JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BEKYMRET: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg ser ikke at en privatisering av førerprøven kan gi fordeler, verken for brukerne eller med tanke på  trafikksikkerhet.

BEKYMRET: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg ser ikke at en privatisering av førerprøven kan gi fordeler, verken for brukerne eller med tanke på trafikksikkerhet.

Ole Palmstrøm

Private selskaper kan overta førerprøven fra Statens vegvesen: – Dette handler om å privatisere for enhver pris, mener de ansatte

Både tillitsvalgte og politikere frykter at regjeringen vil gjøre det samme med Statens vegvesen som med NSB: Oppstykking og gradvis privatisering. Etaten har allerede fått i oppdrag å utrede om private aktører kan overta gjennomføring av førerprøven.



10.01.2019
13:34
21.08.2023 17:14

merete.jansen@lomedia.no

– Dette handler om å privatisere for enhver pris, mener lederen av NTL Veg, Inger Sigrides.

Hun ser ikke for seg at det å hente inn private kan gi noen bedre løsning, verken når det gjelder trafikksikkerhet eller likhet for loven. Heller ikke tror hun det er penger å spare for staten eller at det gir noen gevinst for brukerne.

– Vi kan fort ende opp med at det blir lengre reisevei fordi tilbudet på de minste stedene blir borte. I tillegg vil man måtte øke omfanget på kontroll og tilsyn for å være sikker på at de private leverer et godt nok tilbud, sier Inger Sigrides.

Samferdselsdepartementet har gitt vegdirektøren frist til 15. januar for å beskrive ulike modeller for hvordan etaten best kan organiseres i fremtiden. En egen utredning av hvordan man kan effektivisere og spare inn penger innen trafikk- og kjøretøyområdet, skal være klar 10. mai. Her bes vegvesenet om å gjøre en særlig vurdering av hvilke oppgaver som kan utføres av private aktører. Førerprøven er spesielt nevnt.

Dette er lønna i 300 yrker

Opposisjonen er mot – regjeringa avdramatiserer

Når de ansatte bekymrer seg for hva dette kan ende opp i, får de bred støtte av de rødgrønne på Stortinget.

– Slike endringer er det ingen grunn til å satse på, verken faglig eller ut fra et brukerperspektiv, mener Bengt Fasteraune som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Senterpartiet.

Han får følge av Arbeiderpartiets Kjersti Leirtrø i samme komité.

– Hvis man skal gjøre om på ting, må hensikten være å forenkle og forbedre noe. De endringene som skisseres her, vil bare føre til en fragmentering. Det er grunn til å bekymre seg! slår hun fast.

Dette er samferdselsminister Jon Georg Dale helt uenig i.

– Bekymringene for både sentralisering gradvis privatisering at Statens vegvesen er helt grunnløs, hevder statsråden overfor FriFagbevegelse.

– Etaten rives i filler

De tillitsvalgte har fått komme med innspill underveis i prosessen, som handler om både hvordan etaten skal organiseres som sådan og om det kan gjøres spesifikke endringer innen trafikant- og kjøretøyområdet. Ingrid Sigridnes, leder av NTL Veg, er spent på hvilke anbefalinger vegdirektør Terje Gustavsen faller ned på.

– Han er pålagt å utrede ulike muligheter, men kan også fraråde noen av de løsningene som skisseres. Vi vet ikke om han vil benytte seg av den muligheten, men vi håper han vil gjøre det, sier Sigridnes

Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, frykter at etaten i verste fall rives i filler. Rundt 1600 ansatte overføres om et år til de nye fylkeskommunene, som en følge av regionreformen og vedtaket om å flytte på oppgaver knyttet til planlegging og drift av fylkesveier. Både FLT og NTL mener at dette utfordrer sikkerhetsarbeidet etaten driver.

– Hvis vi får en ytterligere oppstykking, er dette dårlig nytt for trafikksikkerheten, sier de.

Mer togprivatisering kan gå på sikkerheten løs for passasjerene, advarer ansatte

Argumenter for sammenslåing

Statens vegvesen er i dag organisert etter regioner. Det betyr at de ulike oppgavene etaten står ansvarlig for, utføres i alle deler av landet, blant annet på de 72 trafikkstasjonene. Eksterne konsulenter hyret inn av regjeringen, foreslo i fjor at oppgavene som ligger under trafikant- og kjøretøyområdet, skal skilles ut som en egen divisjon. Etter at sams veiadministrasjon er skilt ut fra vegvesenet, er det allerede færre oppgaver som faller inn under regionstrukturen. Både Masternes i FLT og Senterpartiets Fasteraune ser for seg en fremtid der etaten smuldrer gradvis bort.

– Når det blir færre igjen på det enkelte kontor, er det lett å argumentere for at de bør slås sammen med et annet for å bevare store nok fagmiljøer, påpeker Masternes.

Fasteraune tenker i de samme baner:

– Det kan nesten se ut for at man ønsker å marginalisere de oppgavene som gjenstår for å kunne slå sammen kontor senere.

Mener ideologi styrer valgene

En felles bekymring både hos tillitsvalgte og i opposisjonen, er at regjeringen drives av ideologi mer enn av hensynet til hva som er faglig forsvarlig og som gagner brukerne.

– Det er merkelig at høyreregjeringen absolutt ønsker å endre modeller som fungerer, bare for å få gjennomført sin privatiseringsideologi, sier transportpolitisk talsmann for SV, Arne Nævra.

Alf Edvard Masternes i FLT påpeker at dersom etaten stykkes opp, blir det enklere å omdanne de enkelte delene til offentlige selskap som siden kan privatiseres. Han drar paralleller til både NSB og til utskillelsen av Mesta fra Statens vegvesen.

Følg oss på Facebook

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RIVES I FILLER: Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, bekymrer seg for at etaten rives i filler dersom den blir stykket ytterligere opp. Han mener det er en styrke for samfunnet å beholde en mest mulig samlet veikompetanse.

RIVES I FILLER: Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, bekymrer seg for at etaten rives i filler dersom den blir stykket ytterligere opp. Han mener det er en styrke for samfunnet å beholde en mest mulig samlet veikompetanse.

Morten Hansen

Vil ha nærhet til brukerne

Samferdselsminister Jon Georg Dale avviser fullstendig at dette er et sannsynlig scenario. For ham er det et viktig poeng å få bedre tjenester for innbyggerne, nærmere stedet der de bor.

– Jeg har ingen skylapper mot å bruke private hvis vi da oppnår et slikt resultat. Men hvis noe derimot tyder på at vi kommer til å få et dårligere tilbud, ser jeg ingen grunn til å gå utenfor det offentlige.

På generelt grunnlag skjønner imidlertid ikke Dale hvorfor ikke private skulle kunne en like god jobb for eksempel når det gjelder førerprøven.

– Så godt som all opplæring skjer jo i regi av private skoler. Ingen stiller spørsmål ved det. Hvorfor skal de ikke også kunne vurdere om elevene er blitt flinke nok? Vi har absolutt ikke noe ønske om å gamble med trafikksikkerheten.

Dale understreker at departementet har bedt om utredningen for å ha best mulig grunnlag for å fatte gode beslutninger og at det ikke ligger inne noen føringer om verken sentralisering eller privatisering.

Den delen av utredningen som handler om organisasjonsmodell, skal være klar 15. januar. Forslagene til endringer som kan gi effektivisering og kostnadskutt i trafikant- og kjøretøyområdet, skal ligge på statsrådens bord 10. mai.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

10.01.2019
13:34
21.08.2023 17:14



Mest lest

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Privat

To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

Ole Palmstrøm

Over 100 ansatte hadde vært inne i mappa hennes hos Nav

Martin Guttormsen Slørdal

Pensjon kan svekke Norges sikkerhet. Fire av ti i Forsvaret vil slutte

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

Teddy TV/TV 2

«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig

Debatt

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Hanna Skotheim

Hva får man egentlig for 164 kroner på butikken i dag?

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her

–  Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.

–  Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.

Erlend Angelo

Renta går opp nok en gang: – Dette tar knekken på folk

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

Brian Cliff Olguin

– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem


Flere saker