JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BEKYMRET: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg ser ikke at en privatisering av førerprøven kan gi fordeler, verken for brukerne eller med tanke på  trafikksikkerhet.

BEKYMRET: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg ser ikke at en privatisering av førerprøven kan gi fordeler, verken for brukerne eller med tanke på trafikksikkerhet.

Ole Palmstrøm

Private selskaper kan overta førerprøven fra Statens vegvesen: – Dette handler om å privatisere for enhver pris, mener de ansatte

Både tillitsvalgte og politikere frykter at regjeringen vil gjøre det samme med Statens vegvesen som med NSB: Oppstykking og gradvis privatisering. Etaten har allerede fått i oppdrag å utrede om private aktører kan overta gjennomføring av førerprøven.



10.01.2019
13:34
10.04.2019 20:37

merete.jansen@lomedia.no

– Dette handler om å privatisere for enhver pris, mener lederen av NTL Veg, Inger Sigrides.

Hun ser ikke for seg at det å hente inn private kan gi noen bedre løsning, verken når det gjelder trafikksikkerhet eller likhet for loven. Heller ikke tror hun det er penger å spare for staten eller at det gir noen gevinst for brukerne.

– Vi kan fort ende opp med at det blir lengre reisevei fordi tilbudet på de minste stedene blir borte. I tillegg vil man måtte øke omfanget på kontroll og tilsyn for å være sikker på at de private leverer et godt nok tilbud, sier Inger Sigrides.

Samferdselsdepartementet har gitt vegdirektøren frist til 15. januar for å beskrive ulike modeller for hvordan etaten best kan organiseres i fremtiden. En egen utredning av hvordan man kan effektivisere og spare inn penger innen trafikk- og kjøretøyområdet, skal være klar 10. mai. Her bes vegvesenet om å gjøre en særlig vurdering av hvilke oppgaver som kan utføres av private aktører. Førerprøven er spesielt nevnt.

Dette er lønna i 300 yrker

Opposisjonen er mot – regjeringa avdramatiserer

Når de ansatte bekymrer seg for hva dette kan ende opp i, får de bred støtte av de rødgrønne på Stortinget.

– Slike endringer er det ingen grunn til å satse på, verken faglig eller ut fra et brukerperspektiv, mener Bengt Fasteraune som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Senterpartiet.

Han får følge av Arbeiderpartiets Kjersti Leirtrø i samme komité.

– Hvis man skal gjøre om på ting, må hensikten være å forenkle og forbedre noe. De endringene som skisseres her, vil bare føre til en fragmentering. Det er grunn til å bekymre seg! slår hun fast.

Dette er samferdselsminister Jon Georg Dale helt uenig i.

– Bekymringene for både sentralisering gradvis privatisering at Statens vegvesen er helt grunnløs, hevder statsråden overfor FriFagbevegelse.

– Etaten rives i filler

De tillitsvalgte har fått komme med innspill underveis i prosessen, som handler om både hvordan etaten skal organiseres som sådan og om det kan gjøres spesifikke endringer innen trafikant- og kjøretøyområdet. Ingrid Sigridnes, leder av NTL Veg, er spent på hvilke anbefalinger vegdirektør Terje Gustavsen faller ned på.

– Han er pålagt å utrede ulike muligheter, men kan også fraråde noen av de løsningene som skisseres. Vi vet ikke om han vil benytte seg av den muligheten, men vi håper han vil gjøre det, sier Sigridnes

Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, frykter at etaten i verste fall rives i filler. Rundt 1600 ansatte overføres om et år til de nye fylkeskommunene, som en følge av regionreformen og vedtaket om å flytte på oppgaver knyttet til planlegging og drift av fylkesveier. Både FLT og NTL mener at dette utfordrer sikkerhetsarbeidet etaten driver.

– Hvis vi får en ytterligere oppstykking, er dette dårlig nytt for trafikksikkerheten, sier de.

Mer togprivatisering kan gå på sikkerheten løs for passasjerene, advarer ansatte

Argumenter for sammenslåing

Statens vegvesen er i dag organisert etter regioner. Det betyr at de ulike oppgavene etaten står ansvarlig for, utføres i alle deler av landet, blant annet på de 72 trafikkstasjonene. Eksterne konsulenter hyret inn av regjeringen, foreslo i fjor at oppgavene som ligger under trafikant- og kjøretøyområdet, skal skilles ut som en egen divisjon. Etter at sams veiadministrasjon er skilt ut fra vegvesenet, er det allerede færre oppgaver som faller inn under regionstrukturen. Både Masternes i FLT og Senterpartiets Fasteraune ser for seg en fremtid der etaten smuldrer gradvis bort.

– Når det blir færre igjen på det enkelte kontor, er det lett å argumentere for at de bør slås sammen med et annet for å bevare store nok fagmiljøer, påpeker Masternes.

Fasteraune tenker i de samme baner:

– Det kan nesten se ut for at man ønsker å marginalisere de oppgavene som gjenstår for å kunne slå sammen kontor senere.

Mener ideologi styrer valgene

En felles bekymring både hos tillitsvalgte og i opposisjonen, er at regjeringen drives av ideologi mer enn av hensynet til hva som er faglig forsvarlig og som gagner brukerne.

– Det er merkelig at høyreregjeringen absolutt ønsker å endre modeller som fungerer, bare for å få gjennomført sin privatiseringsideologi, sier transportpolitisk talsmann for SV, Arne Nævra.

Alf Edvard Masternes i FLT påpeker at dersom etaten stykkes opp, blir det enklere å omdanne de enkelte delene til offentlige selskap som siden kan privatiseres. Han drar paralleller til både NSB og til utskillelsen av Mesta fra Statens vegvesen.

Følg oss på Facebook

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RIVES I FILLER: Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, bekymrer seg for at etaten rives i filler dersom den blir stykket ytterligere opp. Han mener det er en styrke for samfunnet å beholde en mest mulig samlet veikompetanse.

RIVES I FILLER: Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, bekymrer seg for at etaten rives i filler dersom den blir stykket ytterligere opp. Han mener det er en styrke for samfunnet å beholde en mest mulig samlet veikompetanse.

Morten Hansen

Vil ha nærhet til brukerne

Samferdselsminister Jon Georg Dale avviser fullstendig at dette er et sannsynlig scenario. For ham er det et viktig poeng å få bedre tjenester for innbyggerne, nærmere stedet der de bor.

– Jeg har ingen skylapper mot å bruke private hvis vi da oppnår et slikt resultat. Men hvis noe derimot tyder på at vi kommer til å få et dårligere tilbud, ser jeg ingen grunn til å gå utenfor det offentlige.

På generelt grunnlag skjønner imidlertid ikke Dale hvorfor ikke private skulle kunne en like god jobb for eksempel når det gjelder førerprøven.

– Så godt som all opplæring skjer jo i regi av private skoler. Ingen stiller spørsmål ved det. Hvorfor skal de ikke også kunne vurdere om elevene er blitt flinke nok? Vi har absolutt ikke noe ønske om å gamble med trafikksikkerheten.

Dale understreker at departementet har bedt om utredningen for å ha best mulig grunnlag for å fatte gode beslutninger og at det ikke ligger inne noen føringer om verken sentralisering eller privatisering.

Den delen av utredningen som handler om organisasjonsmodell, skal være klar 15. januar. Forslagene til endringer som kan gi effektivisering og kostnadskutt i trafikant- og kjøretøyområdet, skal ligge på statsrådens bord 10. mai.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.01.2019
13:34
10.04.2019 20:37



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Mer enn ti år etter Linn kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Frå 1. juli: Her er den nye lovfesta minstelønna i ni bransjar

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

Marit Hommedal / NTB

Disse partiene støtter Fagforbundets medlemmer før valget

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

Tormod Ytrehus

No skal alle byggeplassar ha eigen damegarderobe: – Det gjer noko med trivselen, meiner tømrardamene


Flere saker