Arendalsuka samlet LO-familien
Jane Sæthre har brukt Arendalsuka til å forberede seg på høstens politiske slag om jernbanen
Jane Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, mener årets Arendalsuke var mer aktuell og relevant enn tidligere år.
Arendalsuka er en møteplass for politikere og organisasjonsfolk. Forbundsleder i NJF, Jane Sætre, har brukt den til å forberede seg til høstens politiske slag om jernbanen.
Nina Hanssen
nina.hanssen@lomedia.no
– Arrangementene i Bankgården samlet LO familien, og det spleiser oss sammen på en fin måte, sier hun.
Hun har akkurat deltatt på et felles arrangement mellom LO Stat og Spekter da vi møter henne onsdag ettermiddag. Hun har også med seg Kjell Næss, Torfinn Håverstad, Tor Egil Pålerud og Hege Nordahl fra forbundet.
Ifølge Sæthre var det mange relevante møter og seminarer som jernbanedelegasjonen deltok i.
– Jeg vil spesielt berømme interessante temaer i LO forbundenes regi, fra kultur og mediepolitikk, medbestemmelse og arbeidslivskriminalitet, til jobben med å stoppe utflagging av Color Line, for å nevne noe, sier hun.
– Bankgården samlet LO-familien og spleiser oss sammen på en fin måte, sier hun.
• Fikk du med deg disse sakene fra Arendalsuka? Se oversikten
Jernbanerelevant
Forbundslederen og hennes team la i tillegg inn jernbanerelaterte seminarer og møter. Blant annet fremhever hun at Bane Nor hadde fokus på godstrafikk og hadde invitert bredt for å belyse kompleksitet og utfordringer.
– Vi fikk opplysende innlegg fra hele bransjen, hvor CargoNet og Posten/Bring representerte brukerne. Statsråd Solvik Olsen lovet langt på vei at kjøreveisavgiften som er pålagt godstrafikken må revurderes, sier hun.
Ifølge henne er den dårlige lønnsomheten i sektoren meget alvorlig.
• Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
EUs transportpolitikk
NJF var medarrangør på et møte om EUs transportpolitikk. På dette møte kom Lars Johnsen fra NTF om forslag om mer liberalisering innenfor biltransporten.
Selv la Sæthre fram konsekvensene av en eventuell implementering av Jernbanepakke lV. Høringsfristen er satt til 8. oktober i år.
– For å sikre at vetoretten i EØS blir benyttet i denne saken, må vi ha med oss KrF på laget. Både NJF og NLF jobber målrettet for å stoppe tvungen konkurranseutsetting av all persontrafikk i Norge, som en implementering av denne saken vil innebære, sier hun.
I tillegg var hun på et møte i regi av det svenske statlige jernbaneselskapet SJ, som har lagt inn anbud på Sørlandsbanen.
– Godsalliansen utfordret samferdselsdepartementet på om vi kaster bort miljø satsning gjennom å ikke sette inn tiltak for å overføre gods fra vei til bane og Sjø, sier hun.
Sæthre konkluderer med at det i år har vært masse faglig påfyll og en god start på en krevende høst.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.