JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANSVARET FLYTTES: Henny Kristin Navarsete, nestleder i NTL Veg, passerer fylkeskommunens bygg i Leikanger, der ansvaret for fylkesveiene skal ligge fra 2020. Tidligere har jobben vært gjort av Statens vegvesen som er plassert like bak.

ANSVARET FLYTTES: Henny Kristin Navarsete, nestleder i NTL Veg, passerer fylkeskommunens bygg i Leikanger, der ansvaret for fylkesveiene skal ligge fra 2020. Tidligere har jobben vært gjort av Statens vegvesen som er plassert like bak.

Ole Palmstrøm

Flytting av oppgaver fra Statens vegvesen

I stedet for å lære opp egne ansatte, kan vegvesenet bli nødt til å leie inn konsulenter

I budsjettet for 2020 pekes det på at Statens vegvesen må kjøpe tjenester for å dekke opp for manglende intern kompetanse.



08.11.2019
15:21
08.11.2019 15:28

merete.jansen@lomedia.no

Fra 1. januar 2020 skal alle som jobber med fylkesveier i Statens vegvesen være ansatt i en av landets fylkeskommuner. Til sammen dreier det seg om 1850 stillinger. Men under to måneder før dette skal iverksettes, står fortsatt nesten 500 stillinger ledige.

Regjeringen innrømmet tidligere i år, gjennom forslaget til statsbudsjett, at «mange av de ansatte velger å bytte til andre arbeidsgivere» og at «det er en merkbar økning i antall ansatte som slutter i Statens vegvesen».

Man har altså en situasjon der fylkeskommunene mangler ansatte til å gjøre jobben. Samtidig går Statens vegvesen mot et overtall, men fra nyttår har de ikke lenger midler til å lønne flere hundre av dem, siden lønnsmidlene da er overført til fylkeskommune.

p

Henny Kristin Navarsete, nestleder i NTL Veg, kommenterer utviklingen slik:

– Det fremstår som at regjeringen ikke legger på bordet det som trengs for at reformen skal lykkes. Verken for fylkeskommunene eller for Statens vegvesen.

Lønnsmidler forsvinner

Overføringen av ansvaret for fylkesveiene er en integrert del av den store regionreformen, der de nye fylkene skal få nye oppgaver.

Tidligere har regjeringen sagt at lønnsmidlene skal følge stillingene. Men de siste ukene kom det signaler i motsatt retning, og fredag kom bekreftelsen de tillitsvalgte i vegvesenet fryktet: I et tilleggsforslag fra regjeringen til Stortinget slås det fast at alle lønnsmidlene overføres på budsjettet for 2020.

En ting er at vegvesenet fra nyttår av kommer til å ha flere hundre ansatte enn de har midler til å lønne. Noe annet er at de kanskje likevel mangler kjernekompetanse på flere områder, fordi dette er personer som har sluttet i etaten.

Navarsete mener det eneste riktige fra regjeringens side ville vært å skyte inn ekstra penger til omstilling.

– Vi har dyktige og erfarne ansatte som kan gjøre andre oppgaver enn i dag. Vi har allerede eksempler på at en bibliotekar er omskolert til å sitte med ansvaret for driftskontrakter og at en sykepleier følger opp beredskapsarbeidet.

Navarsete faller selv inn den siste kategorien.

Trapper opp konsulentbruken

I stedet skisserer regjeringen i tilleggsproposisjonen at en del interne oppgaver må prioriteres ned, samtidig som man trapper opp bruken av konsulenter.

«Tjenestekjøp benyttes også i økende grad for å sikre kompetanse og kapasitet til å gjennomføre både omstillingen og kjerneoppgavene».

p

Regjeringen vedgår samtidig at det også for fylkeskommunene sin del vil være «en risiko for at de ikke har alle de ansatte de har behov for ved overtakelsen».

– Man kan jo stille spørsmål ved om dette er en villet politikk, sier Henny Kristin Navarsete.

– At det bevisst legges opp til å leie inn folk utenfra i stedet for å tilføre ekstra midler til å øke kompetansen hos etatens egne ansatte. Det er i hvert fall urovekkende at man går i retning av økt privatisering.

Kan bli dårligere tjenester

NTLs ledelse har tidligere signalisert at de frykter for konsekvensene av det de ser på som en underfinansiering av omstillingen.

– Vi er redd det skal føre til dårligere tjenester og, i ytterste konsekvens, flere tap av liv på veiene våre, sa Ellen Dalen, andre nestleder i NTL.

p

Dalen frykter blant annet at Statens vegvesen ikke skal ha økonomi til å følge opp løpende kontrakter og få lyst ut nye veiprosjekter. Hvis etaten må bruke store summer på å lønne ansatte etter at lønnsmidlene er overført til fylkeskommunene, vil Statens vegvesen også mangle ressurser til å følge opp sosial dumping og annen arbeidslivskriminalitet, påpeker Dalen.

Navarsete føyer til at det kan se ut for at midlene som er satt av til omstilling, er tatt fra rammen Statens vegvesen allerede har fått til andre, konkrete oppgaver.

– Det kan se ut for at omstillingen rett og slett er finansiert av det som skulle vært vedlikeholdsmidler til veiene våre. Vi trenger en egen omstillingspakke, sier hun.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.11.2019
15:21
08.11.2019 15:28



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker