KREVER SVAR: Torbjørn Bongo, leder i Norges Offisersforbund, Tom Rune Klemetsen, leder i NTL Forsvaret, John Leirvaag, leder i NTL og Egil André Aas, leder i LO Stat, representerer mange ansatte i Forsvaret, og krever å bli involvert i framtida til lastebilene i Forsvaret.
Bjørn A. Grimstad
LO-forbund i Forsvaret krever svar om konsekvensene
Ber statsråden stoppe salg av Forsvarets lastebiler
Et salg og innleie av lastebilene til Forsvaret bekymrer LO-forbund i Forsvaret. De tillitsvalgte vil ha svar om økonomi, forsvarsevne, beredskap og konsekvenser for de ansatte.
anders@lomedia.no
Klassekampen meldte denne uka at Forsvaret har planer for å selge lastebilene sine til produsenten, for så å leie inn igjen mange av dem. Dette får NTL og Norges Offisersforbund til å reagere.
– Det framstår som litt «hull i hodet». I følge tallene Klassekampen presenterte, er det veldig vanskelig å forstå hvordan dette kan være økonomisk smart. Det framstår som ideologisk drevet, og at det totalt sett vil bli dyrere for Forsvaret enn i dag. Og da frykter vi igjen det vil gå utover trening, flyging, investeringer og nybygg, sier leder Torbjørn Bongo i Norges Offisersforbund.
Ikke informert
Bongo, LO Stat-leder Egil André Aas, NTL-leder John Leirvaag og leder Tom-Rune Klemetsen i NTL Forsvaret representerer mange av de ansatte i Forsvaret, og opplyser at de ansattes organisasjoner ikke har vært involvert i utredninger av spørsmålet.
De vet derfor ingenting om økonomiske konsekvenser av forslaget, konsekvenser for forsvarsevne og beredskap eller konsekvenser for personellet.
– Her er det en rekke spørsmål vi skulle hatt svar på. Hva betyr dette for forsvarsevnen på sikt. Når pengene fra salget er brukt opp på leien etter noen år, må det hentes penger fra et annet sted. Skal man redusere øving, seiling og flyving, spør Aas.
– Jeg er ikke trygg på beslutningsgrunnlaget. Skal det skiftes logo på verkstedene i dag, slik at man bare sender pengene et annet sted? Eller skal bilene inn på Scanias verksted? Da spørs det om de folka som jobber med dette i dag har jobb. Vi vet ingenting om dette, fordi vi ikke er involvert, konstaterer NTL-leder John Leirvaag.
• – Forsvarets langtidsplan vil ramme tusenvis av arbeidstakere
Involvering
De topptillitsvalgte frykter at planen er at det skal komme et politisk vedtak fra departementet om å gjennomføre salget, og at de ansattes organisasjoner dermed ikke blir hørt.
– Det står i hovedavtalen at vi skal bli informert. Vi har heller ikke sett tall på hva Forsvaret har spart på tidligere konkurranseutsettinger, sier Klemetsen.
Nå forventer de at forsvarsministeren kommer på banen.
– Om regjeringa skal følge opp egne ord, om at trepartssamarbeidet er viktig, må ministeren ta grep og sørge for at vi blir hørt, får tilkjennegi vårt syn og få svar på våre spørsmål, før vi tar en beslutning, sier NOF-leder Torbjørn Bongo.
• Oppsagte forsvarsrenholdere saksøker staten
Påslag
Under forrige regjering, fikk Forsvaret lov til å «insource» dersom det kunne påvises at tjenestene ble billigere ved å utføre dem i egen regi.
De fire er samstemte i at Forsvaret er fullt ut kapable til å drive dette vedlikeholdet selv, spesielt hvis de får ha et lager med reservedeler.
– Om et resultat av dette blir at man fjerner folk som jobber med vedlikehold i dag, blir beredskapen dårligere. Om det smeller, må vi være klare, sier LO Stat-leder Aas.
Leirvaag mener en slik løsning for lastebilene som Klassekampen beskriver vil redusere fleksibiliteten i Forsvaret.
– Med en kontrakt som ligger der som en fast utgift hvert år, unndras den politisk behandling og gjør Forsvaret mindre fleksibelt, sier han, og minner om at forsvarsmateriell er et svært spesielt marked som ikke har mange leverandører.
– Men det er materiell som man må ha, og da er ikke situasjonen som kjøper den beste, sier Leirvaag.
– Hva skjer dersom leverandøren skrur opp prisen på neste kontrakt, siden det ikke er noen alternativer? Og hva skjer om vi må ta dette tilbake, spør Aas
Forsvarsdepartementet: – Ingenting er avgjort
På spørsmål fra Frifagbevegelse om statsråden vil stoppe forslaget og la de ansatte bli hørt, svarer spesialrådgiver Birgitte Frisch i Forsvarsdepartementet følgende:
– Vi er kjent med at Forsvaret jobber med dette. Departementet er opptatt av at alle merkantile, økonomiske og juridiske krav er belyst og ivaretatt. Ingen beslutninger er så langt tatt.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro