JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Antall LO-koordinatorer stiger:

Vegard og Øystein er LOs nye vaktbikkjer på gigantprosjekter

Øystein Guin og Vegard Granaune er to av 10 LO-koordinatorer i landet. De passer på store byggeprosjekter i Trøndelag.
Vegard Granaune (t.v.) er LO-koordinator på Nye Veier AS. Øystein Guin (t.v.) på Ørlandet.

Vegard Granaune (t.v.) er LO-koordinator på Nye Veier AS. Øystein Guin (t.v.) på Ørlandet.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Hos Forsvarsbygg på den nye kampflybasen på Ørlandet, har Øystein Guin nylig tatt over etter Roar Aas, som er blitt heltidspolitiker i Trondheim kommune.

Granaune er LO-koordinator for «Nye veier AS» på det store veiprosjektet på E6 fra Ulsberg til Åsen i Levanger. Totalt over 10 mil med firefelts motorvei.

LO-koordinatoren er det ferskeste tilskuddet til den store LO-familien.

p

Seriøsitetskravene

– Vi er på mange måter like, men ulike. Vi jobber på vidt forskjellige prosjekter, men innholdet blir veldig mye det samme. Vi skal være med å ivareta seriøsitetskravene i kontraktene til prosjektene vi jobber på, sier Øysten Guin til FriFagbevegelse.

– Det er egentlig bare en fortsettelse av det vi alltid har gjort som tillitsvalgte. For min del har vi en byggherre (Nye Veier AS) som har skjønt at de trenger ekstern kompetanse på feltet, fordi de ikke har kapasitet til å ta hele denne jobben selv, sier Vegard Granaune til FriFagbevegelse.

– I mitt hode har offentlig sektor, staten, kommunene og fylkene, vært flinke til å stille krav til leverandører. Men oppfølgingsbiten har sviktet. Det er der vi kommer inn med vår kunnskap, legger han til.

Som LO-koordinator jobber begge veldig bredt. Mens Forsvarsbygg er godt i gang med ny kampflybase på Ørlandet, er det lite bygging på E6-prosjektet ennå.

– Vi er i en fase hvor vi går inn i byggeperioden. Nå er det veldig mye forberedelser, legger han til.

Ansatt i engasjement

Begge er ansatt i et engasjement i LO, men finansiert av henholdsvis Forsvarsbygg og Nye Veier.

Han overtok altså jobben etter Roar Aas, som har gått opp løypa på Ørlandet.

Det blir nesten som å hoppe etter Wirkola.

– Akkurat det er heftig, ja. Det skal jeg innrømme. Roar har utrolig stor kunnskap som jeg forhåpentligvis kan opparbeide meg selv etter hvert, svarer han.

– Han har på mange måter gått opp en vei, sier Granaune.

– Han har det. Han har på mange måter definert den jobben vi alle har på området, mener Guin.

Forskjellig bakgrunn

Guin og Granaune er begge trøndere, men yrkesmessig har de forskjellig bakgrunn.

Førstnevnte er opprinnelig helsefagutdannet, og tidligere tillitsvalgt i Fagforbundet. Så ble han etter hvert ansatt i Fellesforbundet som organisasjonsarbeider. De siste sju årene har han vært ansatt i nettopp Fellesforbundet.

Sistnevnte kommer fra Arbeidsmandsforbundet, innenfor anleggssektoren.

Etter hvert kommer det til å kreves enda flere LO-koordinatorer. Det er Guin og Granaune overbevist om.

Marte Martinussen er for eksempel på plass som LO-koordinator for Trøndelag fylkeskommune. Noe arbeid gjenstår her for å få alt på plass.

p

Mye å gjøre

– Skal man mene noe med seriøsitetskravene i bygg- og anleggsnæringen må det følges opp. Byggherre er veldig opptatt av tid, ferdigstillelse og økonomi. En del ting som ikke burde gjort det slipper gjennom. Det er bare å se på Ørlandet. Selv om det er LO-koordinator på plass prøver man seg med litt kreative løsninger i forhold til arbeidsmiljøloven. Både i går og i dag har jeg hatt saker som jeg har måttet ta tak i. Det er utømmelig med oppgaver å ta fatt i, sier Øystein Guin.

– For min del er det viktig å gå gjennom kontraktsbestemmelsene sammen med entreprenøren, som i et så stort prosjekt ofte er flere selskap. Vi må opparbeide en felles forståelse med entreprenør, sier Vegard Granaune.

Han er mest på anleggskontoret til Peab, som har anbudet på den første strekningen.

– Jeg må være så nær som mulig de som utfører jobben. Jeg kommer til å være mye ute på brakkerigger og på linja for å snakke med arbeidsfolk, sier Granaune.

Ingen verving

Å drive medlemsverving og skaffe nye medlemmer til LO er ikke en del av oppgavene for LO-koordinatoren.

– Jeg har egentlig ikke noen oversikt over hvem som er organisert eller ikke. Det er ikke noe ønske fra Forsvarsbygg at det skal være noe fokus. Vi er behjelpelig. Men vi går ikke aktivt ut og verver. Det er ikke vår jobb, sier Guin.

– Men det blir jo en liten bakside av det likevel. Når vi er ute og finner avvik, har ikke vi makt til å pålegge noen å gjøre noe. Men hvis jeg finner et avvik, for eksempel på arbeidstid, blir det innrapportert til byggherre. Da vil de ta det opp. Konsekvensen er at hvis folk oppdager at det er et avvik med for lite lønn, for eksempel, og ser at her kommer det noen fra fagbevegelsen og faktisk rydder opp, vil de jo forstå at det går an å være fagorganisert. Selv om jeg ikke aktivt verver nye medlemmer skjer det litt likevel på et vis, sier Granaune.

Nye Veier AS har til sammen tre LO-koordinatorer.

– Byggherrer skjønner at man må ha kompetansen og nettverk. Og her er LO en veldig god aktør, mener Øystein Guin.

Ingen ny oppgave

Truls Nilsen er anleggssekretær i LO, og har den daglige oppfølgingen av koordinatorene på prosjektene. Han har selv vært LO-koordinator ute på prosjekt i over 15 år.

p

Den første LO-koordinatoren, eller LO-sekretær den gang, kom allerede på 80-tallet, men det de 20 siste årene har antallet steget kraftig.

– Fordelen til en LO-koordinator er at vedkommende jobber tett på dem som er ute i felte. Lønns- og arbeidsforhold, arbeidstid, reise, kost og losji. Det er mye å passe på. Det er veldig viktig at vi kan ha en person med kort linje til de ulike fagforbundene, kort link til LO-systemet og kan ivareta de forholdene, sier Nilsen.

Funksjonen har i stor grad fulgt konjunkturene. Det startet med olje- og gass. LO har også fulgt opp store flyplass-utbygginger både på Gardermoen og Flesland. Nå er det for eksempel tre koordinatorer på veiprosjekter; Kristiansand, Innlandet og Trøndelag.

Annonse
Annonse