JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundene forbereder seg på konkurranseutsetting

Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog

Når Sørlandsbanen blir konkurranseutsatt kan kontrakten føre til dyrere reiser, frykter tillitsvalgte. Jernbanedirektoratet avviser at prisene skal få løpe løpsk.
DYRERE: Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, og Grethe Thorsen, forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund frykter at billettprisene kommer til å stige som følge av konkurranseutsettingen.

DYRERE: Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, og Grethe Thorsen, forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund frykter at billettprisene kommer til å stige som følge av konkurranseutsettingen.

oystein.braathen@lomedia.no

anders@lomedia.no

De ansatte i jernbanen frykter for at de nye togselskapene kan sette opp prisene på billettene.

Regjeringen legger opp til såkalte nettokontrakter som gir selskapene frihet til å bestemme billettprisene.

– I konkurransegrunnlaget legges det opp til nettoavtale. Det tyder på at myndighetene ikke styrer prisene, sier Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Ved en nettokontrakt får selskapet en fast sum, men beholder billettinntektene selv. Da blir det i togselskapets interesse å skaffe flere kunder og utvikle tilbudet.

USIKKERT: Konkurransegrunnlaget legger opp til at myndighetene ikke vil bestemme prisene, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

USIKKERT: Konkurransegrunnlaget legger opp til at myndighetene ikke vil bestemme prisene, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

Ole Palmstrøm

Benyttes en bruttokontrakt, tar selskapet på seg kjøring mot et bestemt vederlag. Billettinntektene går til oppdragsgiver, for jernbanens del staten, som også får ansvaret for markedsføring og å skaffe flere kunder.

Fremskrittspartiet vil selge NSB AS

Usikkert

Sæthre frykter vi kan få britiske tilstander i Norge:

– I Storbritannia ser vi at prisene brukes til å få ned antall ståplasser på de travleste pendlerstrekningene. Fulle avganger blir dyrere enn å ta enn tomme tog. At prisen styrer er alltid et alternativ. Nå er ikke dette et stort problem på Sørlandsbanen, som legges ut for konkurranse først, men det kan bli hvis intercity-triangelet [rundt Oslo, red] legges ut på anbud senere, mener Sæthre.

Billettprisene opptar både NJF og Lokomotivmannsforbundet.

– Nå vet vi ikke mye om dette, fordi avtalen mellom myndighetene og operatørene kommer senere, sier Brekkhus Sæthre.

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

Bestemmer selv

Forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund deler NJFs bekymring:

– Vi er bekymra for at prisene blir løsrevet fra politisk styring. Det kan virke som at togselskapene kan få mer innflytelse over prisfastsettelsen, sier hun.

PERIODEBILLETTER: Blir det fortsatt mulig å legge inn styring i statsbudsjetteT, spør forbundssekretær Grethe Thorsen. Pendlere har fått redusert sine kostnader.

PERIODEBILLETTER: Blir det fortsatt mulig å legge inn styring i statsbudsjetteT, spør forbundssekretær Grethe Thorsen. Pendlere har fått redusert sine kostnader.

Ole Palmstrøm

I anbudsutkastet heter det: «Togselskapet selv vil være ansvarlig for utførelse av prisfastsettelse. Reiseplan og Billett AS er kun ansvarlig for formidling av billetter og reiseinformasjon, innkreving av vederlag og formidling av dette til Togoperatøren.»

– NSB har det samme systemet i dag, men i de to siste statsbudsjettene har det for eksempel blitt fastslått månedspris. Blir dette fortsatt mulig? spør Thorsen.

Hun er redd strekninger med lav trafikk kan få økt billettpris.

Pensjonsbombe kan knekke NSB-verkstad

– Skal ikke bli som i Storbritannia

Direktør for persontrafikkavtaler Dagfinn Berge i Jernbanedirektoratet sier papirene som har vært på en forenklet høring er et utkast til deler av konkurransegrunnlaget og at han nå skal se på hvordan innspillene som er kommet kan innarbeides.

– Vi er opptatt av priser. Det er uaktuelt å lage en løsning som gjør at prisene løper løpsk. Vi har som målsetning at kundene skal ha det minst like bra som nå, og vi må derfor ha en ryddig og god prisstruktur, sier han.

Berge sier systemet skal bli mye som i dag, der togselskapet har frihet til prisjusteringer innenfor de føringer som gis av kjøperen når det gjelder på prisvekst og gjennomsnittspris blant annet.

– Jeg kan ikke si at det 100 prosent sikkert ikke blir noen endringer, men vi skal ha et tilsvarende regime som i dag, som alle må rette seg etter. Det skal ikke bli et fullt frislipp slik vi har sett andre steder. Det blir noen føringer, og noe frihet til å tilpasse seg det lokale markedet. Men det blir innen et prisregime som gjør at hverdagen ikke plutselig blir dårligere for mange, sier han, og legger til at prisstrukturen er noe selskapene i større grad får styre selv og at det nok er ulikt hvordan selskapene gjør det.

– Men vi skal sette begrensninger på frihetsgraden, sier han.

Solvik-Olsen beroliget

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ga i desember garantier for at billettprisene ikke vil øke som følge av at nye selskaper tar over togtrafikken.

– Vi skal fortsatt kjøpe ulønnsom trafikk. Det bidrar til å holde billettprisene nede. Staten bruker over tre milliarder kroner i året på å holde prisene nede og støtte ulønnsomme ruter. Vi må ha et prisnivå som er attraktivt for kundene, sa Solvik-Olsen på et pressemøte i Oslo i desember.

Høyre og Frp rekker ikke togprivatisering før valget

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse