JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utdanning

Morten tok landets første fagbrev i veidrift- og veivedlikehold

Nå har veidrift- og veivedlikehold blitt et eget yrkesfag. På tampen av fjoråret avla Morten Solberg Norges første fagprøve i faget.
Morten Solberg kan skryte av å være først i Norge med fagbrev i veidrift- og veivedlikehold.

Morten Solberg kan skryte av å være først i Norge med fagbrev i veidrift- og veivedlikehold.

Stein Egil Ødegård

camilla.yndestad@lomedia.no

I tillegg til å være den første i landet til å ta det nye fagbrevet, fikk Morten Solberg også «Meget godt bestått» på fagprøven.

– Det var veldig stas, det, sier han på telefon.

Solberg er til vanlig daglig leder for entreprenørbedriften Kjell Asbjørn Solberg AS i Telemark, et firma som faren grunnla.

Han har også fagbrev som anleggsmaskinfører, og tror at det nye fagbrevet vil være et godt tillegg i arbeidshverdagen.

– Jeg driver veldig mye med drift- og vedlikehold av vei, så det er fint å få det formalisert, sier han.

Håper på stor oppslutning

Det har vært jobbet i mange år med å opprette et eget fagbrev innen veidrift- og veivedlikehold, og i fjor høst ble det endelig en realitet.

Lars Tveiten er regionalt verneombud i Arbeidsmandsforbundet, og er også leder for prøvenemnda i Vestfold, Telemark og Viken. Han håper at den nye prøven vil være med på å heve statusen til yrket.

– Det er klart at det har mye å si å være fagarbeider i det faget du arbeider med. Også i en ansettelsesprosess har det stor betydning om du har fagbrev, sier han.

Tveiten forteller at det er flere fag som hører inn under veidrift- og veivedlikehold – alt fra anleggsmaskinfører til vei- og anleggsfaget – og at han nå er spent på hva som vil bli oppslutningen om det nye tilskuddet.

– Tidligere ble fagarbeidere til veidrift- og veivedlikeholdsrelaterte jobber rekruttert fra de andre anleggsfagene, så det er storveis at det har kommet på plass en egen utdanning. Jeg håper på stor oppslutning. Kanskje blir det sånn etter hvert at byggherre vil kreve vei- og veivedlikehold som egen utdannelse? Nå er det jo helt nytt, men vi håper at de ser nytten av det, sier han.

Mye lest: Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

 Lars Tveiten (t.v.) og Henrik Ødegård (t.h.) fra prøvenemda gratulerer Morten Solberg med Norges første fagbrev i veidrift- og veivedlikeholdsfaget. 

 Lars Tveiten (t.v.) og Henrik Ødegård (t.h.) fra prøvenemda gratulerer Morten Solberg med Norges første fagbrev i veidrift- og veivedlikeholdsfaget. 

Stein Egil Ødegård

Varierte fagprøver

Tveiten var sensor da Morten Solberg avla landets første fagprøve i faget, og kan fortelle om en ganske omfattende test.

Den første delen gikk ut på å tolke et meteogram – en daglig meteorologisk oversikt over duggpunkt, temperatur og nedbør – og utfra den vurdere strøing, brøyting og bruk av plog.

– Den andre delen av oppgaven gikk ut på å foreta en inspeksjon på stikkrenne, og basert på det, avgjøre hvilke tiltak som måtte iverksettes, sier Tveiten.

Han legger til at fagprøven vil variere ut ifra hvor i landet den gjennomføres:

– Årstid vil også spille inn. På vinterhalvåret er det brøyting og strøing det handler om. På sommeren kan det være helt andre ting, som for eksempel stikkrenne. Vi kommer til å gjennomføre prøver hele året, så veien blir nok litt til som vi går, sier Tveiten.

Mye delt: Bingoverter er blant de dårligst betalte i Norge. June Merete er et unntak

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse