NSB med rekordresultat
NSB fikk et driftsresultat på 2,8 milliarder kroner i 2015, etter inntekter på over 15 milliarder. Alle forretningsområder går i pluss. Nå forbereder konsernet seg på utfordringene som følger av jernbanereformen.
STADIG BEDRE: Konsernsjef Geir Isaksen kunne nok en gang presentere et rekordresultat.
Øystein Bråthen
Saken oppsummert
oystein.braathen@lomedia.no
Også godsselskapet CargoNet gikk med overskudd for første gang på åtte år. Driftsresultatet ble 89 millioner kroner, mot et underskudd på 90 millioner kroner i 2014.
– Det er spesielt gledelig at omstillingen i godsvirksomheten nå gir gode resultater, sier konsernsjef Geir Isaksen.
Samlet resultat for konsernet ble forbedret fra to milliarder kroner i 2014 til 2,8 milliarder i fjor. Samlede inntekter økte med 36 millioner, og endte i fjor på 15,3 milliarder.
Illustrasjon: Øystein Bråthen
Utfordrer regjeringen
Jernbanereformen fører til store endringer for NSB, som mister både togene, verkstedene og eiendommene. Persontrafikk med tog skal legges ut på anbud. Det vil si at ett selskap vinner kjøringen på en strekning, for eksempel Sørlandsbanen. Isaksen har en utfordring til regjeringen.
– La Bergensbanen være en åpen strekning der flere selskaper kan konkurrere om passasjerene. Vi ser for oss å utvikle reiselivsaktiviteten videre, knyttet til Flåmsbanen hvor NSB er inne på eiersiden, sier Isaksen.
Han viste til strekningen Stockholm-Gøteborg, der flere selskaper kjører og konkurrerer på pris, reisetid og antall avganger.
– Flåmsbanen er en formidabel suksess, med over 800 000 reisende i året. Den er sentral for hele reiselivet i Norge, mener Isaksen.
Flere reiser
Persontogene hadde 72,4 milliarder reiser i fjor, og fikk et driftsresultat på 1,2 milliarder kroner, en økning fra 659 millioner i 2014.
– Veksten i antall reiser i Norge de siste fire årene er på 26 prosent. Vi ser av foreløpige tall at denne økningen har fortsatt inn i 2016, sier Isaksen.
Også i Nettbuss gikk det bedre. Resultatet ble 172 millioner, mot 120 millioner i 2014. Best av alle områder er Rom Eiendom, som endte på 1,3 milliarder i resultat.
Mister mye
– Tallene viser at det jobbes svært godt i alle NSB-konsernets virksomheter. Det er derfor vemodig å vite at vi nå skal gi fra oss viktige deler til annet statlig eie som følge av jernbanereformen, fortsetter Isaksen.
Som følge av jernbanereformen skal verkstedselskapet Mantena over til Samferdselsdepartementet. ROM Eiendom vil bli et selskap under det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket. Togmateriellet overtas av staten, og mest sannsynlig blir også salgs- og distribusjonsløsninger løftet ut av NSB.
Utfordringene fører til endringer i konsernledelsen. NSB vil framover satse mer utenfor Norge.
– Vi må regne med å møte hard konkurranse innenlands. Vår ambisjon er krystallklar: vi skal være ledende i Norden på passasjertransport med buss og tog, og vi skal styrke vår posisjon i transport av gods på jernbanen. I tillegg ser vi også på reiseliv som et interessant vekstområde for NSB-konsernet, sier Geir Isaksen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

