JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Han fikk kritikk for Bring-etablering i Polen. Slik svarer Torbjørn Røe Isaksen

Næringsminster Torbjørn Røe Isaksen (H) svarer opposisjonen om norske etableringer i Øst-Europa.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre.

Nanna Aanes Wolden

helge@lomedia.no

– Vi forventer overfor alle selskap hvor vi har en eierandel at de ikke bare følger lover og regler, men også er ledende når det gjelder arbeidsmiljø og ansattes rettigheter. Den forventningen har vi også til Posten og deres datterselskap, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til FriFagbevegelse.

– Mitt generelle inntrykk er at norske selskaper respekterer lover og regler i de landene de har etablert virksomhet, ivaretar grunnleggende arbeidsstandarder og betaler en anstendig lønn. Jeg har ingen grunn til å tro at dette ikke er tilfellet også for Posten Norge AS (Posten Norge), legger han til.

Stilt spørsmål

Både Bjørnar Moxnes (R) og Øystein Langholm Hansen (Ap) har bedt om næringsministerens syn på etableringen av østeuropeiske Bring-avdelinger, og frykter at dette undergraver den norske arbeidslivsmodellen.

Begrunnelsen for etableringen er angivelig å bruke billig arbeidskraft for å kjøre gods fra Øst-Europa til Skandinavia.

Næringsdepartementet forvalter eierskapet til dette konsernet, og har tidligere uttalt at det er opp til konsernledelsen å vurdere om det er hensiktsmessig å etablere selskap i utlandet med dette formålet.

p

Næringsministeren poengterer at den viktigste pålen i det norske statlige eierskapet er at det er styrene som styrer selskapene.

– Jeg har ingen grunn til å tro at Posten ikke følger de forventningene vi har overfor dem. Så er det en helt annen diskusjon om kabutasjereglene. Samferdselsdepartementet forsøker på vegne av Norge å påvirke EU på dette området. Det er ingen hemmelighet at vi ønsker å begrense kabutasjekjøringen, sier Torbjørn Røe Isaksen videre.

Kabotasje er innenlands transport utført av en utenlandsk transportør.

Hensikten med å tillate kabotasjekjøring er at man skal unngå at utenlandske lastebiler skal kjøre uten last etter at de har levert frakten de har kommet til Norge med. Derfor er det åpnet for at utenlandske lastebiler kan ta inntil tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke, før de må ut av landet igjen.

Mange frykter at dette misbrukes.

Klare forventninger

Torbjørn Røe Isaksen påpeker i sitt svar til Øystein Langholm Hansen (Ap) at staten som eier har klare forventninger til selskapene.

– Men det er ikke slik at eier skal legge seg opp i selskapenes daglige drift. Rollefordelingen mellom staten som eier og selskapets ledelse følger av selskapslovgivningen og er beskrevet i eierskapsmeldingen. Forvaltningen av selskapet er styrets ansvar. Ansvaret for forretningsmessige beslutninger og problemstillinger knyttet til den operative driften hører under styret og ledelsen i selskapet. Det statlige eierskapet skal forvaltes på en profesjonell og forutsigbar måte, og selskaper hvor staten er eier som driver kommersiell virksomhet i konkurranse med andre aktører skal verken ha fordeler eller ulemper av det statlige eierskapet. skriver Røe Isaksen i sitt skriftlige svar.

p

Røe Isaksen poengter også i svaret til Bjørnar Moxnes at Posten Norge har opplyst at konsernet etablerte virksomhet i Polen sommeren 2018 som ledd i virksomhetens strategi for å ivareta de internasjonale logistikkbehovene til kunder som skal ha gods distribuert i Norden.

– Videre forstår jeg at etableringen av datterselskapet Bring Truckings polske avdeling i mai 2019 er en del av den samme satsingen, og at avdelingen blant annet ble etablert for å unngå tomkjøring til og fra Slovakia. Posten Norge har også opplyst at selskapet i 2019 bestilte en ekstern revisjon av lønns- og arbeidsvilkår i Bring Truckings virksomhet i Norge med kontrollperiode 2018, og at resultatet av denne skal vise at ingen av sjåførene har fått lønn under lovpålagt minstelønn ved kabotasje eller kombinerte transporter, heter det i svaret til Torbjørn Røe Isaksen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse