Fastlåst før meklingen i Vy:
Derfor kan det bli togstreik fra tirsdag morgen
Jernbaneforbundet står knallhardt på at de vil ha tariffestet opplæring og bemanning av konduktørene. Vy er like knallharde på at dette ikke hører hjemme i tariffavtalen. Fristen for å bli enige går ut ved midnatt.
STREIKEFARE: Vy og NJF har forhandlet i over et år uten å bli enige. 9. september møtes partene hos Riksmekleren.
Anna Granqvist
morten.hansen@lomedia.no
I fjor klarte ikke Norsk Jernbaneforbund (NJF) og NSB å bli enige om hvordan opplæring og bemanning skal være i selskapet. Nå har NSB blitt til Vy – men partene er ikke kommet noe nærmere i disse spørsmålene.
De har forhandlet i ett år uten å bli enige. Nå kan det bli Vy-streik
– Vi går til mekling med et mål om at vi skal komme fram til et resultat innen fristen. Jeg forventer at Vy også er interessert i å finne en løsning. Håpet er at dette blir en kamp som ender med seier til begge parter, sier Jane B. Sætre, forbundsleder i NJF.
Se lista over streikeuttaket nederst i saken!
Sikkerhet som salderingspost
Prinsippene som har ført til dagens mekling er lengden på opplæring av konduktørene, og hvor mange konduktører som skal være om bord i togene.
Med konkurranseutsettingen av persontrafikken på jernbanen, frykter Sætre og Jernbaneforbundet at bemanning og utdanning skal bli en salderingspost.
– Det regimet som er nå handler i mye større grad om økonomi og resultater på bunnlinjen. De fleste kostnadene på togproduksjonen er faste. Variablene ligger i et begrenset område – ansattes opplæringsvilkår og i stor grad bemanning av tog, sier Sætre.
Saken fortsetter under bildet.
I MEKLING: Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sætre, konstaterer at spørsmålet om bemanning og opplæring er et prinsippielt viktig spørsmål for medlemmene i forbundet.
Morten Hansen
Endringer i Europa
Hun legger ikke skjul på at hun mener dette er spørsmål som burde vært bestemt på et høyere nivå, men at forbundet ikke har noe annet valg en å forsøke på å få prinsippene inn i tariffavtalene med togselskapene.
p
– Vi har forsøkt å få myndighetene til å lage et regelverk sammen med partene. Det inntrykket vi får når vi er i dialog med Jernbanetilsynet og Jernbanedirektoratet er at disse spørsmålene skal være åpne. Ser vi til andre europeiske land, er det nettopp på disse områdene man har gjort endringer. Og spiralen går nedover, sier Sætre.
Hører ikke hjemme i tariffavtalen
Å få disse temaene inn i tariffavtalen kan imidlertid bli vanskelig. Administrerende direktør i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, Anne-Kari Bratten, er klar på hva hun mener om kravet.
– Det hører ikke hjemme i tariffavtalen. Den skal handle om lønns- og arbeidsvilkår. En tariffavtale handler ikke opplæring og bemanning, sier Bratten.
Hun er klar på at sikkerhet er sentralt for Vy, men slår fast på at sikkerhet ikke er et spørsmål om tariff.
– Nå har myndighetene bestemt at det er togselskapene sin oppgave å ta seg av sikkerheten. Da kan ikke Vys ledelse forhandle seg ut av det ansvaret. Det kan ikke være opp til partene i en tariffavtale å definere hva som er sikkerhetsnivået på jernbanen.
Konkurransevridning
Hun mener Vy ikke kan pålegges å ha bestemmelser som de andre togselskapene ikke har.
– Vy har allerede tapt to anbud. Vi kan ikke operere med denne typen forpliktelsen, når de andre operatørene ikke må gjøre det. Det er som å be om at bedriften skal tape i framtiden, slår Bratten fast.
Streikeutak
Hvis partene ikke blir enige tar Jernbaneforbundet i første omgang ut 63 medlemmer i streik. Følgende steder vil bli rammet:
Oslo: 26
Moss: 1
Lillestrøm: 2
Hamar: 1
Lillehammer: 26
Gjøvikbanen: 6
Gjøvik: 1
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.