JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Halvparten av renholdere vet ikke om bedriften har verneombud

Om det skal bli bedre, må verneombudet presenteres for de ansatte og være med på samlinger og møter, mener Eva Jenssen.
Eva Jenssen er regionalt verneombud for renhold. Hun og kollegaene hennes er ute og snakker med renholdere. 47 prosent av 149 renholdere de har snakket med, vet ikke om bedriften har verneombud.

Eva Jenssen er regionalt verneombud for renhold. Hun og kollegaene hennes er ute og snakker med renholdere. 47 prosent av 149 renholdere de har snakket med, vet ikke om bedriften har verneombud.

Martin Guttormsen Slørdal

camilla.yndestad@lomedia.no

Fra 1. januar må virksomheter med fem eller flere ansatte ha på plass et verneombud.

Fram til nå har virksomheter med færre enn ti arbeidstakere kunnet avtale at de ikke ønsket å ha noen i vervet.

Som verneombud skal du ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. I renholdsbransjen betyr det at du er talsperson for dem som er ute og vasker.

Du skal blant annet passe på at det er riktig verneutstyr i bedriften – som for eksempel masker og hansker for dem som bruker sprayer med kjemikalier – og at det er rutiner for bruk av disse.

Forsvinner etter kort tid

Men det er langt fra alle renholdere som vet om de har et verneombud i bedriften sin.

Tall fra de regionale verneombudene (RVO) i renholdsbransjen viser at 47 prosent ikke vet om de har verneombud på sin arbeidsplass.

– Arbeidsstokken vet veldig ofte ikke at verneombudet finnes. Dette gjelder både store som små bedrifter, sier Eva Jenssen.

Hun er regionalt verneombud (RVO) i renholdsbransjen, og sørger for at renholdsbedriftene følger lover og regler om HMS som de skal.

Hun er ute i bedriftene og snakker med renholderne, og er ikke overrasket.

– Så lenge det er stor turnover i bransjen, er det turnover på verneombud også, sier hun.

Minimumskrav om 40 timer

Jenssen peker også på at verneombudets oppgaver og arbeidstid ofte er lite kjent ute blant de ansatte.

Dersom dette skal bli bedre, mener hun det er viktig at verneombudet blir presentert for de ansatte, at vedkommende er med på samlinger og medarbeidermøter, og får presentert både seg selv og rollen sin.

– Med slike gjennomganger vil de ansatte få vite hva de kan bruke verneombudet til, sier hun.

Jenssen tror også det handler om opplæringen av daglig leder.

– De kan ikke noe, eller veldig lite, om hvordan de skal bruke et verneombud. Når verneombudet i tillegg kanskje ikke kan norsk, og bare har tatt et fire timers nettkurs, så er kompetansen for å være verneombud altfor lav, sier RVO-en.

Ifølge Arbeidstilsynet skal arbeidsgiver sørge for at verneombudet får nødvendig opplæring, og det er et minimumskrav om 40 timer opplæring.

Arbeidstaker og arbeidsgiver kan avtale seg til kortere opplæring, men da må avtalen være basert på at «risikoforholdene i virksomheten tilsier at det er forsvarlig med kortere opplæring.

Da må de ha vurdert både innholdet og omfanget av opplæringen».

Jenssen tror mange bedrifter enten avtaler at det er forsvarlig med kortere opplæring – eller ikke avtaler noe i det hele tatt – og finner et billig HMS-kurs på nettet.

– Det er helt i grenseland av hva som er forsvarlig. Det er mange useriøse tilbydere av HMS-kurs, og ikke noen kontroll på hvilke som er godkjent og ikke-godkjent. Det hadde vært et løft å få gjort noe med det – og det gjelder ikke bare for renholdsbransjen, sier hun.

I Florø har de det på stell

Men dystre tall tross alt, det finnes lysglimt innimellom.

Hos renholdsbedriften BB ServiceSystem i Florø vet alle de 30 ansatte hvem som er verneombud.

Torill Fredheim startet i vervet i november, men har med seg erfaring som verneombud fra tidligere arbeidsplass.

Dermed visste hun hva det gikk i, men det hindret henne ikke i å ta en hel dag med opplæring i nabobyen Førde.

– Det er viktig for arbeidsmiljøet sin del, men også både for sikkerheten og ergonomi på arbeidsplassen, sier hun.

Tillitsvalgt ved BB ServiceSystem i Florø, Aud-Kristin Strømsøy, tror en av grunnene til at de har lykkes, er at de regelmessig holder de ansatte oppdaterte på hva som skjer i bedriften.

– Vi sender ut interninformasjon til alle ansette hver måned. Om det er noe nytt, blir det tatt med i skrivet, forteller hun.

Aud-Kristin Strømsøy

Aud-Kristin Strømsøy

Privat

Strander på opplæringstilbudet

Eva Jenssen roser de nye reglene som innebærer at flere virksomheter må ha verneombud, men har også et men å komme med:

– Jeg synes de nye reglene er fornuftige, men dersom de skal fungere, må verneombudet ha mer opplæring enn to til tre timer på nett. Det er her det strander, sier hun.  

RVO-en forteller at hun skjønner at en bedrift med fem ansatte i renholdsbransjen ikke trenger et like stort HMS-kurs som med kanskje 150 ansatte.

– Men de skal også ha det grunnleggende – et kurs på tre dager hadde de trengt, de også, sier hun.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse