JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Barnas byggskole

5. klassinger smaker på yrkesfag

Å kjøre gravemaskin var mest populært da 26 elever i 5. klasse avsluttet skoleåret med tre dagers lynkurs i bygg- og anleggsteknikk før sommerferien, på Skedsmo videregående skole i Akershus.

NY ERFARING: Elev Oda Rognlien (11) i 5. klasse på Sten-Tærud skole styrer gravemaskinen. Elev Andreas Schill Pettersen i Vg1 på Skedsmo videregående skole instruerer.

NY ERFARING: Elev Oda Rognlien (11) i 5. klasse på Sten-Tærud skole styrer gravemaskinen. Elev Andreas Schill Pettersen i Vg1 på Skedsmo videregående skole instruerer.

Sidsel Valum

11 år gamle Oda Rognlien har blikket intenst rettet mot grabben som hun manøvrerer fra førerhuset i gravemaskinen mens hun løfter opp grus fra en grushaug. Hun lærer det fagfolkene kaller masseforflytning med gravemaskin. Vg1-elev Andreas Schill Pettersen står i døråpningen og instruerer. Et annet sted står tre av klassekameratene hennes, også de ikledd proffe kjeledresser og verneutstyr, i ferd med å planere et fundament. De får veiledning av Vg2-elev Jonathan Gaardsø (18) i å måle med laser.

Lærernes arbeidstidsavtale engasjerer

– Det er noe vi må kunne når vi skal begynne i lære, forteller Jonathan Gaardsø, som selv har fått læreplass i et pukkverk fra etter sommerferien.

Elevene fra Sten-Tærud skole ser alle ut til å være dypt konsentrert om oppgavene sine, da I skolen kommer innom den første kursdagen.

Følg I skolen på Facebook

Ivrige elever

5. trinn på Sten-Tærud skole er her for å få et innblikk i bygg- og anleggsteknikk. I løpet av tre dager skal de også lage verktøykasser, forskale og støpe fakkelsokkel, male og mure pipe. Elever på Vg1 og Vg2 er instruktører og sju faglærere er til stede i løpet av kursdagene.

– Vi har hvert år kurs for 9. klassinger om høsten og for 10. klassinger litt før de skal velge linje på videregående. Det har vi hatt i minst 15 år. Det er nytt i år at vi har kurs for 5. klassinger, forteller lærer Rune Kirkerud som underviser Vg1 på bygg- og anlegg.

– Det er inspirerende, de er så ivrige, lydhøre og tillitsfulle. Vi hørte da de kom i dag tidlig på sykkel, legger han til med et smil.

– Alle elevene har vært veldig positive. Her er det bare blide barn. Dette er noen hakk mer profesjonelt enn det de ellers gjør i kunst- og håndverk, selv om vår skole er heldig fordi vi har tre dyktige og godt utdannede lærere i faget og godt utrustet fagrom, forteller Elin Strand, som er lærer for 5. trinn på Sten-Tærud skole.

Av de 26 elevene som er her, er det omtrent like mange jenter og gutter.

Få nyhetsbrev fra I skolen

Pilotprosjekt

Barnas byggskole på Skedsmo videregående skole er et pilotprosjekt gjennom Interreg-prosjektet Grenseløst VADH, ledet av Akershus fylkeskommune, som blant annet har som målsetning å øke rekrutteringen til byggebransjen. Grenseløst VADH er et samarbeid mellom Norge og Sverige i regionene Värmland, Akershus, Dalarna og Hedmark.

– I år har vi et prøveprosjekt, understreker avdelingsleder på bygg- og anlegg på Skedsmo videregående skole, Rune Larsen.

Den videregående skolen har god erfaring med at ungdomsskoleelever lar seg inspirere til å velge yrkesfag. Faglærerne I skolen snakker med forteller at mange av 9. og 10. klassingene som kommer hit på kurs, seinere dukker opp som elever på yrkesfag. Om noen av 5. klassingene vil følge i deres fotspor, vet man først om fem år.

– Men det er ingen forskjell på dem og 9. klassingene, vi ser at de lærer like fort, sier lærer i anleggsteknikk på Vg2, Kjell Engerdahl.

– Ikke én plasterlapp!

– Alle som har deltatt har vært unisont positive. Vi skal evaluere prosjektet etter sommerferien, sier Trond Pettersen, som er rådgiver og prosjektleder for Grenseløst VADH i Akershus fylkeskommune, dagen etter at 5. klassingene har sagt takk for seg og tatt sommerferie.

Han har tidligere jobbet som yrkesfaglærer og er dessuten medlem av Skolenes landsforbund.

Og hva syntes elevene det var morsomst å gjøre på Barnas byggskole?

– Å kjøre gravemaskin, slår Trond Pettersen fast, etter å ha snakket med de 26 5. klassingene. Han legger til:

– Ikke én plasterlapp har de trengt!

Nær 60 prosent vil ha skolemat– gratis eller med egenandel

Hele Norges økoskole

Fortell elevene om rettighetene i arbeidslivet

NY ERFARING: Elev Oda Rognlien (11) i 5. klasse på Sten-Tærud skole styrer gravemaskinen.

NY ERFARING: Elev Oda Rognlien (11) i 5. klasse på Sten-Tærud skole styrer gravemaskinen.

Sidsel Valum

NY ERFARING: Elev Oda Rognlien (11) 5. klasse Sten-Tærud skole styrer gravemaskinen.

NY ERFARING: Elev Oda Rognlien (11) 5. klasse Sten-Tærud skole styrer gravemaskinen.

Sidsel Valum

LÆRERE: Fra venstre faglærer Rune Kirkerud ( Vg1, bygg- og anlegg), lærer Elin Strand ( 5. trinn), faglærer Kjell Engerdahl (Vg2, anleggsteknikk, ) og faglærer Espen Ånerud (Vg2, anleggsteknikk).

LÆRERE: Fra venstre faglærer Rune Kirkerud ( Vg1, bygg- og anlegg), lærer Elin Strand ( 5. trinn), faglærer Kjell Engerdahl (Vg2, anleggsteknikk, ) og faglærer Espen Ånerud (Vg2, anleggsteknikk).

Sidsel Valum

Grenseløst VADH

(Värmland, Akershus, Dalarna og Hedmark)

EU-finansiert treårig Interreg-prosjekt i samarbeid mellom Norge og Sverige.

• Mål: Å utvikle struktur for samarbeid i byggebransjen, for å sikre kompetanse i framtida.

• Målgruppe: Unge med interesse for byggfag, elever i videregående skoler, lærlinger, ufaglærte, lærere, skoleledere, studenter, bedrifter i bygg- og anleggssektoren, bransjeorganisasjoner og offentlige aktører med ansvar for utdanningssystemet.

• Tiltak: Innen tema som rekruttering, samhandling mellom skoler og næringsliv, livslang læring og mobilitet.

• Prosjekteiere: Byggutbildning Star i Dalarna AB og Akershus fylkeskommune.

• Totalbudsjett:1.750.997 euro.

• Prosjektperiode: 01.06.2015 – 31.08.2018

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Grenseløst VADH

(Värmland, Akershus, Dalarna og Hedmark)

EU-finansiert treårig Interreg-prosjekt i samarbeid mellom Norge og Sverige.

• Mål: Å utvikle struktur for samarbeid i byggebransjen, for å sikre kompetanse i framtida.

• Målgruppe: Unge med interesse for byggfag, elever i videregående skoler, lærlinger, ufaglærte, lærere, skoleledere, studenter, bedrifter i bygg- og anleggssektoren, bransjeorganisasjoner og offentlige aktører med ansvar for utdanningssystemet.

• Tiltak: Innen tema som rekruttering, samhandling mellom skoler og næringsliv, livslang læring og mobilitet.

• Prosjekteiere: Byggutbildning Star i Dalarna AB og Akershus fylkeskommune.

• Totalbudsjett:1.750.997 euro.

• Prosjektperiode: 01.06.2015 – 31.08.2018