JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SMIIIL: Hun sier at hun gleder seg hver dag til å gå på jobben, og jammen ser det ikke sånn ut også. Siw Helen Hagan har jobbet fast på Flåmsbana siden 1998, i NSB har hun vært siden 1986.

SMIIIL: Hun sier at hun gleder seg hver dag til å gå på jobben, og jammen ser det ikke sånn ut også. Siw Helen Hagan har jobbet fast på Flåmsbana siden 1998, i NSB har hun vært siden 1986.

Anne Siri Renå

Flåmsbana 75 år:

Går fortsatt så det suser fra fjell til fjord – og tilbake igjen

Både Flåmsbana og konduktør Siw Helen Hagan jubilerer i år.



17.02.2016
16:12
18.02.2016 08:54

anne.siri.rena@lomedia.no

Til høsten har Siw Helen Hagan vært ansatt i NSB i 30 år, mens Flåmsbana har 75-årsdag denne uka. Banen ble åpnet for person- og godstrafikk i februar 1941, etter årevis med hardt arbeid for å få sporene på plass i dramatisk terreng.

Bare to av 20 tunneler på til sammen seks kilometer er bygget ved hjelp av maskinkraft.

120 mann var med fra starten av, antallet arbeidere økte snart til 220.

LEKKERT: Derfor valfarter turistene Flåmsbana.

LEKKERT: Derfor valfarter turistene Flåmsbana.

Anne Siri Renå

Gave fra NSB

I 1998 fikk Siw Helen Hagan fast ansettelse på Flåmsbana. Siden den gang har det tatt helt av på strekningen mellom Myrdal på Hardangervidda, via skiparadiset Vatnahalsen og ned til Aurlandsfjorden i Flåm: antallet reisende er mer enn doblet. Og satsingen fortsetter.

I 75-årsgave lover NSB-sjef Geir Isaksen nye vogner, kanskje med vindu i taket, til og med.

Isaksen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen – sistnevnte har nå tatt turen for første gang – har stor tro på Flåmsbanas framtid, ifølge NRK Sogn og Fjordane.

Vinglende turister

Ikke mange turistene sitter på toget denne tidlige ettermiddagen, noen dager før selve jubileet. Det gir konduktør Siw Helen Hagan desto mer tid til å prate med de reisende. Sånn er det ikke fra slutten av april og ut oktober, når de seks vognene som regel er smekkfulle.

– Folk som reiser her er hyggelige, smiler Hagan, som har opparbeidet stor tålmodighet overfor turisters repeterende spørsmål og deres vingling i jernbanesporet på jakt etter gode fotomotiver.

Konduktør Frank Henriksen, som egentlig jobber på Bergensbanen, er også ombord. Han mener han kunne ha skrevet bok om alt som skjer på toget. En gang måtte han kaste av en stupfull julenisse.

KOLLEGER: Frank Henriksen jobber egentlig på Bergensbanen, og stepper her inn for en ferierende kollega. Når de to fast ansatte på Flåmsbana en gang pensjonerer seg, blir de ikke erstattet av nye faste ansatte.

KOLLEGER: Frank Henriksen jobber egentlig på Bergensbanen, og stepper her inn for en ferierende kollega. Når de to fast ansatte på Flåmsbana en gang pensjonerer seg, blir de ikke erstattet av nye faste ansatte.

Anne Siri Renå

Vakrere enn Alpene

Da Damien Cabaret og mor Nicole så et program om Flåmsbana på fransk tv, begynte de straks å drømme seg vekk til fjell, fjord og fossefall. På sitt eget hjemsted, Reims, rager den høyeste fjelltoppen 300 meter over havet.

Når høyttalerne annonserer neste attraksjon, lener de to seg mot vinduet og knipser. Myrdal ligger 865 meter over havet, og derfra slynger jernbanelinja seg drøye 20 kilometer nedover til endestasjonen.

Ved Kjosfossen stopper toget i fem minutter og passasjerene kan gå av. Her er det satt opp gjerde så ingen skal falle utfor, her danser huldrer i sommerhalvåret, og her knipser de reisende blinkskudd så det høres nesten helt til Hardangervidda.

PRATEN GÅR: Damien Cabaret og mor Nicole har tatt turen fra Frankrike. I vintersesongen har Siw Helen Hagan tid til å prate med turistene, om sommeren går det slag i slag med smekkfulle vogner.

PRATEN GÅR: Damien Cabaret og mor Nicole har tatt turen fra Frankrike. I vintersesongen har Siw Helen Hagan tid til å prate med turistene, om sommeren går det slag i slag med smekkfulle vogner.

Anne Siri Renå

– Turen er i overkant tilrettelagt for turister. Og det er litt lite snø, smiler Damien Cabaret, som likevel ikke ser ut til å angre et sekund på at vinterferien ble lagt akkurat hit.

Konduktør-kjæreste

1. september 1986 startet Siw Helen Hagan som konduktøraspirant i NSB i Oslo, i en tid da stadig flere kvinner kom inn i yrket.

Etter hvert ble det vanskelig å kombinere skiftarbeidet med aleneansvaret for to små unger, og hun flyttet tilbake til mor på hjemplassen Aurland, ti kilometer unna Flåm og jernbanen.

MÅ VIDERE: Tålmodighet har Siw Helen Hagan opparbeidet seg i store doser siden hun startet i fast stilling på Flåmsbana i '98. Men toget kan ikke stå i all evighet heller, det må videre.

MÅ VIDERE: Tålmodighet har Siw Helen Hagan opparbeidet seg i store doser siden hun startet i fast stilling på Flåmsbana i '98. Men toget kan ikke stå i all evighet heller, det må videre.

Anne Siri Renå

Nå spørs det om hun bytter adresse igjen. Konduktør-kjæresten i Bergen er nemlig ivrig på tråden hver dag – han vil at hun skal selge unna huset og flytte nærmere seg.

– Du kan si det sånn at jeg er veldig treg med å gi han et svar, jeg trives jo så godt her, sier Hagan, før hun ler og letter litt på konduktørlua.

– Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, jeg! avslutter konduktøren Siw Helen Hagan, som også har en egen vogn oppkalt etter seg.

Flåmsbana:

Sidebane til Bergensbanen mellom Myrdal stasjon og Flåm. Hele banen ligger i Aurland kommune i Sogn og Fjordane.

Siden 1998 er Flåm Utvikling AS ansvarlig for persontrafikken på banen, NSB er operatør.

Tar deg 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet på Myrdal, Hardangervidda, og fjordbygda Flåm.

En av Norges største turistattraksjoner.

Turen én vei tar cirka en time.

Kilde: Wikipedia

Antall reisende:

2015: 781 427

2014: 704 478

1998: 350 606

75-årsjubilant:

Arbeidet med den kompliserte jernbanestrekningen startet i 1923.

I starten arbeidet 120 mann her, tallet steg snart til 220.

Å drive ut tunneler var tidkrevende. Av 20 tunneler på til sammen seks kilometer, er bare to bygget ved hjelp av maskinkraft.

Hver meter av tunnelene kostet rallarene opp til en måneds hardt arbeid.

I 1941 åpnet banen for person- og godstrafikk.

Kilde: pressemelding fra regjeringa

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.02.2016
16:12
18.02.2016 08:54



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa har vært fattig i verdens rikeste land: – Det er stigmatiserende å stå fram som fattig i Norge

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

Helge Rønning Birkelund

Dette viser bakgrunnstallene om framgangen til Ap i valginnspurten


Flere saker