DNB-sjefen på LOs finanskonferanse
Rune Bjerke tror roboter overtar for bankansatte
Framover blir det færre ansatte. De som blir igjen møter nye kompetansekrav. Hvis vi ikke forbereder oss, taper vi. Det var budskapet fra konsernsjef Rune Bjerke i DNB.
RASKERE UTVIKLING: DNB satser på å utvikle de digitale tilbudene, sa konsernsjef Rune Bjerke.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
– Jeg aner ikke hvordan DNB vil se ut om fem år eller ti år, sa Bjerke om konsernet han leder.
– Det kommer til å bli endring, omstilling, nye kompetansekrav og færre ansatte. Mye av det vi gjør i dag kommer til å bli overtatt av maskiner, roboter eller automatiske prosesser. Når noen spør hvor DNB skal ta veien, så er dette mitt ærlige svar: Jeg aner ikke. Men hvis vi ikke ligger i forkant av endringsprosessene hver bidige dag, da vil bankens arbeidsplasser være truet, mener han.
– De store bankene i Norden konkurrerer med hverandre, men først og fremst med nye aktører som kommer inn på deler av våre markeder, som Google, Apple og Facebook, konkurrenter til vår egen Vipps, sa Bjerke i sin innledning om digitaliseringen.
Lavt konfliktnivå
At det blir færre i finansbransjen er han sikker på, og mener DNB har klart omstillingen bra hittil. I fjor kuttet konsernet mellom 700 og 800 stillinger.
– Vi har nedbemannet uten å få en eneste arbeidsrettssak. Alle over 55 har fått bli i et jobbsenter. I den alderen er det vanskeligere å finne ny jobb, og da har vi et spesielt ansvar, men hvis vi ikke finner løsninger går det ut over de som blir igjen, sa konsernsjefen.
• (6.6.16:) Omstillingen i DNB går bedre enn fryktet
Ulike valg
De største bankene i Norden velger forskjellig strategi for å møte utfordringene.
– DNB jager etter å digitalisere tilbudene. Vi har redusert antall manuelle transaksjoner. Det er ingen av våre filialer hvor du kan gå bort til skranken og få kontanter, bortsett fra på Gardermoen, opplyste Bjerke.
Norske banker ligger veldig langt framme i digitaliseringen, foran USA, selv om mye av teknologien blir oppfunnet nettopp der.
– Vi har mulighetene til å utvikle dette i samspill med de ansatte, sa han til den fullsatte salen.
Skiftet plattform
Flere merkevarer ble til ett 11. november 2011. Samtidig ble konsernet valgt til Facebooks samarbeidspartner i Norden, og de første til å ta i bruk «Facebook at work».
– Vi har ikke intranett. Det unike der, er at vi har 777 facebook-grupper, 2200 av våre ansatte som følger med på gruppa trender og markedsinnsikt. Og 95 prosent inne daglig på Faceobook at work. Denne løsningen forteller noe om mulighetene til å nå fram til kundene og utvikle nye tilbud. DNB la ned annonsebilagene på papir fordi Facebook og Google er mye flinkere til å treffe. Algoritmenes verden er et fantastisk virkemiddel, mener Bjerke.
• – De enkle jobbene blir overtatt av roboter. De vanskelige oppgavene må løses av ansatte
Ikke eget skrivebord
Nye arbeidsmåter har hatt ringvirkninger.
– Kundene har tjent på effektiviseringen. Boliglånsrenten er historisk lav. Avkastningen på egenkapitalen går derimot ned og er betydelig lavere i dag enn hva den har vært tidligere. Nominelle resultater øker, men kapitalen er tredoblet, sier Bjerke.
På spørsmål om hvordan det er mulig å få de ansatte med på omstillingene, la han vekt på kommunikasjon. Det digitale skiftet krever flatere strukturer.
– Det er litt av en kunst å kommunisere dette riktig. Hvis det først begynner å gå gærent går det fryktelig fort, og da får en ikke gjort prosessene på en skikkelig måte, sa Rune Bjerke.
Les også:
• Siv Jensen: – Finansskatten er komen for å bli
• – Vi må løfte lavtlønnsgruppene for å løfte kvinnene