JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- En bærekraftig samferdselspolitikk

- Statsbudsjettet gir et løft for samferdselssektoren som vi er fornøyd med, sier forbundsleder Roger Hansen.

vegard.holm@lomedia.no

Han er på en nordisk transportarbeiderkonferanse i Island og har derfor ikke fått gått grundig ned i statsbudsjettet, men synes det er mange gode enkeltsaker.

- Jeg har merket meg at samferdselsminister Navarsete har fått gjennomslag for fraktutjamningstilskudd på drivstoff. Dette setter vi pris på og viser at regjeringa er på rett vei mot en mer rettferdig distriktspolitikk.

Truckstopp

Forbundslederen holder også fram at det er avsatt midler til bygging og oppgradering av hvileplasser for godstrafikken.

- Dette betyr at vi endelig skal få bygget truckstopp slik at godssjåførene kan ta seg nødvendige hvilepauser med nødvendige fasiliteter, sier Roger Hansen.

Belønningsordningen

Regjeringa foreslår nærmere 333 millioner kroner til ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene”. Dette er en økning på 2,9 prosent fra saldert budsjett for i år. Midlene kan tildeles byområder som søker om en fireårig avtale, men også de byområdene som kun søker om ettårig tildeling.

- Denne potten burde vært mye større, tre-fire ganger mer. Først og fremst fordi det ikke er politisk mulig å få øremerket mer penger til kollektivtrafikken. Men for all del, regjeringa har gjort det de har lovet. Men det trenges så store midler til kollektivtrafikken, sier forbundsleder Roger Hansen.

I en pressemelding sier samferdselsdepartementet at belønningsordningen vil gjelde for de samme byområdene som i 2009. Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø, Drammen, Skien/Porsgrunn og Fredrikstad/Sarpsborg vil bli invitert til å søke om midler, mens Kristiansand og Trondheim vil bli tildelt midler i 2010 i tråd med avtalene som ble inngått i 2009, i følge departementet.

Drosjenæringen

Regjeringen foreslår å vri avgiftene for drosjekjøring. Utslipp av CO2 fra drosjer vil få økt betydning for engangsavgiften. Dette innebærer en avgiftslette for drosjer med utslipp under 120 gram/km, og en avgiftsøkning for drosjer med høyere utslipp.

- Dette er bra. Drosjenæringen må etter dette i større grad omvurdere hva slags bil det skal investeres i, sier Hansen.

Bærekraftig samferdselspolitikk

- Hvis statsministeren nå følger opp vårt ønske om å flytte ansvaret for kysttrafikken over fra fiskeridepartementet til samferdselsdepartementet vil vi være godt fornøyd. Da har regjeringa gjort et godt stykke arbeid for en bærekraftig samferdselspolitikk framover, sier forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet

Annonse
Annonse