JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen:

Ny toppjobb for Elisabeth Enger

Regjeringen har vedtatt å opprette et nytt Jernbanedirektorat og ansatt Elisabeth Enger i direktørstillingen.
STORE UTFORDRINGER: Elisabeth Enger blir den første direktøren i det nye Jernbanedirektoratet.

STORE UTFORDRINGER: Elisabeth Enger blir den første direktøren i det nye Jernbanedirektoratet.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Det nye direktoratet, og et foretak med ansvar for infrastrukturen, skal erstatte dagens Jernbaneverk der Enger nå er direktør. Hun fortsetter i denne jobben fram til 1. januar 2017. Da skal den nye organiseringen være i drift, og Jernbaneverket vil bli avviklet i løpet av våren 2017.

Jernbanedirektoratet vil få styrende og koordinerende oppgaver, mens foretaket får oppgavene innen blant annet drift, vedlikehold og utvikling av infrastrukturen.

Slik blir den blå-blå jernbanen

I Stortinget

Omorganiseringen følger av regjeringens jernbanereform, vedtatt av stortingsflertallet i juni 2015. Nå er det gjort formelle vedtak om å opprette direktoratet, der Enger samtidig ble ansatt som direktør.

Jernbanedirektoratet blir et statlig forvaltningsorgan under Samferdselsdepartementet og finansieres over statsbudsjettet. Oppgavene blir å utvikle togtilbud, utrede framtidas transportbehov og konkurranseutsette persontrafikken med tog.

Elisabeth Enger har vært øverste leder i Jernbaneverket siden 2008.

Overtar bygninger

Jernbaneforetaket skal eies av departementet. Det skal drive og vedlikeholde eksisterende infrastruktur, og planlegge nye utbygginger.

Inntektene kommer gjennom avtaler med direktoratet, fra salg av tjenester til togselskapene, avgifter selskapene må betale for å kjøre på skinnegangen, samt fra eiendommer.

Foretaket overtar ROM Eiendom AS fra NSB.

Regjeringen legger halve tog-Norge ut på anbud

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse