BEKYMRET: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg ser ikke at en privatisering av førerprøven kan gi fordeler, verken for brukerne eller med tanke på trafikksikkerhet.
Ole Palmstrøm
Private selskaper kan overta førerprøven fra Statens vegvesen: – Dette handler om å privatisere for enhver pris, mener de ansatte
Både tillitsvalgte og politikere frykter at regjeringen vil gjøre det samme med Statens vegvesen som med NSB: Oppstykking og gradvis privatisering. Etaten har allerede fått i oppdrag å utrede om private aktører kan overta gjennomføring av førerprøven.
merete.jansen@lomedia.no
– Dette handler om å privatisere for enhver pris, mener lederen av NTL Veg, Inger Sigrides.
Hun ser ikke for seg at det å hente inn private kan gi noen bedre løsning, verken når det gjelder trafikksikkerhet eller likhet for loven. Heller ikke tror hun det er penger å spare for staten eller at det gir noen gevinst for brukerne.
– Vi kan fort ende opp med at det blir lengre reisevei fordi tilbudet på de minste stedene blir borte. I tillegg vil man måtte øke omfanget på kontroll og tilsyn for å være sikker på at de private leverer et godt nok tilbud, sier Inger Sigrides.
Samferdselsdepartementet har gitt vegdirektøren frist til 15. januar for å beskrive ulike modeller for hvordan etaten best kan organiseres i fremtiden. En egen utredning av hvordan man kan effektivisere og spare inn penger innen trafikk- og kjøretøyområdet, skal være klar 10. mai. Her bes vegvesenet om å gjøre en særlig vurdering av hvilke oppgaver som kan utføres av private aktører. Førerprøven er spesielt nevnt.
Opposisjonen er mot – regjeringa avdramatiserer
Når de ansatte bekymrer seg for hva dette kan ende opp i, får de bred støtte av de rødgrønne på Stortinget.
– Slike endringer er det ingen grunn til å satse på, verken faglig eller ut fra et brukerperspektiv, mener Bengt Fasteraune som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Senterpartiet.
Han får følge av Arbeiderpartiets Kjersti Leirtrø i samme komité.
– Hvis man skal gjøre om på ting, må hensikten være å forenkle og forbedre noe. De endringene som skisseres her, vil bare føre til en fragmentering. Det er grunn til å bekymre seg! slår hun fast.
Dette er samferdselsminister Jon Georg Dale helt uenig i.
– Bekymringene for både sentralisering gradvis privatisering at Statens vegvesen er helt grunnløs, hevder statsråden overfor FriFagbevegelse.
– Etaten rives i filler
De tillitsvalgte har fått komme med innspill underveis i prosessen, som handler om både hvordan etaten skal organiseres som sådan og om det kan gjøres spesifikke endringer innen trafikant- og kjøretøyområdet. Ingrid Sigridnes, leder av NTL Veg, er spent på hvilke anbefalinger vegdirektør Terje Gustavsen faller ned på.
– Han er pålagt å utrede ulike muligheter, men kan også fraråde noen av de løsningene som skisseres. Vi vet ikke om han vil benytte seg av den muligheten, men vi håper han vil gjøre det, sier Sigridnes
Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, frykter at etaten i verste fall rives i filler. Rundt 1600 ansatte overføres om et år til de nye fylkeskommunene, som en følge av regionreformen og vedtaket om å flytte på oppgaver knyttet til planlegging og drift av fylkesveier. Både FLT og NTL mener at dette utfordrer sikkerhetsarbeidet etaten driver.
– Hvis vi får en ytterligere oppstykking, er dette dårlig nytt for trafikksikkerheten, sier de.
• Mer togprivatisering kan gå på sikkerheten løs for passasjerene, advarer ansatte
Argumenter for sammenslåing
Statens vegvesen er i dag organisert etter regioner. Det betyr at de ulike oppgavene etaten står ansvarlig for, utføres i alle deler av landet, blant annet på de 72 trafikkstasjonene. Eksterne konsulenter hyret inn av regjeringen, foreslo i fjor at oppgavene som ligger under trafikant- og kjøretøyområdet, skal skilles ut som en egen divisjon. Etter at sams veiadministrasjon er skilt ut fra vegvesenet, er det allerede færre oppgaver som faller inn under regionstrukturen. Både Masternes i FLT og Senterpartiets Fasteraune ser for seg en fremtid der etaten smuldrer gradvis bort.
– Når det blir færre igjen på det enkelte kontor, er det lett å argumentere for at de bør slås sammen med et annet for å bevare store nok fagmiljøer, påpeker Masternes.
Fasteraune tenker i de samme baner:
– Det kan nesten se ut for at man ønsker å marginalisere de oppgavene som gjenstår for å kunne slå sammen kontor senere.
Mener ideologi styrer valgene
En felles bekymring både hos tillitsvalgte og i opposisjonen, er at regjeringen drives av ideologi mer enn av hensynet til hva som er faglig forsvarlig og som gagner brukerne.
– Det er merkelig at høyreregjeringen absolutt ønsker å endre modeller som fungerer, bare for å få gjennomført sin privatiseringsideologi, sier transportpolitisk talsmann for SV, Arne Nævra.
Alf Edvard Masternes i FLT påpeker at dersom etaten stykkes opp, blir det enklere å omdanne de enkelte delene til offentlige selskap som siden kan privatiseres. Han drar paralleller til både NSB og til utskillelsen av Mesta fra Statens vegvesen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
RIVES I FILLER: Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, bekymrer seg for at etaten rives i filler dersom den blir stykket ytterligere opp. Han mener det er en styrke for samfunnet å beholde en mest mulig samlet veikompetanse.
Morten Hansen
Vil ha nærhet til brukerne
Samferdselsminister Jon Georg Dale avviser fullstendig at dette er et sannsynlig scenario. For ham er det et viktig poeng å få bedre tjenester for innbyggerne, nærmere stedet der de bor.
– Jeg har ingen skylapper mot å bruke private hvis vi da oppnår et slikt resultat. Men hvis noe derimot tyder på at vi kommer til å få et dårligere tilbud, ser jeg ingen grunn til å gå utenfor det offentlige.
På generelt grunnlag skjønner imidlertid ikke Dale hvorfor ikke private skulle kunne en like god jobb for eksempel når det gjelder førerprøven.
– Så godt som all opplæring skjer jo i regi av private skoler. Ingen stiller spørsmål ved det. Hvorfor skal de ikke også kunne vurdere om elevene er blitt flinke nok? Vi har absolutt ikke noe ønske om å gamble med trafikksikkerheten.
Dale understreker at departementet har bedt om utredningen for å ha best mulig grunnlag for å fatte gode beslutninger og at det ikke ligger inne noen føringer om verken sentralisering eller privatisering.
Den delen av utredningen som handler om organisasjonsmodell, skal være klar 15. januar. Forslagene til endringer som kan gi effektivisering og kostnadskutt i trafikant- og kjøretøyområdet, skal ligge på statsrådens bord 10. mai.
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin