– Veksten må tas kollektivt
En omfattende satsing på tog og kollektivtrafikk er Venstres hovedprioritering i samferdselspolitikken.
runar.norstad@anb.no
– Det er åpenbart at rammene må økes betydelig for å kunne gjennomføre de nødvendige infrastrukturprosjekter i årene som kommer, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Fagetatenes forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) ble presentert sist onsdag. Forslaget er en kjempeutfordring til politikerne, heter det i en uttalelse fra Venstres landsstyre.
– Tiltakene som er forslått innenfor dagens budsjettramme er kun helt nødvendige samferdselsinvesteringer, understreker Elvestuen.
– Les også: – Altfor lite ny asfalt
Venstres landsstyre har helt klare prioriteringer i samferdselspolitikken.
– Det viktigste samferdselsgrepet de neste årene vil være å få på plass en omfattende satsing på tog og kollektivtransport, spesielt i og rundt de store byene. Det er, og vil være, Venstres hovedprioritering også i neste Nasjonal Transportplan, sier Ola Elvestuen som også er byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
– En annen helt nødvendig satsing vil være statlige midler til planlegging, utbygging og drift av kollektivtrafikk i de store byene sammen med bedre infrastruktur for gående og syklende, fortsetter han.
– Les også: Vil legge ned flyplasser
Forslaget til ny Nasjonal transportplan inneholder på langt nær nok virkemidler for å nå målsetningen om at all ny trafikkvekst må tas med kollektivtrafikk, mener partiet. En tredje prioritering for Venstre er derfor fortsatt utbygging av kyststamveien på Vestlandet og forbedringer av E6 nordover fra Trondheim.
– Venstre mener gode stamveier er viktig for næringslivet. Disse stamveiene vil binde landsdelene sammen, og gi langt bedre rammevilkår enn dagens veistandard. I tillegg er trafikksikkerheten på dagens veier en stor samfunnsutfordring, sier Ola Elvestuen.
– Les også: SV vil ha «togets Avinor»
Venstres fjerde hovedsatsing er å utnytte det store potensialet for å få gods over fra vei til bane og sjø.
– I tillegg må vi våge å tenke helt nye tanker rundt finansiering, planprosesser og organisering. Det er store etterslep både på vei og bane i Norge, og det er helt avgjørende at vi får mest mulig samferdsel ut av hver krone, sier nestlederen.
Da er det behov for økt konkurranse, nye planprosesser og langsiktige og forutsigbare finansieringsmodeller, mener Elvestuen. Han viser til at Venstre i 2010 foreslo bruk av statlig garanterte obligasjoner som finansieringsmodell for utbygging av intercity-trianglet på Østlandet.
– En slik finansieringsmodell kan med fordel også brukes på flere store samferdselsprosjekter, sier Ola Elvestuen. (ANB)
I Nasjonal transportplan forteller regjeringen hva den vil gjøre med transportpolitikken de neste ti årene
Planen kommer i ny utgave hvert fjerde år
Arbeidet med neste utgave av planen er nå startet: Onsdag kom Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor med sine forslag
Om ett år legger regjeringen fram forslaget for Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023
Den nasjonale transportplanen som gjelder nå, gjelder for årene 2010-2019. Den ble behandlet i Stortinget våren 2009
Oppdraget fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet har vært å foreslå tiltak innenfor økonomiske rammer som spenner fra 20 prosent mindre til 45 prosent over dagens nivå
Transportetatene er også bedt om å svare på hva som skal til for å klare en enda større satsing
I innspillene ligger det investeringer mellom 240 og 510 milliarder kroner i perioden 2014-2023, inkludert bompenger (ANB-NTB)
Flere saker
I Nasjonal transportplan forteller regjeringen hva den vil gjøre med transportpolitikken de neste ti årene
Planen kommer i ny utgave hvert fjerde år
Arbeidet med neste utgave av planen er nå startet: Onsdag kom Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor med sine forslag
Om ett år legger regjeringen fram forslaget for Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023
Den nasjonale transportplanen som gjelder nå, gjelder for årene 2010-2019. Den ble behandlet i Stortinget våren 2009
Oppdraget fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet har vært å foreslå tiltak innenfor økonomiske rammer som spenner fra 20 prosent mindre til 45 prosent over dagens nivå
Transportetatene er også bedt om å svare på hva som skal til for å klare en enda større satsing
I innspillene ligger det investeringer mellom 240 og 510 milliarder kroner i perioden 2014-2023, inkludert bompenger (ANB-NTB)