Ny skatt slår hardt ut for forsvarsansatte:
Major Ødegård får en kraftig skattesmell for å pendle dit Forsvaret har beordret ham
Han står opp i Arendal kl. 03.30 hver mandag for å rekke jobben på Reitan, øst for Bodø. Major Lars Kristian Ødegård synes det er hårreisende at han nå må skatte av reisen til et sted Forsvaret har beordret ham til å jobbe på de neste fem årene.
ØKONOMISK TAP: Lars Kristian Ødegård (48) får en direkte lønnsreduksjon på mellom 10 og 15 prosent av nettolønn som følge av den nye pendlerskatten. Han anslår at en tredjedel av kollegene ved Forsvarets operative hovedkvarter på Reitan er i samme situasjon.
Forsvarets mediearkiv (Foto innfelt: privat)
merete.jansen@lomedia.no
Ødegård sier det slo ned som en bombe blant offiserene ved Forsvarets operative hovedkvarter da de fikk vite at de fra i år av må skatte av pendlerreisene arbeidsgiver betaler for dem. Han anslår at en tredel av befalet på denne arbeidsplassen er i samme situasjon som ham selv: De er beordret til å jobbe på Reitan i Nordland, men har hus og familie et helt annet sted i landet.
Lars Kristian Ødegård (48) bor selv i Arendal og flyr via Oslo hver mandag for å komme seg til Bodø og videre til Reitan. Returen skjer på fredager, med hjemkomst på Sørlandet i 19-tiden. Det blir altså en kort helg med kona før han må nordover igjen.
Setning strøket
Forsvaret er helt avhengig av å ha ansatte på tjenestestedene sine, som ofte ligger et godt stykke utenfor byer og større tettsteder. Mange ønsker ikke, eller kan ikke, flytte til disse stedene. Så for å sikre en god bemanning, dekker staten både kost og losji, i tillegg til et visst antall reiser i året.
Fram til årsskiftet var pendlerreisene unntatt beskatning. Men i løpet av budsjettbehandlingen på høsten hadde regjeringspartiene gjort en endring som de færreste hadde fått med seg: De hadde fjernet en setning om at flyreiser skulle holdes utenfor det skattefrie pendlerbeløpet på inntil 97.000 kroner pr år. Dette fikk de ansatte først vite i juni, da det ble lagt ut en melding på intranettet. Organisasjonene deres var ikke blitt orientert.
– Folk snakket ikke om stort annet de første dagene, sier Ødegård.
For egen del har han regnet ut at han får en direkte lønnsreduksjon på mellom 10 og 15 prosent av nettolønn.
– Vi må rett og slett betale for å gjøre jobben vår. Det er et dårlig prinsipp!
80.000 mindre i lønn
FriFagbevegelse har tidligere fortalt om orlogskaptein Erling H. Øksenvåg som også rammes hardt at de nye reglene. Han bor med familien i Kristiansund og jobber på Sortland, der han er seksjonsleder for ressurskontroll i Kystvakten. Hvert år har han 25 til 30 reiser mellom kone og barn og arbeidsplass.
Siden han flyr på en rute der det er vanskelig å få rimelige billetter, blir samlet prislapp på opp mot 300.000 kroner i året. Han har regnet ut at netto lønnsreduksjon blir på ca. 80.000 kroner. Både han og flere i Kystvakten sier de må vurdere å slutte i jobben dersom beskatningen ikke fjernes.
(Saken fortsetter under bildet.)
Orlogskaptein Erling H. Øksenvåg må vurdere om han råd til å fortsette å jobbe i Kystvakten etter at beskatningen av pendlerreiser ble endret.
Privat
Øksenvåg er medlem av LO-forbundet Norges Offisers og spesialistforbund (NOF), der man heller ikke hadde hørt om endringen før helt nylig.
– Hvem som har fått det med seg og sett konsekvensene, vet vi ikke, sier Staale I. Reiten som leder forhandlingsavdelingen i Norges Offisers og spesialistforbund (NOF).
– Dette kom virkelig som julekvelden på kjerringa!
Opposisjonen reagerer
Flere opposisjonspolitikere har reagert etter at de hørte om endringen i forskriften. Arbeiderpartiets forsvarspolitiske talsperson, Anniken Huitfeldt, har sendt et skriftlig spørsmål til forsvarsministeren, der hun spør om han vil ta ansvar for de negative konsekvensene av skatteskjerpelsen som regjeringen har iverksatt for pendlerreiser.
Hun sier til FriFagbevegelse at Arbeiderpartiet deler fagbevegelsens bekymringer i denne saken.
– Et godt forsvar er avhengig av at man tar godt vare på Forsvarets personell. Det gjør meg urolig at flere har signalisert at de vurderer å slutte på grunn av denne skjerpelsen, sier hun.
Senterpartiets Liv Signe Navarsete har på sin side tatt saken opp med finansministeren.
– Var statsråden klar over denne konsekvensen då ho fekk gjennom dei nye skattereglane for naturalytingar i statsbudsjettet, meiner ho konsekvensen er rimeleg og vil ho føreta seg noko for å rette opp i dette? spør Navarsete Siv Jensen.
Svar fra departementet
Svaret fra Siv Jensen er ikke kommet ennå, men i mellomtiden har statssekretær Jørgen Næsje (Frp) sendt denne kommentaren til FriFagbevegelse:
– 97.000 kroner er i utgangspunktet en raus grense for skattefritak, men vi vil sammen med Forsvarsdepartementet nå se nærmere på hvilke konsekvenser justeringen fra nyttår har fått for ansatte i Forsvaret, skriver han i en e-post.
Fra Forsvarets side bekrefter man også at de to departementene snakker sammen.
– Vi er opptatt av å komme fram til en hensiktsmessig løsning for Forsvarets pendlere, sier Sven H Halvorsen, major og pressevakt for Forsvaret i departementet.
Synes det er urimelig
Både orlogskaptein Øksenvåg og major Ødegård synes det er høyst urimelig at de skal trekkes i lønn for å jobbe et sted de ikke har valgt selv.
Øksenvåg tilføyer at de dessuten bruker store deler av fritiden på å komme seg dit.
– Andre arbeidsgrupper får reisetiden regnet som arbeidstid. Selv bruker jeg 15-16 timer i uken på å pendle, og det tas fra min egen fritid. Så skal jeg i tillegg være nødt til å sponse flybillettene! sier han til FriFagbevegelse.
Flere skatteendringer
Staale I. Reiten i forbundet hans, NOF, påpeker at denne endringen kommer på toppen av en annen skattemessig endring som fikk store konsekvenser for offiserene. Fra 2018 ble det ikke lenger mulig for de med to husholdninger å gjøre samme fratrekk for utgifter til kost og losji.
– Mange tapte opp mot 20.000 kroner årlig på grunn av den endringen. Så kommer dette i tillegg.
Lars Kristian Ødegård påpeker en annen utgift staten nå velter over på egne ansatte:
– Ofte blir tidspunkt for flyreiser endret på kort varsel på grunn av forhold som har med tjenesten å gjøre. Da billettene enda dyrere, og det er nå noe vi som ansatte skal betale skatt av. De ansatte må rett og slett betale staten for å jobbe!
Vurderer å slutte
Øksenvåg og Reiten mener Forsvaret kan gå på en skikkelig smell, både når det gjelder å holde på ansatte og med tanke på fremtidig rekruttering, dersom den nye regelen blir stående. Bare på Øksenvågs arbeidsplass er det sju, åtte stykker som blir berørt av den økte beskatningen.
Forsvarsdepartementet har med utgangspunkt i 2018-tallene regnet seg frem til at rundt 150 til 200 av i alt 2500 pendlere passerer grensen for skatteplikt på pendlerreiser. Isolert sett ikke et veldig høyt tall, men de ansatte er likevel urolig for utviklingen de er vitne til:
– Vi er veldig bekymret for om Forsvaret klarer å opprettholde bemanningen og rekruttere nytt personell når reglene blir slik. De er avhengig av at ansatte pendler for å fylle stillingene. Parallelt med dette, har man jobbet flere år med å avvikle alt av utleieboliger de ansatte kan leie på arbeidsstedet. Alt dette kommer på en gang. For mange er det snakk om å skifte arbeidssted hvert tredje eller femte år. Det er ikke holdbart å selge og kjøpe nytt så ofte, påpeker Reiten.
Når det gjelder den skattefrie grensen på 97.000 kroner, sier Øksenvåg dette:
– Bare de som bor sentralt på Østlandet og pendler til et større sted, kan klare seg innenfor den summen.