JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Gunnar Hestø, tillitsvalgt i Kystverket, bruker mye tid på vervene sine. Nyttårsforsettet er å komme seg mer ut på båtene til Kystverket, for å drive medlemspleie.

Gunnar Hestø, tillitsvalgt i Kystverket, bruker mye tid på vervene sine. Nyttårsforsettet er å komme seg mer ut på båtene til Kystverket, for å drive medlemspleie.

Martin Folmoe

Gunnar ser skjær i sjøen

Gunnar Hestø har jobbet snart 36 år i Kystverket. For ham har det vært en knakende god arbeidsplass. Nå ser han mørke skyer i horisonten, og spår at det vil komme store utfordringer i Kystverket.



18.12.2013
12:00
18.12.2013 13:20

Gunnar Hestø har alltid vært en havets mann. Da han begynte å jobbe som fagarbeider i Kystverket i 1978, hadde han allerede jobbet på båt i seks år. I 36 år har han sørget for at ferdselsårene langs kysten er trygge. Med båt som arbeidsplass har han støpt og vedlikeholdt varder, rettet opp skjeve jernstenger samt satt opp nye som har forsvunnet i havet, vedlikeholdt og satt opp nye båker et landemerke i tre), vedlikeholdt lanterner, fyrlykter og fyrstasjoner, og sørget for belysning for hurtigbåtene.

Båten han er på nå heter «Oljevern 03» og her er han også med på å bygge betongfundamenter i sjø til forskjellige installasjoner ned til fem meters dybde, legging av kabler, bygging av kaier på fyrstasjoner både i betong og tre, og i tillegg er han motormann på båten. Hestø og hans kollegaer på 10 båter i Kystverket Rederi sørger med andre ord for trafikksikkerheten til sjøs.

Turnus

De ansatte på båtene til Kystverket Rederi jobber turnus. Fire uker på jobb, og fire uker hjemme. Hestø jobber i Kystverket Rederi distrikt Sørøst, og dekker grovt sagt norgeskysten fra Åna-Sira til svenskegrensa.

Hestø er fornøyd med 4-4 ordningen. Fire uker på jobb, og så fire uker hjemme.

– Jeg har jobbet her så lenge at jeg har opplevd dårligere turnus enn den vi har i dag. Men det er klart; jeg skulle gjerne ha fått til en 2-4 løsning. Da tror jeg det hadde blitt enklere å rekruttere folk, sier han.

På 4-4 ordningen jobber de 60 timers uke. 10,5 timer hver dag, noe kortere på lørdager og med fri på søndagene. Når arbeidsdagen er slutt, legger båtene som regel til kai. Dermed kan de som ønsker det ta seg en tur i land. Men de har også en vaktordning, og har du vakt legger det en begrensning på hvor langt unna du kan bevege deg.

Verv

Det er 108 i Kystverket Rederi som er medlemmer i Arbeidsmandsforbundet, og Hestø har ikke akkurat fritidsproblemer de ukene han ikke er på båten. Mye av fritiden går med til å skjøtte vervene han har. For han har ikke bare ett verv. Eller to. På spørsmål om hvor mange verv han har, må han begynne å telle:

– Jeg er tillitsvalgt på båten, og for alle båtene i Kystverket Rederi. Karl S. Olsen er hovedtillitsvalgt, men jeg deler en del oppgaver med ham. I tillegg sitter jeg i Arbeidsmiljøutvalget, utvalg for Inkluderende Arbeidsliv, er AKAN-kontakt, sitter i ansettelsesrådet, er med på kontaktmøter i Kystverket Rederi som er fire ganger i året og er verneombud på min egen båt, oppsummerer han.

Og konkluderer:

– Jeg bruker veldig mye av fritiden min på vervene mine.

Men han bruker ikke bare fritiden. Når han har behov for tid til å skjøtte vervene sine i arbeidstiden, søker han permisjon på jobben etter hovedavtalens bestemmelser.

– Og jeg får fri, sier han.

I skrivende stund er Hestø på LO Stats kartellkonferanse på Gol. Det er tredje gangen han deltar her.

– Jeg er fantastisk takknemlig for at jeg får komme på Kartellkonferansen. Det er mange spennende innlegg her, og man knytter kontakter.

Signalene bekymrer

På Gol har kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner akkurat holdt innledning. På nettet konkluderer Aktuell.no med at den ferske statsråden valgte å gå på gummisåler. Sanner inviterte til dialog, og slo fast at han vil ikke forandre for forandringens skyld.

– Vi skal endre det som kan bli bedre. Den jobben kan ikke vi gjøre alene. Jeg vil at dere skal være med på det, sa Sanner.

Hestø er ikke helt overbevist etter statsrådens tale.

– Sanner hadde lært leksa si, men om jeg helt tror på ordene vet jeg ikke. Det vil gå noen måneder før vi ser hva som skjer, sier han.

For en ting er ordene på Gol. En annen ting er hva Hestø har lest i Regjeringsplattformen til Høyre-Frp-regjeringen. Regjeringen vil blant annet vurdere effektiviseringspotensialet, og «styrke sikkerheten og beredskapen mot utslipp og ulykker til sjøs, blant annet gjennom å styrke Redningsselskapet».

Men at Redningsselskapet skal styrkes, klinger ikke godt i Hestøs ører, dersom det er oljevernberedskapen selskapet skal inn på.

– På den ene siden har vi fått to nye hovedfartøy under den rødgrønne regjeringen, og venter nå på det tredje. På den andre siden vil de blåblå samarbeide mer med andre parter. Det er egentlig rart at ikke Kystverket blir mer sett. Vi jobber inne i fjæresteinene hver dag. Jeg kan ikke se at noen andre har den erfaringen vi har. At det ikke fokuseres mer på oss når det gjelder beredskap. Vi har de aller beste folka oss hos, slår Hestø fast.

Hva som egentlig ligger i Regjeringsplattformens formuleringer er ikke helt klart enda. Men Hestø er redd for at de vil privatisere beredskapsbiten.

– Jeg blir mildt sagt sjokkert hvis de gjør det. Når vi har en sånn fantastisk kompetanse, og vi gjør en fantastisk jobb. Jeg blir ikke bare sjokkert i så fall. Jeg blir sjokkert og lei meg hvis det skjer.

Særavtaleforhandlinger og lønnsoppgjør

Bekymringene til Hestø er litt fram i tid. Men akkurat her og nå er det andre ting som er i fokus. Til våren er det hovedlønnsoppgjør, og han har vært travelt opptatt med tariffkonferanser. Og så skal særavtalen til «Fartøyene Kystverket Rederi» fornyes. Det gikk ikke så bra forrige gang. Etter tre dager med forhandlinger kom ikke partene til enighet.

Hva som skjer dersom partene ikke kommer til enighet til våren heller, vil ikke Hestø forskuttere.

– Jeg vil virkelig tro at vi må få et resultat som er vi fornøyd med denne gangen, slår han fast.

Hestø merker at tidene har endret seg. For en del år tilbake var det ikke noen rekrutteringsproblemer til fartøyene i Kystverket, og det var sjelden at folk sluttet.

– Det har endret seg drastisk. Nå sliter vi med å rekruttere godt kvalifiserte mannskaper, siden vi er veldig spesialiserte på de arbeidene vi gjør.

En del av forklaringen er i følge Hestø at Kystverket nå blant annet konkurrerer med arbeidsplasser i Offshore.

– Og vi klarer ikke å konkurrere på lønn, slår han fast.

I februar er det tariffkonferanse på Sørmarka. Da skal de endelige kravene til vårens tariffoppgjør meisles ut.

– Det vi har sliti med er å få forandra fagarbeiderkoden, 1203. Vi ønsker en høyere ramme, sånn at lønna kan justeres noe. Vi har en god del medlemmer som stanger i toppen av ramma.

Selv tror han at det kan gå mot samordna oppgjør til våren, men er ikke sikker.

– Pensjon er jo en viktig ting. Det er mange som er redde for å få forringa sin pensjon. Dette er en viktig debatt!

Snart er det jul og juleferie. Men nyttårsforsettene til Hestø er allerede klare. Som tillitsvalgt vil han mer ut på båtene til Kystverket Rederi.

– Jeg har reist rundt på båtene og drevet medlemspleie. Men jeg synes ikke jeg har fått gjort dette nok. Derfor er har jeg ett nyttårsforsett, og det er å bli enda bedre på medlemspleie i 2014.

Og dermed blir det flere sjøreiser for havets mann.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.12.2013
12:00
18.12.2013 13:20



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer


Flere saker