Vil rydde opp i skolen
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) lover å rydde opp i bruken av assistenter i norsk skole.
Hvert år blir det ansatt 400 nye ufaglærte assistenter i norsk skole, skriver Dagsavisen.
Mange av disse blir satt til å gjøre lærerens jobb. Hver femte assistent rapporterer at de daglig underviser elever uten veiledning av lærer. 12 prosent forteller at de både planlegger og evaluerer undervisningen alene.
Slik skal det ikke være, fastslår kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).
– Assistenter er veldig viktige for å få skoledagen til å gå rundt. Men de skal ikke erstatte pedagogene, sier Halvorsen.
Hun forteller at assistentenes arbeidsoppgaver ikke er definert i opplæringsloven, og at dette er noe hun jobber med i disse dager.
Kunnskapsministeren mener det er særlig problematisk når assistentene erstatter lærere som jobber med spesialpedagogiske tiltak.
– Riktig bruk av assistenter i skolen vil gi mer bruk av lærerens kompetanse til elevenes læring, mens assistenten kan følge opp enkeltelever eller grupper og gi faglig bistand i klassen. Men jeg ønsker ikke at de som får vedtak om spesialpedagogiske tiltak, skal overlates til assistenter, sier Halvorsen. (ANB-NTB)