JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yngve Carlsen i Flygerforbundet:

Widerøe kutter 4000 avganger. Leder i Norsk Flygerforbund er ikke overrasket

– Når du ikke har en gjennomtenkt luftfartspolitikk havner du raskt her, mener forbundsleder.
Yngve Carlsen er verken overrasket eller forundret over kutt i kortbanenettet.

Yngve Carlsen er verken overrasket eller forundret over kutt i kortbanenettet.

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

Flyselskapet Widerøe kutter 4.000 flyginger i kortbanenettet. Rutekuttet utgjør 15 prosent av de kommersielle flygingene i kortbanenettet. Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er verken overrasket eller forundret over gårsdagens sjokkmelding.

Momsen har økt fra seks til 12 prosent, det er innført en særnorsk CO₂-avgift og en flypassasjeravgift som alene utgjør to milliarder kroner.

p

– Hadde regjeringen hatt en bærekraftig luftfartsstrategi og derav en gjennomtenkt politikk innen luftfarten, ville ikke næringen blitt påført slike særavgifter som de har fått. Det måtte få konsekvenser en gang, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

– Ingen annen næring har vært i nærheten av en så brutal økning i avgifter. De siste årene har luftfarten blitt pålagt rundt fire milliarder kroner mer i avgifter. Avgiftene rammer spesielt Nord-Norge, legger han til.

Da Luftfartsutvalget drøftet avgiftene gikk et mindretall, bestående av representantene fra NHO, LO og YS, inn for at avgiften bør skrotes.

Legge ned T-banen

Kutt av 4 000 ruter på kortbanenettet får dramatiske følger.

– Det er av enkelte sammenlignet med å legge ned store deler av T-banen i Oslo. Grunnen til at det blir slik, er i mine øyne at regjeringen ikke forstår at ting henger sammen, mener Carlsen.

Han frykter selvsagt at dette får konsekvenser for arbeidsplasser i luften. Men mest av alt frykter han for konsekvenser for alle som er avhengig av luftfarten.

– Vi har valgt å ta hele landet i bruk. Spesielt i Nord-Norge er fly en viktig del av kollektivtrafikken. Det er helt avgjørende for både bosetting og verdiskapningen i distriktene, mener lederen i Norsk Flygerforbund.

Yngve Carlsen mener kuttet av kortbanerutene er en konsekvens av at man tror markedet kan ordne alt.

p

– Når man påfører så store særnorske avgifter over så kort tid, blir det helt umulig å tjene penger. Hadde inntektene fra avgiftene for eksempel blitt brukt til bærekraftig biofuel, hadde avgiftene hatt en misjon. Da hadde det nemlig kunnet bidra til et bedre miljø. Men i stedet er det innført rene fiskale avgifter, påpeker Carlsen.

Han satt selv i regjeringens Luftfartsutvalg, som blant annet påpekte de utfordringer næringen sliter med og på denne måten nærmest forutså dette.

Rammet Widerøe hardt

Avgiftene har rammet Widerøe ekstra hardt.

– Ser du på regnskapet for 2018 gikk selskapet med en liten pluss. Men det er små marginer for flyselskapene. Kombinasjonen av en rekordsterk dollar mot kroner og uvettig avgiftssetting kan da umuliggjøre lønnsom drift. Hadde Widerøe tjent penger på disse rutene ville de ikke ha kuttet de ut, påpeker han.

– Myndighetene mangler dessverre en forståelse av luftfartens betydning for verdiskapning og bosettingen i vårt langstrakte land. Derfor er også en av Luftfartsutvalgets sentrale anbefalinger å utarbeide en bærekraftig norsk luftfartsstrategi, legger han til.

Administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe sier at selskapet er i en fortvilt situasjon, og at de med dette kutter helt nødvendig transport i Distrikts-Norge.

– Vi vet at resultatet av disse kuttene blir en transportstandard i en rekke distriktskommuner som ikke er i nærheten av å dekke reisebehovet. Likevel har vi ingen valg, sier han i en pressemelding.

Rammer mange

Også samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er bekymret for konsekvensene av Widerøe-kuttene.

– De vil ramme mange innbyggere rundt om i landet som jeg er opptatt av skal ha et godt tilbud også i fremtiden. Vi vil følge dette tett framover og vurdere hvordan negative konsekvenser best kan håndteres, sier han til NTB.

Han minner om at regjeringen den siste tiden har gjort avgiftsendringer som skal styrke grunnlaget for kommersielle distriktsruter, og at dette har slått positivt ut for Widerøe.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener at dette er en liten katastrofe for kollektivtilbudet i distriktene.

p

Han kaller rutenedleggingene en varslet katastrofe og, som Carlsen, skylder han på regjeringens avgiftspolitikk med flypassasjeravgift og økt moms.

Også Arbeiderpartiet vil endre dagens flypassasjeravgift slik at rutetilbud og distriktsarbeidsplasser ikke rammes på en urimelig måte.

– Som bilpolitikken må luftfartspolitikken ha flere fasetter, avhengig av om det gjelder tett befolkede områder eller i distriktene. Høye flypriser begrenser bevegelsesfriheten for næringsliv og mennesker mange steder, sier Ap-nestleder Bjørnar Skjæran til NTB.

Annonse

Flere saker

Annonse