JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-forbund i Forsvaret krever svar om konsekvensene

Ber statsråden stoppe salg av Forsvarets lastebiler

Et salg og innleie av lastebilene til Forsvaret bekymrer LO-forbund i Forsvaret. De tillitsvalgte vil ha svar om økonomi, forsvarsevne, beredskap og konsekvenser for de ansatte.
KREVER SVAR: Torbjørn Bongo, leder i Norges Offisersforbund, Tom Rune Klemetsen, leder i NTL Forsvaret, John Leirvaag, leder i NTL og Egil André Aas, leder i LO Stat, representerer mange ansatte i Forsvaret, og krever å bli involvert i framtida til lastebilene i Forsvaret.

KREVER SVAR: Torbjørn Bongo, leder i Norges Offisersforbund, Tom Rune Klemetsen, leder i NTL Forsvaret, John Leirvaag, leder i NTL og Egil André Aas, leder i LO Stat, representerer mange ansatte i Forsvaret, og krever å bli involvert i framtida til lastebilene i Forsvaret.

Bjørn A. Grimstad

anders@lomedia.no

Klassekampen meldte denne uka at Forsvaret har planer for å selge lastebilene sine til produsenten, for så å leie inn igjen mange av dem. Dette får NTL og Norges Offisersforbund til å reagere.

– Det framstår som litt «hull i hodet». I følge tallene Klassekampen presenterte, er det veldig vanskelig å forstå hvordan dette kan være økonomisk smart. Det framstår som ideologisk drevet, og at det totalt sett vil bli dyrere for Forsvaret enn i dag. Og da frykter vi igjen det vil gå utover trening, flyging, investeringer og nybygg, sier leder Torbjørn Bongo i Norges Offisersforbund.

Følg oss på Facebook

Ikke informert

Bongo, LO Stat-leder Egil André Aas, NTL-leder John Leirvaag og leder Tom-Rune Klemetsen i NTL Forsvaret representerer mange av de ansatte i Forsvaret, og opplyser at de ansattes organisasjoner ikke har vært involvert i utredninger av spørsmålet.

De vet derfor ingenting om økonomiske konsekvenser av forslaget, konsekvenser for forsvarsevne og beredskap eller konsekvenser for personellet.

– Her er det en rekke spørsmål vi skulle hatt svar på. Hva betyr dette for forsvarsevnen på sikt. Når pengene fra salget er brukt opp på leien etter noen år, må det hentes penger fra et annet sted. Skal man redusere øving, seiling og flyving, spør Aas.

– Jeg er ikke trygg på beslutningsgrunnlaget. Skal det skiftes logo på verkstedene i dag, slik at man bare sender pengene et annet sted? Eller skal bilene inn på Scanias verksted? Da spørs det om de folka som jobber med dette i dag har jobb. Vi vet ingenting om dette, fordi vi ikke er involvert, konstaterer NTL-leder John Leirvaag.

– Forsvarets langtidsplan vil ramme tusenvis av arbeidstakere

Involvering

De topptillitsvalgte frykter at planen er at det skal komme et politisk vedtak fra departementet om å gjennomføre salget, og at de ansattes organisasjoner dermed ikke blir hørt.

– Det står i hovedavtalen at vi skal bli informert. Vi har heller ikke sett tall på hva Forsvaret har spart på tidligere konkurranseutsettinger, sier Klemetsen.

Nå forventer de at forsvarsministeren kommer på banen.

– Om regjeringa skal følge opp egne ord, om at trepartssamarbeidet er viktig, må ministeren ta grep og sørge for at vi blir hørt, får tilkjennegi vårt syn og få svar på våre spørsmål, før vi tar en beslutning, sier NOF-leder Torbjørn Bongo.

Oppsagte forsvarsrenholdere saksøker staten

Påslag

Under forrige regjering, fikk Forsvaret lov til å «insource» dersom det kunne påvises at tjenestene ble billigere ved å utføre dem i egen regi.

De fire er samstemte i at Forsvaret er fullt ut kapable til å drive dette vedlikeholdet selv, spesielt hvis de får ha et lager med reservedeler.

– Om et resultat av dette blir at man fjerner folk som jobber med vedlikehold i dag, blir beredskapen dårligere. Om det smeller, må vi være klare, sier LO Stat-leder Aas.

Leirvaag mener en slik løsning for lastebilene som Klassekampen beskriver vil redusere fleksibiliteten i Forsvaret.

– Med en kontrakt som ligger der som en fast utgift hvert år, unndras den politisk behandling og gjør Forsvaret mindre fleksibelt, sier han, og minner om at forsvarsmateriell er et svært spesielt marked som ikke har mange leverandører.

– Men det er materiell som man må ha, og da er ikke situasjonen som kjøper den beste, sier Leirvaag.

– Hva skjer dersom leverandøren skrur opp prisen på neste kontrakt, siden det ikke er noen alternativer? Og hva skjer om vi må ta dette tilbake, spør Aas

Forsvarsdepartementet: – Ingenting er avgjort

På spørsmål fra Frifagbevegelse om statsråden vil stoppe forslaget og la de ansatte bli hørt, svarer spesialrådgiver Birgitte Frisch i Forsvarsdepartementet følgende:

– Vi er kjent med at Forsvaret jobber med dette. Departementet er opptatt av at alle merkantile, økonomiske og juridiske krav er belyst og ivaretatt. Ingen beslutninger er så langt tatt.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse