JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DYRERE: Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, og Grethe Thorsen, forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund frykter at billettprisene kommer til å stige som følge av konkurranseutsettingen.

DYRERE: Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, og Grethe Thorsen, forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund frykter at billettprisene kommer til å stige som følge av konkurranseutsettingen.

Jernbaneforbundene forbereder seg på konkurranseutsetting

Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog

Når Sørlandsbanen blir konkurranseutsatt kan kontrakten føre til dyrere reiser, frykter tillitsvalgte. Jernbanedirektoratet avviser at prisene skal få løpe løpsk.



23.01.2017
07:50
23.01.2017 07:50

oystein.braathen@lomedia.no

anders@lomedia.no

De ansatte i jernbanen frykter for at de nye togselskapene kan sette opp prisene på billettene.

Regjeringen legger opp til såkalte nettokontrakter som gir selskapene frihet til å bestemme billettprisene.

– I konkurransegrunnlaget legges det opp til nettoavtale. Det tyder på at myndighetene ikke styrer prisene, sier Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Ved en nettokontrakt får selskapet en fast sum, men beholder billettinntektene selv. Da blir det i togselskapets interesse å skaffe flere kunder og utvikle tilbudet.

USIKKERT: Konkurransegrunnlaget legger opp til at myndighetene ikke vil bestemme prisene, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

USIKKERT: Konkurransegrunnlaget legger opp til at myndighetene ikke vil bestemme prisene, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

Ole Palmstrøm

Benyttes en bruttokontrakt, tar selskapet på seg kjøring mot et bestemt vederlag. Billettinntektene går til oppdragsgiver, for jernbanens del staten, som også får ansvaret for markedsføring og å skaffe flere kunder.

Fremskrittspartiet vil selge NSB AS

Usikkert

Sæthre frykter vi kan få britiske tilstander i Norge:

– I Storbritannia ser vi at prisene brukes til å få ned antall ståplasser på de travleste pendlerstrekningene. Fulle avganger blir dyrere enn å ta enn tomme tog. At prisen styrer er alltid et alternativ. Nå er ikke dette et stort problem på Sørlandsbanen, som legges ut for konkurranse først, men det kan bli hvis intercity-triangelet [rundt Oslo, red] legges ut på anbud senere, mener Sæthre.

Billettprisene opptar både NJF og Lokomotivmannsforbundet.

– Nå vet vi ikke mye om dette, fordi avtalen mellom myndighetene og operatørene kommer senere, sier Brekkhus Sæthre.

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

Bestemmer selv

Forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund deler NJFs bekymring:

– Vi er bekymra for at prisene blir løsrevet fra politisk styring. Det kan virke som at togselskapene kan få mer innflytelse over prisfastsettelsen, sier hun.

PERIODEBILLETTER: Blir det fortsatt mulig å legge inn styring i statsbudsjetteT, spør forbundssekretær Grethe Thorsen. Pendlere har fått redusert sine kostnader.

PERIODEBILLETTER: Blir det fortsatt mulig å legge inn styring i statsbudsjetteT, spør forbundssekretær Grethe Thorsen. Pendlere har fått redusert sine kostnader.

Ole Palmstrøm

I anbudsutkastet heter det: «Togselskapet selv vil være ansvarlig for utførelse av prisfastsettelse. Reiseplan og Billett AS er kun ansvarlig for formidling av billetter og reiseinformasjon, innkreving av vederlag og formidling av dette til Togoperatøren.»

– NSB har det samme systemet i dag, men i de to siste statsbudsjettene har det for eksempel blitt fastslått månedspris. Blir dette fortsatt mulig? spør Thorsen.

Hun er redd strekninger med lav trafikk kan få økt billettpris.

Pensjonsbombe kan knekke NSB-verkstad

– Skal ikke bli som i Storbritannia

Direktør for persontrafikkavtaler Dagfinn Berge i Jernbanedirektoratet sier papirene som har vært på en forenklet høring er et utkast til deler av konkurransegrunnlaget og at han nå skal se på hvordan innspillene som er kommet kan innarbeides.

– Vi er opptatt av priser. Det er uaktuelt å lage en løsning som gjør at prisene løper løpsk. Vi har som målsetning at kundene skal ha det minst like bra som nå, og vi må derfor ha en ryddig og god prisstruktur, sier han.

Berge sier systemet skal bli mye som i dag, der togselskapet har frihet til prisjusteringer innenfor de føringer som gis av kjøperen når det gjelder på prisvekst og gjennomsnittspris blant annet.

– Jeg kan ikke si at det 100 prosent sikkert ikke blir noen endringer, men vi skal ha et tilsvarende regime som i dag, som alle må rette seg etter. Det skal ikke bli et fullt frislipp slik vi har sett andre steder. Det blir noen føringer, og noe frihet til å tilpasse seg det lokale markedet. Men det blir innen et prisregime som gjør at hverdagen ikke plutselig blir dårligere for mange, sier han, og legger til at prisstrukturen er noe selskapene i større grad får styre selv og at det nok er ulikt hvordan selskapene gjør det.

– Men vi skal sette begrensninger på frihetsgraden, sier han.

Solvik-Olsen beroliget

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ga i desember garantier for at billettprisene ikke vil øke som følge av at nye selskaper tar over togtrafikken.

– Vi skal fortsatt kjøpe ulønnsom trafikk. Det bidrar til å holde billettprisene nede. Staten bruker over tre milliarder kroner i året på å holde prisene nede og støtte ulønnsomme ruter. Vi må ha et prisnivå som er attraktivt for kundene, sa Solvik-Olsen på et pressemøte i Oslo i desember.

Høyre og Frp rekker ikke togprivatisering før valget

23.01.2017
07:50
23.01.2017 07:50



Mest lest

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull, sier tidligere butikksjef

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

STOR UTFORDRING: Regiondirektør Eirik Bergstedt påpeker at innsatte må få psykisk helsehjelp i det omfanget de trenger, og ansatte må sikres en trygg arbeidshverdag.

STOR UTFORDRING: Regiondirektør Eirik Bergstedt påpeker at innsatte må få psykisk helsehjelp i det omfanget de trenger, og ansatte må sikres en trygg arbeidshverdag.

Eirik Dahl Viggen

Sterke reaksjoner etter innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Martin Guttormsen Slørdal

Gerd-Liv Valla kritiserer regjeringen: – Strøm er ikke en vare. Det har den dessverre blitt

Regjeringen har presentert en «kraftfull satsning på havvind» for å øke kraftproduksjonen i Norge. Fra venstre: Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). 

Regjeringen har presentert en «kraftfull satsning på havvind» for å øke kraftproduksjonen i Norge. Fra venstre: Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). 

Lise Åserud / NTB

Professor om strømstøtte til bedrifter: – Staten skal ikke være en trygdekasse for næringslivet

Kommentar

Håvard Sæbø

«Velgere har grunn til å være skuffet. Strømsjokket har ført til politisk kortslutning»

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp


Flere saker