JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud på bussruter presser sjåfører til ufrivillig deltid

26 sjåfører er uten jobb mellom kl 9 og 13 etter at Nettbuss vant skolekjøringa i Kongsvinger.
MISTER INNTEKT: Klubbleder Ola Skorem mener anbudssystemet må endres for å unngå konsekvenser som ufrivillig deltid.

MISTER INNTEKT: Klubbleder Ola Skorem mener anbudssystemet må endres for å unngå konsekvenser som ufrivillig deltid.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

– De kan ikke leve av dette, men det tar litt lengre tid før de sulter i hjel, sier klubbleder Ola Skorem.

– Problemet bør bekymre bransjen mer enn fagforeningene, mener han.

Med slike lønns- og arbeidsvilkår er det umulig å rekruttere ungdom, og gjennomsnittsalderen både i Kongsvinger og resten av landet er høy.

Skorem er klubbleder for i overkant av 80 medlemmer i Bilpersonalets avdeling 14 i NJF, som organiserer de fleste sjåførene.

Cirka 55 sjåfører får 100 prosent stilling, mens 26 må gå ned ufrivillig. Å skaffe seg en egnet jobb mellom kl. 9 og 13 på skoledagene kan bli svært vanskelig.

Når skole- og rutekjøring går for fullt, er det over 70 busser ute. Ellers ligger det rundt ti-tolv.

Inkludert verksted og administrasjon, har cirka 65 ansatte full jobb etter 1. juli.

Formelt riktig

– Situasjonen er et resultat av systemet med anbud. For ingen har gjort noe «galt» her, sier Skorem.

Fylkeskommunen bestiller kollektivtilbud av Hedmark Trafikk, som er et fylkeskommunalt foretak.

– Skolekjøringen var en grei bestilling som Hedmark Trafikk jobbet videre med og sendte ut på anbud. Nettbuss la inn tilbud. Alle har gjort sitt riktig, men resultatet blir helt feil. Her mister 26 sjåfører deler av arbeidstida. Vi må se på hele anbudssystemet for å unngå slike situasjoner. Dette er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, mener Skorem.

En løsning kan være å ta hensyn til forskjellene mellom byer og grisgrendte strøk. Andre forhold ligger alt inne, som hensyn til miljøet. Kontrakten betyr helt ny busspark, og i bykjøringen blir det hybridbusser.

Les også: Slik blir et nytt bussanlegg til 70 millioner stående ubrukt

Karantene?

Situasjonen for de berørte er vanskelig. Formalitetene krever drøftemøte i forkant av endringsoppsigelse. Den gjaldt fra 1. mai.

– De måtte først sies opp før de fikk tilbud om ny prosentstilling, og måtte svare innen 11. mai. For de som svarer ja er oppsigelsestiden avhengig av alder og ansiennitet. Deretter blir det deltid.

Klubblederen tror mange som er tvunget til å si ja må lete etter andre jobber. Svarer de nei er det åtte ukers karantene hos Nav før de har rett til dagpenger.

– Nav fanger ikke opp denne problemstillingen. Der er du enten helt ledig eller i jobb.

Noen er 62 år og kan løse situasjonen ved å ta ut pensjon for å kompensere lavere inntekt.

Stopp for nyansettelser

Nettbuss overtar 1. juli. Skorem tror det blir en avskalling av sjåfører til høsten, men det er ikke lett å finnen noe annet i distriktet.

– Ungdom som ønsker seg inn i yrket har ikke mulighet til å ta en slik stilling. Og de som takker ja til deltid har fortrinnsrett til gjeninnsettelse hvis noen slutter eller det dukker opp noe mer. Vi får ikke ekstern rekruttering på flere år. En slik situasjon bør bekymre bransjen like mye som fagforeninga, mener klubblederen.

«Som hovedprinsipp skal bedriftens personalpolitikk bygge på faste og hele stillinger», heter det i bussbransjeavtalen.

Uheldig

Fylkesråden for samferdsel, Anne Karin Torp Adolfsen (Ap) er ikke komfortabel med situasjonen. Sammen med Norsk Transportarbeiderforbund har NJF-klubben hatt møte med henne, direktøren i Hedmark Trafikk og distriktssekretæren i LO Hedmark.

– Det kom fram en vilje til å løfte saken opp på politisk nivå, og se på hele systemet. Nå jobber vi videre gjennom LO, forteller Skorem.

En mulighet er å legge inn krav om en bestemt prosent heltidsstillinger i anbudsgrunnlaget, for eksempel 90 prosent heltid og 10 prosent deltid.

– Da blir det likt for alle selskapene. Så må det offentlige stille krav og betale hva det koster å ha rutekjøring. For Nettbuss har ikke skylden her. Vi ansatte har deltatt i prosessen etter at vi «vant» anbudet, forteller Skorem.

Andre selskaper er i samme situasjon etter å ha vunnet kontrakter.

– Dette er et bransjeproblem som stadig dukker opp andre steder.

NSB persontog konkurrerer ut ekspressbussen

Bedre er det ikke at 8,4 årsverk forsvinner fordi NSB Persontog konkurrerer ut ekspressbussen Kongsvinger-Oslo med timesavganger på samme strekning.

– Det hadde vært gull verdt å spre disse årsverkene ut over ansatte i den situasjonen vi står oppe i. Problemene med anbud hadde vært like stort, men for oss slår konkurransen med NSB feil ut. Den forsterker problemet, sier Ola Skorem.

*Les også: Flere togstrekninger konkurranseutsettes

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse