Konkurranseutsatte NSB-renholdere stilles utenfor NSBs pensjonsordning
I 43 år har Per Olav vasket togene til NSB. Nå kan han tape både AFP og årlig pensjon
Mens ansatte i NSB har fått en avtale som siket dem en god innskuddspensjon og videreføring av AFP for de eldste arbeidstakerne, står de som vasker togene i fare for å tape både AFP og årlig pensjon.
INGEN SALDERINGSPOST: Per Olav Kristiansen (t.v.) og Geir Pedersen i Trafikkservice på Lillehammer er lei av at det alltid er renholderne som rammes når staten skal spare penger.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
– Vi synes det er urettferdig at vi ikke får den pensjonen som vi i alle år trodde vi hadde opparbeidet oss. Det føles urettferdig at vi blir fratatt en pensjon vi har arbeidet for, og betalt inn for. Dette har vi ikke fortjent.
Per Olav Kristiansen ser ut av togdøra og rister på hodet.
• Slik svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om NSB-renholderne i Stortingets spørretime
Se også samferdselsministerens svar lenger nede i saken.
Dårligere tilbud
Han er skuffet. Skuffet over at han og mange av hans kollegaer blir avspist med et dårligere tilbud enn de andre ansatte i NSB. Skuffet over at det tilsynelatende er lett å bryte det som er lovet.
– Når vi hører at de andre som jobber i NSB får den pensjonen som de – og vi – har fortjent, og så ser det tilbudet vi har fått på bordet. Da er det lett å miste motivasjonen. Vi som virkelig er sliterne, vi som bare jobber natta – mange har gjort det i 30–40 år – vi skal altså få en mye dårligere avtale enn de andre. Det synes jeg er veldig urettferdig, sier Kristiansen.
• (27.10.17:) NSB konkurranseutsetter renhold av togene
Sammen med Geir Pedersen og Geir Harjo skal han denne natta vaske seks tog. De har gjort unna halvparten. Nå sitter de i pauserommet ved siden av togskinnene og ser på et ark med et tilbud om 3,5 prosent i innskudd, mot den nye NSB-ordningen på 5,5 prosent, og ingen videreføring av den gamle AFP-ordning.
For Kristiansen, Pedersen og Harjo, som er 61, 55 og 56 år gamle, betyr det at de ikke kan gå av som 62-åringer.
SIKRER RENE TOG: Når man setter seg i et rent og ryddig tog, er det Per Olav Kristiansen (f.v.), Geir Pedersen og Geir Harjo, og kollegaene deres i Trafikkservice som har vært hele natta på jobb. Nå står de i fare for å miste pensjonen de har arbeidet for.
Morten Hansen
Holdt for narr
Wencke Bye, hovedtillitsvalgt for Klargjøringspersonalet i Norsk Jernbaneforbund, som organiserer renholderne i Trafikkservice, mener hun og kollegaene er blitt holdt for narr av samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen.
– Når mine kollegaer, renholderne, sliterne i norsk arbeidsliv, taper opp mot 1,4 mill. kr. i pensjon hvis ikke greier å holde ut til pensjonsalder 67 år. Så er det å bli holdt for narr, sier Bye
Til sammen er det 200 hundre årsverk, og litt flere ansatte, som er knyttet til arbeidet med renholdet av togene.
– På grunn av jernbanereformen blir arbeidsplassen til disse konkurranseutsatt. Og får ikke vi en tilsvarende avtale som de ansatte i NSB, mister alle våre arbeidskollegaer på 55 år og mer, muligheten for å gå av med AFP – dersom det selskapet som vinner konkurranse ikke har en offentlig pensjonsordning i Statens Pensjonskasse, forklarer Bye.
Dette fordi rettigheter i offentlig pensjonsordning ikke overføres til selskaper med privat AFP ordning. Det betyr i realiteten at alle ansatte på 55 år eller eldre ikke har mulighet til å oppfylle kravet om 7 år i bedrift før mulig avgang på AFP på 62 år.
Løftebrudd fra Solvik-Olsen
Bye mener det vil være et enormt løftebrudd fra samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen
– Han har stått på Stortinget og lovet at pensjonsrettighetene til de ansatte ikke skulle forringes, understreker Bye.
Hun viser til at Solvik-Olsen svarte følgende til SVs Heikki Holmås i Stortingets spørretime den 23. november 2016:
«For meg er det viktig at vi skal ha en god og effektiv jernbane. Vi skal også behandle de som arbeider der på en god og respektfull måte. Vi har vært tydelig på at vi ikke skal ta vekk opptjente pensjonsrettigheter i forbindelse med denne reformen. Det synes jeg ville vært smålig ovenfor dem det gjelder.»
• (29.11.16:) Ketil Solvik-Olsen: – Vi skal ikke ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte
Må ta støyten
Bye, Kristiansen, Pedersen og Harjo hadde et håp om at samferdselsministeren sto ved det han har sagt.
– Vi er jo en del av NSB. Får ikke vi den samme avtalen blir vi i realiteten gjort til annenrangs ansatte. Det godtar vi ikke, sier Kristiansen.
Han konstaterer at det nok en gang er renholderne som skal ta støyten ved innsparinger.
– Tidligere har det vært Forsvaret og Statsbygg. Nå er det oss. Alle vil ha rene kontor og rene tog. Men når det kommer til stykket, og lønn og pensjoner skal betales ut, da er renholderne de første som skal klås. De som er lavest på rangstigen, konstaterer Kristiansen.
Skuffet og usikre
Renholder Per Olav Kristiansen innrømmer at han med en gang han leste om avtalen til de ansatte i NSB, følte seg skuffet over NJF.
– Akkurat da følte jeg at vi ble ofret. Vi har etter hvert forstått at det ikke er sånn. At Jernbaneforbundet står på for oss. Men følelse av urettferdighet klarer jeg ikke å bli kvitt. At vi som bare jobber natta, skal bli avspist med noe dårligere enn de andre. Det er vanskelig å akseptere. De som bestemmer må forstå at pensjonen er en viktig grunn til at vi holder ut i denne jobben. Ja, det er en fin jobb. Arbeidsmiljøet er godt. Og det er et godt samhold. Men det å ha muligheten til å gå av ved 62 år, er viktig, fastslår Kristiansen.
VIL IKKE VÆRE ANNENRANGS: Per Olav Kristiansen har vasket tog i 43 år. Han føler de ansatte i Trafikkservice blir gjort tilannenrangs ansatte, når de ikke får den samme pensjonsordningen som de andre ansatte i NSB. - Dette har vi ikke fortjent, fastslår han.
Morten Hansen
Han forteller at både han og mange av hans eldre kollegaer er usikre på framtiden. Å ikke vite hvor lenge de må jobbe er sen ekstra belastning.
– Det er jo ikke sånn at vi vil slutte. Men det er jo ingen som klarer å stå lengre i denne jobben. Da stuper mann. Når man kommer til legen, så blir de jo overrasket over at vi jobber nattevakter etter at vi er fylt 55 år. Når fastlegen din sier at det klarer ikke han, begynner man å lure, sier Kristiansen.
Forbannet på politikerne
Han innrømmer at han til tider har vært forbannet over at ikke politikerne ser den urettferdigheten de har vært med på å bestemme.
– De som sitter på Stortinget skalter og valter med sliterne. De har selv pensjoner som er hinsides – som vi andre kan drømme om – men har ikke problemer med å ta vår pensjon. Vi sitter med inntrykket av at alle får beholde AFPen, også de som ikke behøver den. Bortsett fra de som virkelig trenger den. Blant annet vi som jobber om natt og har fysisk arbeid. Det er ikke greit, sier Kristiansen.
• Forsvarsrenholder Inger Synnøve (59) ble fratatt 1,3 millioner i pensjon
Ikke ofret renholderne
Jane B. Sæthre skjønner skuffelsen til de ansatte i Trafikkservice.
– Slik protokollen står, kan jeg skjønne det. Hovedtillitsvalgt i Trafikkservice følte seg sviktet. Men vi har ikke sviktet renholderne på jernbanen. Vi har fått en bit på plass. Men det er flere biter som også skal på plass, fastslår Sæthre.
NJF-leder Jane B. Sæthre
Ole Palmstrøm
Hun understreker at NJF fortsatt jobber for at alle selskapene i NSB-konsernet, blir håndtert på samme måte som NSB og Mantena.
– Vi jobber for å få skjermet eldre arbeidstakere, og sikre dem en individuell ordning som skal vare livet ut, sier Sæthre
Forbundslederen erkjenner at Jernbaneforbundet ikke fikk til alt samtidig.
– Men vi har ikke ofret noen. Vi måtte benytte muligheten når statsråden la penger på bordet for persontrafikken. Jeg tror dessuten det nå er lettere å argumentere for at alle skal få den samme ordningen. For hva er forskjellen på en konduktør og en renholder på den norske jernbanen? Å argumentere for at det er en forskjell tror jeg selv en statsråd kommer til kort, sier Sæthre.
– Vel tidlig å konkludere
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener han har jobbet i tråd med de løftene han har gitt tidligere. Han viser til pensjonsordning for de ansatte i NSB AS og NSB Gjøvikbanen AS, som ble vedtatt før jul.
Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen sa i 2016 at det ville vært «uhørt» og «smålig» å ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte i en anbudssituasjon. Det står han fortsatt for, hevder han
Bjørn A. Grimstad
– Jeg har forståelse for at også de ansatte i Trafikkservice ønsker en avklaring på pensjonsspørsmålet. Det er derfor viktig at de følger dette opp med sine eiere, som er NSB og ISS. Det har vi også meldt tilbake i brev til selskapet. Det vil være både unaturlig og brudd på spillereglene om politikere gikk inn og satte til side både styret i selskapet og dets eiere, NSB og ISS, sier Solvik-Olsen.
Han påpeker for øvrig at pensjonssituasjonen i Trafikkservice ikke var et tema fra fagbevegelsen i deres møter med Samferdselsdepartementet om NSB.
– Dette ble først tema på slutten av 2017, og vi avholdt da et møte med LO Stat og Jernbaneforbundet om saken. Jeg synes derfor det er vel tidlig å konkludere med utfallet i denne saken. Jeg håper og tror at Jernbaneforbundet vil ha god kontakt og dialog med styret i Trafikkservice og selskapets to eiere, sier Solvik-Olsen.
Ulik pensjon for NSB og Trafikkservice
• NSB går over fra en pensjonsordning i Statens Pensjonskasse (SPK) til en innskuddsordning.
• Ansatte i NSB som er 55 år og eldre beholder pensjon i Statens Pensjonskasse livet ut (lukket ordning fra 31. desember 2018). De beholder også AFP-ordningen som gir dem rett til å gå av ved 62 år.
• Ansatte som er 54 år og yngre får en innskuddspensjon, hvor 5,5 prosent av årslønna avsettes til pensjon.
• Ansatte i NSB Trafikkservice er forespeilet en lavere innskuddsprosent ved etablering av ny innskuddsordning.
• Tilbudet innebærer lukking for ansatte på 55 og år eldre, men ingen individuell rett. Ved virksomhetsoverdragelse vil de miste AFP ordningen, og muligheten til å gå av ved 62 år.
• NJF har på vegne av de ansatte i Trafikkservice avvist dette tilbudet.
• NJF er fortsatt i dialog med NSB.
NSB Trafikkservice AS
• NSB Trafikkservice as er eid 55 % av NSB og 45 % av ISS Facility Services.
• Har til sammen 130 fast ansatte medarbeidere som arbeider på 12 forskjellige steder i Norge (Lodalen, Filipstad, Drammen, Halden, Skien, Gjøvik, Lillehammer, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø).
• Hovedoppgaven er å rengjøre tog for NSB.
• Leverer daglig renhold og hovedrenhold.
Vi som virkelig er sliterne, vi som bare jobber natta – mange har gjort det i 30–40 år – vi skal altså få en mye dårligere avtale enn de andre. Det synes jeg er veldig urettferdig.
Per Olav Kristiansen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Ulik pensjon for NSB og Trafikkservice
• NSB går over fra en pensjonsordning i Statens Pensjonskasse (SPK) til en innskuddsordning.
• Ansatte i NSB som er 55 år og eldre beholder pensjon i Statens Pensjonskasse livet ut (lukket ordning fra 31. desember 2018). De beholder også AFP-ordningen som gir dem rett til å gå av ved 62 år.
• Ansatte som er 54 år og yngre får en innskuddspensjon, hvor 5,5 prosent av årslønna avsettes til pensjon.
• Ansatte i NSB Trafikkservice er forespeilet en lavere innskuddsprosent ved etablering av ny innskuddsordning.
• Tilbudet innebærer lukking for ansatte på 55 og år eldre, men ingen individuell rett. Ved virksomhetsoverdragelse vil de miste AFP ordningen, og muligheten til å gå av ved 62 år.
• NJF har på vegne av de ansatte i Trafikkservice avvist dette tilbudet.
• NJF er fortsatt i dialog med NSB.
NSB Trafikkservice AS
• NSB Trafikkservice as er eid 55 % av NSB og 45 % av ISS Facility Services.
• Har til sammen 130 fast ansatte medarbeidere som arbeider på 12 forskjellige steder i Norge (Lodalen, Filipstad, Drammen, Halden, Skien, Gjøvik, Lillehammer, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø).
• Hovedoppgaven er å rengjøre tog for NSB.
• Leverer daglig renhold og hovedrenhold.