JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bård Rognli er anleggsleder for M3 Anlegg i Ryfast-prosjektet. Han frykter for framtiden.

Bård Rognli er anleggsleder for M3 Anlegg i Ryfast-prosjektet. Han frykter for framtiden.

Helge Rønning Birkelund

Frykter at norske entreprenører ikke kan konkurrere med utenlandske storselskaper

En norsk bedrift med «bare» 230 ansatte kan i fremtiden være for liten til å vinne anbud i konkurranse med internasjonale giganter.



09.08.2017
12:00
21.08.2023 17:14

helge@lomedia.no

35 mann inklusive underleverandør fra M3 Anlegg ferdigstiller halvparten av den nye Ryfast-tunnelen, hvor AF er hovedentreprenør. Men om fem år kan tiden ha løpt fra Bodø-selskapet.

– Vi har en portefølje med jobber ut neste år. Oppdragene er der, sier anleggsleder Bård Rognli til LO-Aktuelt.

Men det er et faktum med en undertone.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Flere oppdrag

– Vi driver en bedrift med 230 ansatte. Da må jeg legge til «bare» 230 ansatte. Det er en stor utfordring for oss mellomstore bedrifter at prosjektene blir større og større. Dette ekskluderer små og mellomstore bedrifter til i det hele tatt å regne på anbud, sier Bård Rognli.

Han får støtte fra LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

– Både vi og Norsk Arbeidsmandsforbund er opptatt av dette, sier Gabrielsen.

Tidligere på dagen hadde LO-lederen besøkt Helse Sør og Stavanger sykehus, som skal bygge nytt for 8 milliarder kroner.

– De har bestemt seg for å dele opp hele prosjektet i mindre biter nettopp for å møte denne problemstillingen. Hvis du tar alt i en stor smell, er det ytterst få som kan legge inn anbud. Da blir det også få lokale bedrifter som får muligheten til å være med å konkurrere, sier Gabrielsen.

– Og til slutt blir det ingen, føyer Rognli til.

– Om tre til fire år er det ikke noen norske selskap en gang som kan være med å konkurrere, slik jeg ser det, mener Rognli.

Bekymret klubbleder: Stadig flere blir løsarbeidere i oljeindustrien

Ryfast-tunnelen

Hans-Christian Gabrielsen mener regjeringen har lagt seg på en linje hvor man flagger store prosjekter, og at de blir så store at selv ikke AF eller Veidekke til slutt kan være med.

Selskapet Nye Veier AS er et eksempel på det. Det er et selskap som er opprettet for å ta seg av de store prosjektene, og har en strategi å kunne ha store kontrakter. De fem kontraktene som hittil er gitt, har imidlertid gått til norske selskap: Hæhre (3 kontrakter), Veidekke og AF.

Å bygge ut Follobanen koster 25 milliarder kroner. Mange ville ha det som et sysselsettingsprosjekt, men da de store kontraktene ble delt ut, var det fire utenlandske entreprenører som vant. Utbyggingen har gitt norske entreprenører noe å tenke på.

– Det er vel og bra med store prosjekter. Men hvis det skal være med på å ekskludere en samlet norsk bransje, da skyter vi oss ikke bare i det ene beinet, men i begge. Det er et politisk spørsmål, helt klart, sier LO-lederen.

– Jeg tror det er tverrpolitisk enighet om de også, mener Rognli.

M3 Anlegg er totalentreprenør innen grunnarbeid, og har igjen 35 arbeidere som skal ferdigstille den ene halvdelen av landets lengste tunnel. Ryfast-tunnelen blir 13 kilometer lang. Arbeidere fra hele landet er knyttet til Bodø-firmaet, og de jobber med en rotasjon på 14 dager på og 14 dager av. I mai 2018 skal de være helt ferdig med oppdraget. Da venter nye jobber.

Steinar Førde Olsen er tillitsvalgt i M3 Anlegg, men for tiden arbeider han i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Han kjenner seg igjen i problemstillingen.

– Små og mellomstore bedrifter blir ofte underleverandører, og kommer dermed ofte i en skvis. Da vil man slite med å holde hodet over vannet med tanke på at man blir presset på pris og tid, mener han.

– Som i mange andre bransjer blir det slik at jo lenger ned i næringskjeden du kommer, jo tøffere blir det, hevder han.

Ser tendensen

Maskinentreprenørenes Forbund ser den samme tendensen som Rognli.

– Vi er opptatt at vi skal ha en differensiert strategi, slik at en rekke oppdrag også kan gis til små og mellomstore bedrifter. Det er en viktig sak for oss, sier Trond Johannesen, som er adm. dir i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

– Statens vegvesen (SVV) har en rekke kontrakter i dag også for de små og mellomstore bedriftene. I MEF har vi en strategi som sier at minst 40 prosent av kontraktsverdien til SVV skal bestå av kontrakter under 100 mill kroner. For oss er dette et viktig mål og i 2016 nærmet man seg dette målet. Det er likevel en krevende utfordring at kontraktene stadig blir større. Vi men er Nye Veier AS kunne hatt en noe mer differensiert strategi enn det myndighetene har pålagt de, mener Johannessen.

• Følg oss på Facebook

REISENDE: Lars Ove Bredesen (t.v.)  fra Surnadal og Daniel Langsæther fra Narvik er reisende i anlegg, og trives med det. De er 14 dager på og 14 dager av.

REISENDE: Lars Ove Bredesen (t.v.) fra Surnadal og Daniel Langsæther fra Narvik er reisende i anlegg, og trives med det. De er 14 dager på og 14 dager av.

Helge Rønning Birkelund

09.08.2017
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

Brian Cliff Olguin

– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet


Flere saker