Vy tapte toganbud: – Vår jobb blir å passe på at folk slipper å selge huset og flytte familien for å beholde jobben, sier NJF-lederen
NJF-leder Jane B. Sætre er ikke overrasket over at SJ slo Vy i konkurransen om strekningene nord for Oslo. SJ lover at de ansatte skal bli sett og hørt hos dem.
PROSESS: NJF-leder Jane B. Sætre starter dialogen med SJ om overgangen for de Vy-ansatte umiddelbart.
Ole Palmstrøm
anders@lomedia.no
De fem jernbanestrekningene i den andre runden med konkurranseutsetting gikk til svenske SJ. Leder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund (NJF) var forberedt på at det kunne gå slik.
Nå skal svenskene kjøre togene nord for Oslo
– SJ har jobba med togkonkurranser i Sverige og til dels i Norden i over 20 år, så de er drilla på hvordan man forbereder nye togstrekninger og tilpasser seg til kravene som stilles, konstaterer hun.
– Seriøs aktør
I motsetning til da Go Ahead vant Sørlandsbanen, var Sætre ikke overrasket da resultatet ble presentert mandag. Hun mener det kunne vært verre for de ansatte som skal fra Vy til SJ.
– SJ er en seriøs aktør og et ordentlig selskap. Det kunne absolutt vært verre vinnere. Vi har inntrykk av at aktørene går inn i dette med stor seriøsitet, men vi kommer ikke unna at vi får en gjennomgang knytta til deler av hvordan de har tenkt å rydde i virksomheten sin.
Hun er helt sikker på at det vil bli forandringer for de ansatte som skal over.
– Men vi er veldig opptatt av stasjoneringssteder og at folk skal få beholde jobbene sine der de bor. Den geografiske plasseringen av de ansatte er spesiell nå, i og med at det er såpass lange strekninger og vi skal helt opp til Bodø. Vår jobb blir å påse at folk slipper å flytte familier og selge hus for å bevare jobbene sine, og det forventer vi å få en god dialog med SJ på, sier hun.
ph
Sætre legger til at forbundet forventer at tariffavtalen i Vy og opplæringskravene i Norge er standarden også framover.
Forventer omstillinger i Vy
Vys anbud var rundt 350 millioner kroner dyrere enn SJ over ti år, altså i snitt 35 millioner kroner årlig. Vy ble vurdert som marginalt bedre på kvalitet enn SJ.
– Jeg tror disse regnestykkene er litt som epler og pærer. Når SJ legger inn tilbud har de blanke ark. Det har ikke Vy. De har en stor organisasjon som de drar på fortsatt, og havner i bakleksa før de får begynt. Sånn sett tenker jeg at selve konkurransen ikke er helt rettferdig, sier hun.
ph
Nå er forbundslederen spent på hvordan dette tapet påvirker Vy.
– Det er mange ubesvarte spørsmål om hva som kommer til å skje med Vy. Hvor mange kan de ha i stab- og støttefunksjoner og konsernledelse? Jeg tror det fører til omstillinger, og det vil jo gå utover våre medlemmer, sier Sætre, som skulle i et møte med SJ allerede samme ettermiddag som vinneren ble annonsert.
– Medarbeiderne skal trives
Thomas Silbersky er direktør for SJ internasjonale virksomhet. Han var fornøyd og stolt over å ha vunnet anbudskonkurransen, og har store ambisjoner som arbeidsgiver for de Vy-ansatte som kommer over til SJ:
– Det er ingen arbeidsgivere som er helt like hverandre. Jeg har en forhåpning om at de vil oppleve at de kommer inn i et moderne selskap, som har vært på et avregulert marked lenge, sier han.
Han mener dét gir noen gode erfaringer:
– Man konkurrerer ikke bare om kundene men også om god arbeidskraft. Det betyr at vi jobber ekstremt hardt for at man skal trives hos oss. Det gjør at man blir. Jeg håper de ansatte vil se at vi jobber hardt for at medarbeiderne skal trives hos oss, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
STOLT: SJs Thomas Silbersky var fornøyd med å få oppdraget om å kjøre de fem jernbanestrekningene i pakke "Nord" fra jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
Ole Palmstrøm
For å få til dét sier Silbersky at det er flere ting enn lønn som er viktig.
– Jeg begynner med et annet perspektiv: Man skal kjenne seg trygg og vite at arbeidsgiver er der når ting skjer. For det fjør det alltid. Så skal medarbeiderne være delaktige, det skal være medbestemmelse og ikke bare at noen bestemmer over deg. Og så kommer selvsagt lønn. Men personlig tror jeg tryggheten av å kjenne at noen bryr om deg og at du får være med å påvirke er minst like viktig som lønn, sier han.
Attraktivt marked
Silbersky understreker at det er viktig for SJ å ha høyt motivert, norsk personell ombord i togene de skal kjøre her. Han legger til at de minst skal ha samme bemanning om bord som i dag.
Han legger til at Norge er et attraktivt marked av mange årsaker.
– I et avregulert Europa må du ut og konkurrere for å ikke bare eksistere på hjemmemarkedet med konkurrentene der. Og da er det naturlig å titte på land der kulturen og geografien er ganske lik. Vi forstår landet, og selv om vi slåss i ulike sammenhenger, som i idretten, kjennes det trygt med både, klimaet, geografien og kulturen som finnes i Norge, sier han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.