Gunnar Hestø, tillitsvalgt i Kystverket, bruker mye tid på vervene sine. Nyttårsforsettet er å komme seg mer ut på båtene til Kystverket, for å drive medlemspleie.
Martin Folmoe
Gunnar ser skjær i sjøen
Gunnar Hestø har jobbet snart 36 år i Kystverket. For ham har det vært en knakende god arbeidsplass. Nå ser han mørke skyer i horisonten, og spår at det vil komme store utfordringer i Kystverket.
Gunnar Hestø har alltid vært en havets mann. Da han begynte å jobbe som fagarbeider i Kystverket i 1978, hadde han allerede jobbet på båt i seks år. I 36 år har han sørget for at ferdselsårene langs kysten er trygge. Med båt som arbeidsplass har han støpt og vedlikeholdt varder, rettet opp skjeve jernstenger samt satt opp nye som har forsvunnet i havet, vedlikeholdt og satt opp nye båker et landemerke i tre), vedlikeholdt lanterner, fyrlykter og fyrstasjoner, og sørget for belysning for hurtigbåtene.
Båten han er på nå heter «Oljevern 03» og her er han også med på å bygge betongfundamenter i sjø til forskjellige installasjoner ned til fem meters dybde, legging av kabler, bygging av kaier på fyrstasjoner både i betong og tre, og i tillegg er han motormann på båten. Hestø og hans kollegaer på 10 båter i Kystverket Rederi sørger med andre ord for trafikksikkerheten til sjøs.
Turnus
De ansatte på båtene til Kystverket Rederi jobber turnus. Fire uker på jobb, og fire uker hjemme. Hestø jobber i Kystverket Rederi distrikt Sørøst, og dekker grovt sagt norgeskysten fra Åna-Sira til svenskegrensa.
Hestø er fornøyd med 4-4 ordningen. Fire uker på jobb, og så fire uker hjemme.
– Jeg har jobbet her så lenge at jeg har opplevd dårligere turnus enn den vi har i dag. Men det er klart; jeg skulle gjerne ha fått til en 2-4 løsning. Da tror jeg det hadde blitt enklere å rekruttere folk, sier han.
På 4-4 ordningen jobber de 60 timers uke. 10,5 timer hver dag, noe kortere på lørdager og med fri på søndagene. Når arbeidsdagen er slutt, legger båtene som regel til kai. Dermed kan de som ønsker det ta seg en tur i land. Men de har også en vaktordning, og har du vakt legger det en begrensning på hvor langt unna du kan bevege deg.
Verv
Det er 108 i Kystverket Rederi som er medlemmer i Arbeidsmandsforbundet, og Hestø har ikke akkurat fritidsproblemer de ukene han ikke er på båten. Mye av fritiden går med til å skjøtte vervene han har. For han har ikke bare ett verv. Eller to. På spørsmål om hvor mange verv han har, må han begynne å telle:
– Jeg er tillitsvalgt på båten, og for alle båtene i Kystverket Rederi. Karl S. Olsen er hovedtillitsvalgt, men jeg deler en del oppgaver med ham. I tillegg sitter jeg i Arbeidsmiljøutvalget, utvalg for Inkluderende Arbeidsliv, er AKAN-kontakt, sitter i ansettelsesrådet, er med på kontaktmøter i Kystverket Rederi som er fire ganger i året og er verneombud på min egen båt, oppsummerer han.
Og konkluderer:
– Jeg bruker veldig mye av fritiden min på vervene mine.
Men han bruker ikke bare fritiden. Når han har behov for tid til å skjøtte vervene sine i arbeidstiden, søker han permisjon på jobben etter hovedavtalens bestemmelser.
– Og jeg får fri, sier han.
I skrivende stund er Hestø på LO Stats kartellkonferanse på Gol. Det er tredje gangen han deltar her.
– Jeg er fantastisk takknemlig for at jeg får komme på Kartellkonferansen. Det er mange spennende innlegg her, og man knytter kontakter.
Signalene bekymrer
På Gol har kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner akkurat holdt innledning. På nettet konkluderer Aktuell.no med at den ferske statsråden valgte å gå på gummisåler. Sanner inviterte til dialog, og slo fast at han vil ikke forandre for forandringens skyld.
– Vi skal endre det som kan bli bedre. Den jobben kan ikke vi gjøre alene. Jeg vil at dere skal være med på det, sa Sanner.
Hestø er ikke helt overbevist etter statsrådens tale.
– Sanner hadde lært leksa si, men om jeg helt tror på ordene vet jeg ikke. Det vil gå noen måneder før vi ser hva som skjer, sier han.
For en ting er ordene på Gol. En annen ting er hva Hestø har lest i Regjeringsplattformen til Høyre-Frp-regjeringen. Regjeringen vil blant annet vurdere effektiviseringspotensialet, og «styrke sikkerheten og beredskapen mot utslipp og ulykker til sjøs, blant annet gjennom å styrke Redningsselskapet».
Men at Redningsselskapet skal styrkes, klinger ikke godt i Hestøs ører, dersom det er oljevernberedskapen selskapet skal inn på.
– På den ene siden har vi fått to nye hovedfartøy under den rødgrønne regjeringen, og venter nå på det tredje. På den andre siden vil de blåblå samarbeide mer med andre parter. Det er egentlig rart at ikke Kystverket blir mer sett. Vi jobber inne i fjæresteinene hver dag. Jeg kan ikke se at noen andre har den erfaringen vi har. At det ikke fokuseres mer på oss når det gjelder beredskap. Vi har de aller beste folka oss hos, slår Hestø fast.
Hva som egentlig ligger i Regjeringsplattformens formuleringer er ikke helt klart enda. Men Hestø er redd for at de vil privatisere beredskapsbiten.
– Jeg blir mildt sagt sjokkert hvis de gjør det. Når vi har en sånn fantastisk kompetanse, og vi gjør en fantastisk jobb. Jeg blir ikke bare sjokkert i så fall. Jeg blir sjokkert og lei meg hvis det skjer.
Særavtaleforhandlinger og lønnsoppgjør
Bekymringene til Hestø er litt fram i tid. Men akkurat her og nå er det andre ting som er i fokus. Til våren er det hovedlønnsoppgjør, og han har vært travelt opptatt med tariffkonferanser. Og så skal særavtalen til «Fartøyene Kystverket Rederi» fornyes. Det gikk ikke så bra forrige gang. Etter tre dager med forhandlinger kom ikke partene til enighet.
Hva som skjer dersom partene ikke kommer til enighet til våren heller, vil ikke Hestø forskuttere.
– Jeg vil virkelig tro at vi må få et resultat som er vi fornøyd med denne gangen, slår han fast.
Hestø merker at tidene har endret seg. For en del år tilbake var det ikke noen rekrutteringsproblemer til fartøyene i Kystverket, og det var sjelden at folk sluttet.
– Det har endret seg drastisk. Nå sliter vi med å rekruttere godt kvalifiserte mannskaper, siden vi er veldig spesialiserte på de arbeidene vi gjør.
En del av forklaringen er i følge Hestø at Kystverket nå blant annet konkurrerer med arbeidsplasser i Offshore.
– Og vi klarer ikke å konkurrere på lønn, slår han fast.
I februar er det tariffkonferanse på Sørmarka. Da skal de endelige kravene til vårens tariffoppgjør meisles ut.
– Det vi har sliti med er å få forandra fagarbeiderkoden, 1203. Vi ønsker en høyere ramme, sånn at lønna kan justeres noe. Vi har en god del medlemmer som stanger i toppen av ramma.
Selv tror han at det kan gå mot samordna oppgjør til våren, men er ikke sikker.
– Pensjon er jo en viktig ting. Det er mange som er redde for å få forringa sin pensjon. Dette er en viktig debatt!
Snart er det jul og juleferie. Men nyttårsforsettene til Hestø er allerede klare. Som tillitsvalgt vil han mer ut på båtene til Kystverket Rederi.
– Jeg har reist rundt på båtene og drevet medlemspleie. Men jeg synes ikke jeg har fått gjort dette nok. Derfor er har jeg ett nyttårsforsett, og det er å bli enda bedre på medlemspleie i 2014.
Og dermed blir det flere sjøreiser for havets mann.
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.
Forsvaret
Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Leif Martin Kirknes
May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.
ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company
Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
Jan-Erik Østlie
LO-lederen om regjeringens au pair-nyhet: – En stor seier
Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.
Ole Hagen
Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen
Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.
Tormod Ytrehus
Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.
Hanna Skotheim
Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger
– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.
Roy Ervin Solstad
Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner. Slik vil de ramme bedriften mer
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB
Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet
LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.
Petter Pettersen