JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen utsetter rivning av navigasjonssystemet Loran-C

Loran-C er et navigasjonssystem som stortinget mener er utdatert og unødvendig. Storbritannia er uenig og mener det er et nødvendig back up-system.
Stig Olaisen, tidligere tekniker og NTL-tillitsvalgt ved Loran-C i Bø i Vesterålen, har karakterisert nedleggelsen av Loran-C som galskap. Han er glad for at rivningen av stasjonene ble stoppet i 12. time.
- Egentlig var det i 13. time. Rivningen skulle starte på en mandag, og stoppordren kom på fredagen før. Det var kommet så langt at kontainerne var bestilt og sto klare, sier olaisen.

Stig Olaisen, tidligere tekniker og NTL-tillitsvalgt ved Loran-C i Bø i Vesterålen, har karakterisert nedleggelsen av Loran-C som galskap. Han er glad for at rivningen av stasjonene ble stoppet i 12. time. - Egentlig var det i 13. time. Rivningen skulle starte på en mandag, og stoppordren kom på fredagen før. Det var kommet så langt at kontainerne var bestilt og sto klare, sier olaisen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

På nyttårsaften 2015 ble Loran-C slått av. Loran-C er et navigasjonssystem som blant annet brukes av Storbritannia. Systemet er etter hvert blitt foreldet, men flere land har valgt å oppgradere til eLoran. Blant annet har USA vedtatt å bygge opp systemet, etter at de stengte Loran-C i 2008.

Dette var en mulighet norske myndigheter avviste. Isteden bestemte Stortinget at Loran-C-stasjonene i Norge skulle rives.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Snur etter britisk press

Nå har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har stoppet rivningen av de norske Loran C-stasjonene, skriver Bladet Vesterålen. Årsaken er at Storbritannia er avhengig av de norske senderne for å drifte sitt system.

– Det er jo for det første flott. Da får myndighetene en mulighet til å sette seg inn i hva Loran-systemet egentlig er. Det har de tydeligvis ikke gjort, sier Stig Olaisen.

Han jobbet ved Loran-C-stasjonen i Bø i Vesterålen, helt til den ble stengt på nyttårsaften i 2015.

– De har bare sagt at det er gammelt, og det river vi – uten å sette seg inn i hva systemet egentlig kan gjøre. De undersøkelsene de har gjort holder ikke vann, mener jeg. Det viser seg nå.

Les også: – Galskap å legge ned Loran-C

Mindre sårbare med eLoran

Olaisen er fullt klar over at Loran-C har relativt få brukere. Han mener likevel det viktigste argumentet har blitt underkommunisert i debatten rundt nedleggelse.

– Det er for å sikre oss en back-up, i tilfelle GPS blir utilgjengelig. Da tenker jeg ikke først og fremst på navigeringen, men for å få nøyaktig tid, påpeker Olaisen.

I dag er vi veldig avhengige av GPS for å få nøyaktig tid. Det meste av digital kommunikasjon er avhengig av korrekt tid. Dette blir styrt av presise atomur, som blir synkronisert ved hjelp av GPS. Skulle GPS-satellittene falle ut, vil det gå ut over blant annet det meste av økonomiske transaksjoner samt all digital kommunikasjon - blant annet mobil og det nye nødnettet.

– Alt er avhengig av amerikanernes GPS-satellitter. Satellitter kan bli slått ut av solstormer. Det er dette de britiske – og amerikanske – myndigheter er klar over, når de nå vil beholde og utvikle Loran-systemet. eLoran vil gjøre oss mindre sårbare, fastslår Olaisen.

Enklere å reparere

Han er nøye med å påpeke at også eLoran er sårbart.

– Men det er på andre områder enn GPS-systemet. I tillegg er senderne på bakkenivå. Det gjør at det er enklere å reparere. Det er lettere å klatre opp i en mast, enn å dra ut til en satellitt. Det er dette vi har prøvd å fortelle departementet, men som vi ikke har nådd inn med.

Loran-C

• Loran-C, navigasjonssystem med lang rekkevidde som utnytter signaler mottatt fra to eller flere faste sendere.

• I Norge kom Loran-C i drift i 1957, da det erstattet Loran-A.

• Fra 1. januar 1995 ble Loran-C-stasjonene i Bø i Vesterålen og på Jan Mayen, som den amerikanske kystvakten etablerte i norske farvann, overført til Norge.

• Sammen med Danmark, Frankrike, Irland, Nederland og Tyskland etablerte Norge det nordvest-europeiske Loran-C-systemet (NELS) som kunne tilby meget god radionavigasjonsdekning fra sørspissen av Svalbard og til kysten av Frankrike.

• Fiskeridepartementet har bestemt at de fire norske Loran-C-stasjonene vil bli lagt ned fra 1. januar 2016. Driften av Loran-C fortsetter som før i Storbritannia og Frankrike.

Kilde: Store norske leksikon/snl.no

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Loran-C

• Loran-C, navigasjonssystem med lang rekkevidde som utnytter signaler mottatt fra to eller flere faste sendere.

• I Norge kom Loran-C i drift i 1957, da det erstattet Loran-A.

• Fra 1. januar 1995 ble Loran-C-stasjonene i Bø i Vesterålen og på Jan Mayen, som den amerikanske kystvakten etablerte i norske farvann, overført til Norge.

• Sammen med Danmark, Frankrike, Irland, Nederland og Tyskland etablerte Norge det nordvest-europeiske Loran-C-systemet (NELS) som kunne tilby meget god radionavigasjonsdekning fra sørspissen av Svalbard og til kysten av Frankrike.

• Fiskeridepartementet har bestemt at de fire norske Loran-C-stasjonene vil bli lagt ned fra 1. januar 2016. Driften av Loran-C fortsetter som før i Storbritannia og Frankrike.

Kilde: Store norske leksikon/snl.no