Hovedønsket til konserntillitsvalgt Jens-Petter Hermansen er at staten beholder Mesta som i dag. Hermansen mener detaljert politisk innblanding i selskapet har aldri vært en problem.
Ylva Seiff Berge
– Behold en hånd på rattet!
Jens-Petter Hermansen, konserntillitsvalgt i Mesta, ber regjeringen holde en hånd på rattet, og ikke selge seg ned til en aksjepost lavere en 33,4 prosent.
ane.borrud@lomedia.no
11. desember samtykket et flertall på Stortinget i at Nærings- og fiskeridepartementet kan selge samtlige aksjer i Mesta AS.
Sett fornuft foran ideologi
Konserntillitsvalgt i Mesta, Jens-Petter Hermansen, ber nå regjeringen om å roe ned tempoet.
– Det mest fornuftige nå er å ikke gjøre noe forhastet. Regjeringen har signalisert en ny eierskapsmelding, og salg av Mesta bør sees i sammenheng med en helhetlig eierskapspolitikk. De bør ikke selge for fort, men ha en skikkelig konsekvensutredning. I denne saken bør man ikke sette politisk ideologi foran fornuft, sier han.
Hermansen peker på at Mesta har en viktig samfunnsoppgave – og at bedriften går med overskudd.
– For trafikksikkerheten og bevaring av veikapitalen er Mesta et viktig selskap. Det trengs erfarne folk med kompetanse for dette. Hvis en utenlands entreprenør kjøper oss, har vi sett tidligere at de har brukt innleide øst-europeere. Da vil vi få inn mange som verken kjenner Norge eller har lokalkunnskap om veiene. Jeg frykter at dette vil gå ut over trafikksikkerheten. Jeg frykter at manglende lokalkunnskap vil gå ut over veikapitalen, fordi man for eksempel ikke har kunnskaper om hvilke bekker, stikkrenner og grøfter man må passe ekstra nøye på. Utglidninger, ras og stengte veier kan det da bli mer av, sier han.
Ikke mindre byråkrati
Hermansen har ikke noen tro på at privatisering gir mindre byråkrati, og peker på at Statens Vegvesen har bygd seg kraftig opp de senere årene, for å kunne kontrollere at de får det de betaler for.
– Byråkratiet har voks voldsomt etter at Mesta ble skilt ut fra Staten vegvesen i 2003, og det vil det bare fortsette med ved privatisering. Dermed vil en enda mindre del av bevilgningene nå fram til veiene, mener Hermansen.
At den nye samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lover mindre politisk innblanding på detaljnivå, imponerer ikke.
– Eieren vår, som jo er næringsdepartementet og ikke samferdselsdepartementet, har aldri gått ned i detaljer. Staten har vært en profesjonell eier som kun har styrt etter økonomiske interesser, noe som er i tråd med eierskapsmeldingen og kategorien Mesta er plassert i der. Det er nesten så jeg har etterlyst interesse fra eierne. De har ikke blandet seg inn, påpeker han.
Blokkerende aksjepost
Selv om Hermansens hoved ønske er at staten skal beholde Mesta slik som i dag, er hans oppfordring til regjeringen:
– Behold i hvert fall en blokkerende aksjepost på minst 33,4 prosent.
Hermansen peker på at ved å beholde denne andelen, kan politikerne stoppe endringer i vedtektene i selskapet. Dermed kan man for eksempel sørge for at hovedkontoret fortsatt blir i Norge – uansett hvem kjøper blir.
– Men hvis det blir utsalg, ønsker jeg at vi får en norsk eier, som har erfaring i det vi driver med; drift og veivedlikehold – og veielektro. Jeg håper at vi ikke blir solgt til noen som ikke har kjennskap til det langstrakte Norge. Men det aller siste jeg ønsker meg, er at vi blir solgt til spekulanter, avslutter Hermansen.
Mest lest
– Det er noe usunt i Elkjøp. Det virker som de vil kvitt seg med alle som har 100 prosent stillinger og erstatte dem med deltidsansatte, sier Fawsi Adem.
Leif Martin Kirknes
Elkjøp tilbyr ansatte 3.000 kroner for å slutte: – På grensen til skandale
Colourbox.com
36.000 pensjonister taper tusenvis av kroner: – Det holder bare ikke
I 20 av de 295 yrkene som er med i statistikken tjener kvinner mer enn menn.
Brian Cliff Olguin
I disse yrkene tjener kvinner mer enn menn
Roy Ervin Solstad
Nytt forslag kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte
Samboerparet Kristian Hjemgård og Silje K Kristiansen risikerer å stå uten arbeid når ruteklargjøringen flyttes fra Bodø-terminalen til Østlandsterminalen. – Jobb innen distribusjon kan være et alternativ, foreslår Ruben Pedersen (t.h.) som også synes de stadige endringene er uforståelige.
Alf Ragnar Olsen
Kutt i Posten: – Vi berget oss så vidt i fjor. Nå ser det dårlig ut
Hanna Skotheim
Nav dømt for systemsvikt, men slipper å betale erstatning
Per Olaf Lundteigen (f.h.), Mímir Kristjánsson og Tuva Moflag lærer om sosialt arbeid i Nav.
Hanna Skotheim
Nav-ansatte ga politikerne klar beskjed: – Dere bestemmer stønadsnivået og vi får hets for det
LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie
Se hvem som skal forhandle om din nye lønn
ÅSTED: Bredtveit fengsel ble nok en gang åsted for selvmord sist helg.
Eirik Dahl Viggen
Fengselsbetjent etter selvmord på Bredtveit: – Dette er traumatisk
Det danske lønnsoppgjøret i 2023 ble godt for arbeiderne. (Arkivfoto).
Colourbox
Så mye øker lønna til danskene – mer enn LO ser for seg i Norge
Selv om drikkevannsnettet er nedslitt og lekker som en sil, gjøres det nesten ingenting med problemet. Ingen mål for å redde drikkevannet er nådd siden 2014.
Bjørn A. Grimstad
Drikkevannet lekker – du kan få gigantregningen
Kommentar
Det er på tide å få tilbake mer åpne skattelister, skriver Kjell Werner.
Berit Roald / NTB
«Åpne skattelister er viktig for tilliten i samfunnet»
Rødts nestleder Marie Sneve Martinussen vil ha et hurtigarbeidende utvalg som kan finne ut hvordan «sliterne» kan få en bedre pensjon. Arbeiderpartiet svarer at regjeringa kommer med forslag til dette til høsten.
Erlend Angelo
Rødt vil ha hurtigutvalg som skal finne pensjonsløsning for «sliterne»
Industriarbeiderne gikk fra næringsområdet samlet og videre til et torgmøte i Raufoss sentrum.
Fellesforbundet avd. 23
500 streika mot høye strømpriser på Raufoss
Leder av Utdanningsforbundet Steffen Handal mener regjeringen og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sitter med nøkkelen til enighet i årets lønnsoppgjør i kommunal sektor.
Leif Martin Kirknes
Lærerne skal ha mer enn andre i årets lønnsoppgjør, krever Utdanningsforbundet
Hovedtillitsvalgt for SL, Svein Olav Farstad (til venstre) og verneombud Stig Rune Lothe er begge selv lærere ved Eid ungdomsskole. Nå ber de på nytt om at basestasjonen med tre mobilantenner på taket til skolen blir fjernet.
Anders Tøsse
Lærere frykter stråling: Nå ber de ordføreren om hjelp
Et lønnstillegg på 3.000 euro for de tyske postansatte ble oppnådd i tolvte time, etter at de DHL-ansatte organisert i fagforbundet Verdi hadde signalisert stor streikevilje og stort engasjement.
DHL
Lønnsfest for tyske postansatte – eierne blar opp for å avverge streik
Kokk og Fellesforbundet-medlem Joakim Østlyng på Michelin-restauranten Credo i Trondheim.
Tormod Ytrehus
Berre 1 av 14 norske Michelin-restaurantar har tariffavtale
Aksjonen mot vindturbiner på Fosen varte i over en uke.
Sissel M. Rasmussen
Flere ber om psykisk helsehjelp etter Fosen-aksjonen
Werner Juvik