JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Flott at partiene slipper til

TVNorge trosser kringkastingslovens forbud mot reklame for livssyn og politiske budskap og gir partiene gratis reklametid verdt én million kroner.

– Flott, sier kulturminister Trond Giske (Ap) i en kommentar.

Han mener ingen kan nekte en TV-kanal å gi bort sendetid.

– Vi betrakter gratis reklame som redaksjonelt stoff. De appellene partilederne kommer med dagen før valget kan neppe overgås av noe reklamebudskap, sier Giske til NTB.

– Det er pengekarusellen som TV-reklamen vil føre til vi har fryktet. Selvfølgelig ønsker vi politikk på skjermen velkommen. Når redaktøren i en kanal lar partiene selv redigere innslagene uten å ta betalt for det, så er det noe som faller inn under redaktøransvaret, mener Giske.

TVNorges beslutning om å tilby gratis reklametid betyr etter kanalens egen oppfatning at den retter seg etter avgjørelsen i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg som i desember i fjor konkluderte med at TV Vest ikke hadde gjort noe ulovlig da kanalen i 2003 sendte TV-reklame for Pensjonistpartiet.

Penger, tross alt

Kulturministeren innrømmer likevel at pengene kan få en viss innflytelse selv om TV-kanalene velger å åpne for det de kaller gratis politisk reklame. Produksjonen av reklameinnslagene koster selvsagt penger.

– Det er klare forskjeller mellom partienes økonomiske evne, men slik er det allerede også når pengene brukes til reklame i dagspresse og ukepresse, plakater eller kinoreklame. Det må vi ta til etterretning, men vi ønsker ikke å få dette inn i en spiral, sier Giske.

Kulturministeren er nokså sikker på at det ikke blir endringer i holdningen til politisk reklame i Norge de neste årene.

– Hittil har det vært et bredere flertall i Stortinget enn bare de rødgrønne partiene som er imot betalt TV-reklame. Slik blir det nok fortsatt uavhengig av valgresultatet, mener Giske.

Ønsker nytt lovverk

Ifølge kanalsjef og sjefredaktør Harald Strømme er avgjørelsen om gratisreklame mest ment som en markering, og kanalen vil naturlig nok ikke tjene penger på reklamen. Strømme mener imidlertid at TVNorge også hadde vært i sin fulle rett til å selge reklamen kommersielt.

– Vi velger å gi bort reklametiden fordi vi er imot et uregulert frislipp, forklarer Strømme. Slik det er nå, er det opp til hver enkelt aktør på markedet hvordan man vil tolke dommen fra Strasbourg, og dermed hvorvidt man skal sendte politisk TV-reklame eller ei. Det er veldig uheldig, sier TVNorge-redaktøren. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse