SJ skal kjøre fra Oslo til Bodø uten togbytte.
Ole Palmstrøm
Åpner Norges lengste togrute
Fra sommeren 2022 blir det mulig å ta toget fra Oslo til Bodø uten togbytte.
Det nye togtilbudet omtales som «Norges lengste togrute» av SJ, det svenske togselskapet som vant kontrakten om Trafikkpakke 2: Nord, i juni.
SJ vil også styrke togtilbudet på flere andre måter med blant annet:
Flere avganger.
Tog med flere vogner.
Pendleravganger.
p
Nye og raskere togforbindelser mellom Norge og Sverige.
– En stor suksess
I dag må alle som reiser med Vy mellom Oslo og Bodø, bytte tog i Trondheim. Det togbyttet er en tidstyv på grunn av ventetiden i trønderhovedstaden. I dag tar denne togreisen, avhengig av hvilken avgang det er snakk om, fra 17 timer og 14 minutter opp til 18 timer og 26 minutter.
– Sommeren 2022 skal vi teste Norges lengste togrute, Oslo-Bodø. Da slipper kundene å bytte tog i Trondheim. Narvik har allerede en så lang togrute, med SJ til Stockholm, og den er en stor suksess. Vi ser fram til å kunne tilby tilsvarende på norsk innenriks, sier Sverre Sletten, anbudsansvarlig i SJ AB.
– Foruten Oslo-Bodø åpner dette for mange andre nye markeder uten togbytte, for eksempel Lillehammer-Bodø, Oslo-Steinkjer og Hamar-Mosjøen, påpeker han.
– Hvor lang blir reisetiden Oslo-Bodø med SJ?
– Den blir cirka 16,5-17 timer. Det er altså ikke så stor tidsforskjell mot i dag, men kundefordelen blir at man ikke løper noen risiko for at korrespondansen i Trondheim ikke holder, man slipper å dra bagasjen ut ved togbytte og man beholder sin plass i ro og mak hele veien, svarer Sletten.
– Mer attraktivt
Togforbindelsen mellom Oslo og Trondheim skal også bli bedre.
– SJ kommer til å øke antall dagtog Oslo-Trondheim fra tre til fem i desember 2021. I tillegg beholdes så klart nattoget. Dette kommer til å gjøre toget til et langt mer attraktivt transportmiddel, ikke minst i Gudbrandsdalen og i de delene av Sør-Trøndelag som i dag har få andre avganger. I tillegg kommer vi til å øke antall vogner i togene ved behov. SJ har veldig gode erfaringer med å få flere kunder til å velge toget når vi øker kapasiteten på langdistanseruter. Det har vi så gode erfaringer med i Sverige at det bare er å komme i gang i Norge, sier Sletten.
p
– Fra desember 2021 øker vi også antall tog på Raumabanen, mellom Dombås og Åndalsnes, fra fire til seks. Togene vil korrespondere med Dovrebanens tog på Dombås, og i Åndalsnes er det bussforbindelser til øvrige deler av Møre og Romsdal. Kundene vil langt oftere se toget som førstevalget, og samtidig legger vi grunnlaget for å øke trafikken langs den fantastisk vakre Raumabanen, fortsetter han.
– Desember 2021 blir også starttidspunktet for en ekstra morgentur Bodø-Fauske, slik at togtilbudet blir enda bedre for flere pendlere i Saltenregionen, med timesfrekvens mot Bodø.
Sverige og Danmark
I begynnelsen av september ble det kjent at regjeringen setter av 100 millioner kroner til elektrifiseringen av Meråkerbanen.
– Dette er en oppstartsbevilgning, men betyr samtidig at pengene som skal til, kommer etter hvert, uttalte Venstres Jon Gunnes til Trønder-Avisa i den anledning.
En slik elektrifisering åpner for nye muligheter for SJ.
– Vi kommer til å starte togtrafikk Trondheim-Stockholm så snart Meråkerbanen blir elektrifisert, sier Sletten.
For de mange bosatt i Oslo- og Østlandsområdet, er en framtidig bedring av togtilbudet til Sverige enda mer konkret.
– Vi kommer også til å styrke togtilbudet Oslo-Stockholm fra desember 2021 med flere og raskere avganger, og planlegger dessuten ny rute fra Oslo til Göteborg i 2020, med ambisjon om å kjøre uten togbytte til København om få år, når en del større utbyggingsprosjekter langs banen er ferdige, opplyser Sletten.
– Knyttet sammen med Dovrebanen blir SJs langdistansetog dermed et reelt alternativ også for internasjonal trafikk videre til Dovrebanen, Raumabanen og alle andre togopplevelser nordover.
Som Dagsavisen skrev i juli, har interessen for å reise med tog i Norge, vært økende i en rekke land. Ifølge Visit Norway gjelder dette både for svensker, dansker, nederlendere, tyskere og russere.
Det kan også hende at SJ vil få enda mer å by på til sine norske kunder.
– Jernbanedirektoratet kan utløse opsjoner for mange nye avganger rundt om i rutenettet. Dette gjelder ytterligere et dagtog Oslo-Trondheim, ny avgang Røros-Trondheim og Røros-Hamar, ny avgang Trondheim-Storlien, flere turer på kvelder og i helgene på strekningen Trondheim-Steinkjer, og ekstra tur i helgene på strekningen Bodø-Mosjøen. Vi håper selvsagt at dette kan realiseres. sier Sletten.
I dialog med ordførere
SJ åpner også for å diskutere med regionale og lokale myndigheter om behovene de må ha for flere togavganger.
– Det gjelder alle strekningene i trafikkpakken, påpeker Sletten.
SJ er allerede i dialog med ordførerne i Snåsa, Grong og Namskogan om dette.
p
– Vi har jobbet i mange år med å få på plass et pendlertog fra Namdalen og ned til Steinkjer. Svaret fra NSB, og nå sist Vy, har vært at det er umulig å få til på grunn av mangelen på togsett, men nå lurer det en mulighet til endelig å få denne ruta på plass.
Det uttalte ordfører i Grong, Skjalg Åkerøy (Ap), til Namdalsavisa i etterkant av en videokonferanse med SJ tidlig i september.
– Hvordan vil SJ få tog nok til flere avganger, Sverre Sletten?
– Alle økninger vi gjør, løser vi ved å leie alle togsett som vi tilbys av Norske tog AS til trafikkoppdraget. Det er noen flere togsett enn i dag for de lengre distansene, slik at trafikkopplegget fortsatt blir robust. Og så ser vi fram til den snarlige fornyelsen av togmateriellet for blant annet regiontogene i Trøndelag, og den kapasitetsøkningen disse togene vil gi. De framtidige togavganger Trondheim-Stockholm og økninger Oslo-Stockholm/Göteborg, skjer med SJs eget togmateriell, og er ikke del av oppdraget for Jernbanedirektoratet, men det kommer våre kunder veldig til gode.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard