Regjeringen utsetter rivning av navigasjonssystemet Loran-C
Loran-C er et navigasjonssystem som stortinget mener er utdatert og unødvendig. Storbritannia er uenig og mener det er et nødvendig back up-system.
Stig Olaisen, tidligere tekniker og NTL-tillitsvalgt ved Loran-C i Bø i Vesterålen, har karakterisert nedleggelsen av Loran-C som galskap. Han er glad for at rivningen av stasjonene ble stoppet i 12. time. - Egentlig var det i 13. time. Rivningen skulle starte på en mandag, og stoppordren kom på fredagen før. Det var kommet så langt at kontainerne var bestilt og sto klare, sier olaisen.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
På nyttårsaften 2015 ble Loran-C slått av. Loran-C er et navigasjonssystem som blant annet brukes av Storbritannia. Systemet er etter hvert blitt foreldet, men flere land har valgt å oppgradere til eLoran. Blant annet har USA vedtatt å bygge opp systemet, etter at de stengte Loran-C i 2008.
Dette var en mulighet norske myndigheter avviste. Isteden bestemte Stortinget at Loran-C-stasjonene i Norge skulle rives.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Snur etter britisk press
Nå har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har stoppet rivningen av de norske Loran C-stasjonene, skriver Bladet Vesterålen. Årsaken er at Storbritannia er avhengig av de norske senderne for å drifte sitt system.
– Det er jo for det første flott. Da får myndighetene en mulighet til å sette seg inn i hva Loran-systemet egentlig er. Det har de tydeligvis ikke gjort, sier Stig Olaisen.
Han jobbet ved Loran-C-stasjonen i Bø i Vesterålen, helt til den ble stengt på nyttårsaften i 2015.
– De har bare sagt at det er gammelt, og det river vi – uten å sette seg inn i hva systemet egentlig kan gjøre. De undersøkelsene de har gjort holder ikke vann, mener jeg. Det viser seg nå.
Les også: – Galskap å legge ned Loran-C
Mindre sårbare med eLoran
Olaisen er fullt klar over at Loran-C har relativt få brukere. Han mener likevel det viktigste argumentet har blitt underkommunisert i debatten rundt nedleggelse.
– Det er for å sikre oss en back-up, i tilfelle GPS blir utilgjengelig. Da tenker jeg ikke først og fremst på navigeringen, men for å få nøyaktig tid, påpeker Olaisen.
I dag er vi veldig avhengige av GPS for å få nøyaktig tid. Det meste av digital kommunikasjon er avhengig av korrekt tid. Dette blir styrt av presise atomur, som blir synkronisert ved hjelp av GPS. Skulle GPS-satellittene falle ut, vil det gå ut over blant annet det meste av økonomiske transaksjoner samt all digital kommunikasjon - blant annet mobil og det nye nødnettet.
– Alt er avhengig av amerikanernes GPS-satellitter. Satellitter kan bli slått ut av solstormer. Det er dette de britiske – og amerikanske – myndigheter er klar over, når de nå vil beholde og utvikle Loran-systemet. eLoran vil gjøre oss mindre sårbare, fastslår Olaisen.
Enklere å reparere
Han er nøye med å påpeke at også eLoran er sårbart.
– Men det er på andre områder enn GPS-systemet. I tillegg er senderne på bakkenivå. Det gjør at det er enklere å reparere. Det er lettere å klatre opp i en mast, enn å dra ut til en satellitt. Det er dette vi har prøvd å fortelle departementet, men som vi ikke har nådd inn med.
Loran-C
• Loran-C, navigasjonssystem med lang rekkevidde som utnytter signaler mottatt fra to eller flere faste sendere.
• I Norge kom Loran-C i drift i 1957, da det erstattet Loran-A.
• Fra 1. januar 1995 ble Loran-C-stasjonene i Bø i Vesterålen og på Jan Mayen, som den amerikanske kystvakten etablerte i norske farvann, overført til Norge.
• Sammen med Danmark, Frankrike, Irland, Nederland og Tyskland etablerte Norge det nordvest-europeiske Loran-C-systemet (NELS) som kunne tilby meget god radionavigasjonsdekning fra sørspissen av Svalbard og til kysten av Frankrike.
• Fiskeridepartementet har bestemt at de fire norske Loran-C-stasjonene vil bli lagt ned fra 1. januar 2016. Driften av Loran-C fortsetter som før i Storbritannia og Frankrike.
Kilde: Store norske leksikon/snl.no
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.
Flere saker
Loran-C
• Loran-C, navigasjonssystem med lang rekkevidde som utnytter signaler mottatt fra to eller flere faste sendere.
• I Norge kom Loran-C i drift i 1957, da det erstattet Loran-A.
• Fra 1. januar 1995 ble Loran-C-stasjonene i Bø i Vesterålen og på Jan Mayen, som den amerikanske kystvakten etablerte i norske farvann, overført til Norge.
• Sammen med Danmark, Frankrike, Irland, Nederland og Tyskland etablerte Norge det nordvest-europeiske Loran-C-systemet (NELS) som kunne tilby meget god radionavigasjonsdekning fra sørspissen av Svalbard og til kysten av Frankrike.
• Fiskeridepartementet har bestemt at de fire norske Loran-C-stasjonene vil bli lagt ned fra 1. januar 2016. Driften av Loran-C fortsetter som før i Storbritannia og Frankrike.
Kilde: Store norske leksikon/snl.no