Streik i NSB:
Flytog-kolleger bruker fritiden på streikevakt
Streik i NSB får støtte fra lokførerne i Flytoget. – Vi vil unngå cowboyselskaper som spyr ut lokførere, sier Anna Edvartsen, lokfører.
STREIK I NSB: Anna Edvartsen, vara verneombud i Flytoget, står streikevakt i sympati med kolleger i NSB.
Eirik Dahl Viggen
edv@lomedia.no
NSB sine lokførerne streiker for å sikre utdanningen sin.
– Det koker ned til at vi vil være sikre på at de førerne som er på skinnene har den nødvendige kompetansen, sier lokfører Anna Edvartsen mens står på Oslo Sentralstasjon og deler ut flygeblader om streiken.
Hun er ansatt i Flytoget, men hun og flere lokførere fra Flytoget står streikevakt sammen med sine kamerater i NSB.
For et par uker siden kunne det blitt streik i Flytoget.
– Da sto lokførerne i NSB klare til å stå streikevakt for oss. Nå gjør vi det for dem. Vi er ikke et stort forbund, men er veldig lojale til hverandre.
*– Kompetanse er verdt å streike for
Bruker fritiden i streikevest
Klokka 14:39 fredag går Edvartsen på jobb i flytoget og jobber til midnatt.
– Det er stort ansvar å frakte 600-700 passasjerer i inntil 210 kilometer i timen. Da skal folk ha tillit til at den som kjører er i stand til å ta gode valg.
Jernbaneskolen ble opprettet i 2005, under Jernbaneverket. Før det lå utdanningen under NSB.
NSB har gitt beskjed om at de ønsker å dele opp og forenkle utdanningen. Norsk Lokomotivmannsforbund frykter at den felles grunnutdanningen dermed står for fall. Da kan det i stor grad blir opp til det enkelte togselskapet å utdanne lokførere.
SYMPATI: Kundene tar imot flygebladene med godt humør, melder streikevakt Anna Edvartsen.
Eirik Dahl Viggen
Lokførerne frykter cowboyer
Grunnutdanningen ved Jernbaneskolen tar i dag halvannet år å fullføre. Deretter får lokførerne intern opplæring hos selskapet hvor de jobber.
NSB har 40 turer slik internopplæring tilpasset de enkelte togtypene og strekningene, Flytoget har 30. Denne videreutdanningen styrer den enkelte arbeidsgiver selv.
– NSB mener det ikke er opp til fagforeningen å styre utdanningen, handler dette egentlig om å sikre fagforeningens makt?
– Vi er en sterk fagforening som det er, sier Edvartsen, som er vara verneombud for de 118 lokførerne i Flytoget.
– Dette handler om å ivareta sikkerheten. Vi vil unngå at det kommer nye cowboyselskaper som spyr ut lokførere før de er klare.
Norsk Lokomotivmannsforbund anmeldte i november 2015 godstogselskapet Cargolink for brudd på Jernbaneloven og for å bruke lokfører som ikke hadde fullført lokførerutdanningen. I februar i år ble selskapet nedlagt. Anna Edvartsen frykter det kommer flere slike saker hvis NSB løsner opp kravene til utdanning.
Passasjerene er ifølge Edvartsen jevnt over sympatiske til streiken.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.