JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KONKURRANSE: Fafo-forsker Bård Jordfald sier det er avgjørende for NSB med en løsning på pensjonsforpliktelse når de skal konkurrere.

KONKURRANSE: Fafo-forsker Bård Jordfald sier det er avgjørende for NSB med en løsning på pensjonsforpliktelse når de skal konkurrere.

Kristian Brustad

Forsker i Fafo, Bård Jordfald:

– Får ikke NSB gjort noe med pensjonene, vil de slite med å konkurrere

Det fins ingen entydig undersøkelse som viser at konkurranseutsetting på jernbanen fungerer eller ikke. Forsker i Fafo, Bård Jordfald, er likevel klar på en ting; Skal NSB være med å konkurrere, må de finne en løsning på de ansattes pensjoner.



21.11.2017
19:09
23.11.2017 08:41

morten.hansen@lomedia.no

– Det er ingenting som tyder på at konkurranseutsetting fungerer – eller ikke fungerer – i jernbanesektoren. Det viser også de forskjellige måtene sektoren er strukturert – fra Sveits som har både skinner og tog i ett selskap og ingen konkurranse, til Storbritannia som har konkurranseutsatt og privatisert. Det eneste som er tydelig, er at jo mer man investerer i jernbane jo bedre blir den, sier Bård Jordfald.

– Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner

Fafo-forskeren har sett på en undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG). BCG, som Jordfald karakteriserer som en gjeng med godt skodde økonomer, lager jevnlig en indeks som tar for seg europeisk jernbane. Den topper Sveits foran Finland, som har begge har helintegrert jernbanesystem. Men også Sverige og Tyskland, som i varierende grad har innslag av konkurranseutsetting, ligger godt plassert på indeksen.

Kompliserte Stor-Oslo

Han er usikker på om det er noe å hente, både når det gjelder økonomi og kvalitet, når det nå skal konkurreres på norske skinneganger. Spesielt mener han konkurranseutsetting på togstrekningene i og rundt Stor-Oslo vil være vanskelig.

– Her er systemet trangest og med flest flaskehalser. Ser man for eksempel til Tyskland, så er det Deutsche Bahn som trafikkerer i og rundt de største byene.

Jordfald påpeker at det er veldig komplekst å drive jernbane rundt de store byene.

– Selv om Norge og Tyskland ikke er sammenliknbart i størrelse, er det likevel noen likheter. Jernbanenettet i Norge skal dekke både lokal, region, gods og langdistansetog – og i og rundt Oslo er det lite ledig kapasitet. Det blir litt som å ha mange kokker på et lite og trangt kjøkken. Det kan fort bli mye rot, smiler Jordfald.

– Dersom man først har bestemt seg for å konkurranseutsette, så gjør Samferdselsdepartementet det rett rekkefølge, de starter med de minst trafikkerte strekningene.

Se alle sakene fra Kartellkonferansen

NSB uten samfunnsansvar

Om det vil bli særlig mange søknader på de utlyste strekningene, er han imidlertid mer usikker på.

– For det første er ikke togdrift noe man bare finner ut at man skal drive med. Det er ikke rom for cowboyer. Melder noen seg på anbudskonkurransen, blir det konkurransedivisjonene i de store europeiske statstogselskapene. Spørsmålet er om de ser det som lønnsomt for dem, sier Jordfald.

Samtidig er han ikke sikker på om det er viktig for NSB å vinne de første anbudene. Jordfald mener det norske, statlige, jernbaneselskapet må ta inn over seg at de er en kommersiell aktør.

– Man kan like det eller ikke, men NSB har ikke et samfunnsansvar lenger. De skal konkurrere i et åpent marked. Jeg tror det er utopi å tro at NSB skal klare å vinne alle anbudene som vil bli lagt ut, sier Jordfald.

Taktikk

Samtidig påpeker han at NSB må stille seg spørsmålet om det er taktisk lurt å prøve å vinne de første anbudene som er lagt ut, eller om de skal la være å søke.

– Hvis de vinner disse anbudene, vi det få andre aktører til å la være å søke når de neste utlysningene kommer? Eller skal de konsentrere som om strekningene hvor trafikken er stor – og hvor det er mest økonomisk lønnsomt? Men uansett hvor mange anbud de vil være med på, må de finne en løsning på de ansattes pensjonsordninger. NSB har opparbeidede pensjonsforpliktelser, mens konkurrentene starter på null. Blir ikke det gjort noe med dette vil NSB slite, fastslår Jordfald.

Blir ikke billigere og bedre

Forbundsleder i Norsk jernbaneforbund, Jane Brækhus, er fornøyd med å få dokumentert at det handler om hvor mye penger man bruker på jernbanen som avgjør om den er god.

– For oss har det vært viktig å få kartlagt hvordan det ser ut i de andre europeiske landene. Nå ser vi at det er ingen markant forskjell om jernbanen er statlig eller privat drevet, sier Jane Brækhus.

Hun påpeker at land som Sveits, Frankrike og Tyskland har drift av både tog og skinner i samme selskap.

– Angela Merkel i Tyskland har sagt at det viktigste er å få folk fram. Der har de konkurranseutsatt en liten del i distriktene, for å tilfredsstille EU. Togdriften i og rundt de store byene er det statsselskapet som driver. I Norge skal konkurranseutsette fordi noen tror at det blir billigere og bedre. Det er det ingenting som tyder på vil skje, sier Brækhus.

Se til Sveits

NJF-lederen mener regjeringen heller burde se til Sveits.

– Det er et land som er mer sammenliknbart med Norge, med fjell, tuneller og liten befolkning. Der er det ingen konkurranseutsetting. Norge går altså motsatt vei. Jeg mener vi burde se til Tyskland og Sveits, sier Brækhus.

Hun er enig med Bård Jordfald, som mener NSB må få ordnet opp i sine høye pensjonsforpliktelser.

– Det prøver vi hver dag å løse. Vi må få avsluttet den nåværende pensjonsordningen på en verdig måte, slik at de ansatte taper minst mulig. De eldre arbeidstakerne må få fortsette på den nåværende ordningen, mens de unge må få en god innskuddspensjon. Men det vil koste – og det er det vi jobber for å få til, sier Brækhus.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.11.2017
19:09
23.11.2017 08:41



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten


Flere saker