begeistret for å få politikere på besøk.
– Det kan tenkes at kvinner synes det er bedre å møte politikerne påkledd på nærbutikken enn i morgenkåpen hjemme, sier han.
– For mange broilere
For å finne opphavet til politikernes dør til dør-valgkamp må vi tilbake til republikkens morgen, sier professor og amerikakjenner Ole O. Moen ved Universitetet i Oslo.
– Frykten for det offentlige og troen på folkestyret har ligget dypt i hele den amerikanske historien. Å møte personen har vært viktig, og valgkampene ble alltid drevet lokalt. Dette handler jo i stor grad om å gjøre seg deilig for velgerne.
– Men vil en slik form for valgkamp fungere i Norge?
– Vi har allerede adoptert mye amerikansk politikk. Vi har hjemme hos-reportasjer med Jens, folk bretter ut familiene sine og nå blir det kanskje reklame på TV også. Vi svelger det meste som kommer fra USA.
– Vil vi svelge dette også?
– Nja, det vil vise seg. Men jeg tror velgerne har et behov for å møte politikerne og å se ansiktene deres. Det er så mange strømlinjeformede broilere i dag som står og lirer av seg de samme frasene på TV. Jeg tror mange vil føle at slike besøk er ganske all right, sier Moen. (ANB)