JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SV-leder Audun Lysbakken ber KrF avklare om de mener det er EU, markedet eller Stortinget som skal bestemme norsk jernbanepolitikk.

SV-leder Audun Lysbakken ber KrF avklare om de mener det er EU, markedet eller Stortinget som skal bestemme norsk jernbanepolitikk.

Kai Hovden

KrF kan sikre mer tog-privatisering. Lysbakken har en advarsel

SV-lederen ber KrF lytte til sitt demokratiske sinnelag, når de skal avgi sin stemme om EUs fjerde jernbanepakke.



22.08.2018
15:14
23.08.2018 09:07

morten.hansen@lomedia.no

– En ting er at KrF gjør noe dumt ved å stemme for konkurranseutsetting av jernbanen. Vi er overbevist om at det er feil av mange grunner – blant annet sikkerhet og trygghet for arbeidstakerne, sier SV-leder Audun Lysbakken og fortsetter:

– Men det er noe helt annet å bestemme at man aldri skal ha muligheten til å tenke seg om. Ved å gå mot Jernbanepakke IV gir KrF seg selv en angrefrist. En mulighet til å se resultatene av privatiseringen og evaluere det de har vedtatt.

Innføringen av EU-direktivet vil føre til at konkurranse blir obligatorisk når staten skal tildele kontrakter for passasjertrafikk med tog, med visse unntak (se faktaboks). Kristelig folkeparti er, som i mange andre saker, på vippen når Stortinget skal behandle saken.

Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane

Demokratisk betenkelig

Norge kan reservere seg mot direktiver fra EU. Men når de først er implementert, er det ikke mulig å endre vedtaket.

– Det er stor forskjell på å si ja til konkurranseutsetting, og å si ja til en lovendring som vil gjøre det umulig for framtidige politisk flertall å gjøre noe annet, konstaterer Lysbakken.

Han mener det er feil å binde framtidens Storting på hender og føtter i denne saken. Spesielt i en sak hvor det er så stor motstand.

Hele opposisjonen er mot EUs siste jernbanepakke. Sist ute var Arbeiderpartiet, hvor en reservasjon mot EU-direktiv tradisjonelt sett sitter langt inne.

– Det demokratisk veldig betenkelig, at en jernbaneprivatisering som det er et så knapt flertall for i Stortinget, skal lovfestes for all framtid.

Stortinget eller markedet

Lysbakken poengterer at det er Høyre og Frp som er de ideologiske tilhengerne av konkurranseutsetting.

– Men KrF er uansett med på dette. Og de bærer et tungt ansvar. Jeg håper og tror KrF er opptatt av demokratisk handlingsrom. At det er Stortinget som skal bestemme viktige saker også i framtiden.

Han påpeker at det kan godt hende det vil komme flertall senere som mener jernbanesektoren bør organiseres på en annen måte enn den sittende regjeringen.

– Da er spørsmålet om vi skal beholde makten over det spørsmålet selv, i Stortinget – det norske demokratiet, eller skal vi vedta en regel om at der det alltid er markedet bestemmer det, sier Lysbakken.

1,3 milliarder kroner: Så mye har togprivatiseringen kostet så langt

Reservasjonsrett på papiret

Norge har bare reservert seg mot EU-direktiv en gang tidligere. I 2011 sa Stoltenberg-regjeringen, som Lysbakken var en del av, nei til Postdirektivet. Det direktivet har Norge i ettertid sluttet seg til. Lysbakken håper KrF vil være med på å gjøre et historisk vedtak.

– KrF har alltid framhevet reservasjonsretten som en av grunnene til at EØS-avtalen er bra. Jeg tror ikke vi hadde blitt medlem, hvis det ikke hadde vært for reservasjonsretten. Nå har de en historisk mulighet til å ta den fram og vise at den er reell. Nå kan de sette en standard, og vise oss som hevder at reservasjonsretten bare eksisterer på papiret, tar feil, sier Lysbakken.

Ikke tatt stilling

Hans Fredrik Grøvan, stortingsrepresentant for KrF, skriver i en e-post at partiet ikke har tatt stilling til Jernbanepakke 4 ennå. Han ønsker derfor ikke å gi noen kommentarer før KrF har tatt stilling i saken.

– Vi samler nå relevant informasjon for å kunne ha best grunnlag for å ta en beslutning i saken, skriver Grøvan.

SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken.

Fakta om Jernbanepakke IV

Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.

• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.

• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.

• Vedtatt i EU 14. desember 2016.

• Skal etter planen opp til behandling i Stortinget til høsten

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.08.2018
15:14
23.08.2018 09:07



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Hanna Skotheim

På Aurora verksted får Carina (49) en ordinær arbeidshverdag samtidig som hun får den omsorgen hun trenger

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

GJENVALG: Jane B. Sæthre ble tirsdag gjenvalgt som leder av Norsk Jernbaneforbund.

GJENVALG: Jane B. Sæthre ble tirsdag gjenvalgt som leder av Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

Jane B. Sæthre er gjenvalgt som leder av Norsk Jernbaneforbund


Flere saker