Sikkerhetssystem for maskinførere:
Nå skal gravemaskinen sjekke om føreren er edru og har gyldig sertifikat
Først blåser de i alkolåsen, deretter skanner de mobilen sin. Slik blir maskinførerne i Hæhre og Isachsen sjekket om de er i stand til å bruke maskinen de setter seg inn i.
ØKT SIKKERHET: Maskinførerverifikasjon kalles det automatiske systemet som skal sørge for bedre sikkerhet for maskinførere på jobb. Mannen på bildet har ingenting med saken å gjøre.
Sissel M. Rasmussen
merete.holtan@lomedia.no
Sikkerhetssystemet kalles maskinførerverifikasjon og er en løsning teknologiprodusenten Effera har utviklet sammen med Hæhre og Isachsen.
Det var entreprenørselskapet som i 2019 tok initiativet til å få den helautomatiserte løsningen på plass.
For maskinførerne i Hæhre og Isachsen betyr det økt sikkerhet på jobb. Ved å blåse i en alkotest og skanne mobiltelefonen mot en leser i kjøretøyet blir det undersøkt om føreren er edru, har gyldig sertifikat og dokumentert sikkerhetsopplæring for den spesifikke maskinen vedkommende har satt seg inn i.
– Helt på sin plass
Konserntillitsvalgt Bjørn Bakerød er positiv til løsningen.
– Den kan luke vekk de som ikke skulle satt seg inn i maskinen i første omgang. I et sikkerhetsperspektiv er dette helt på sin plass – det er store og tunge maskiner vi kjører, sier Bakerød.
Han har ikke selv testet ut løsningen, men henviser til sønnen Hans Kristian Bakerød. Han er maskinfører i Hæhre, og forklarer hvordan han og kollegaene gjennomfører sin nye rutine.
Fikk du med deg denne? Rullestolbruker Thomas: – Man trenger jo egentlig ikke bein for å kjøre gravemaskin
Saken fortsetter under bildet.
POSITIV: Bjørn Bakerød, hovedtillitsvalgt i Betonmast Hæhre Anlegg.
Bjørn Harry Schønberg
Opplæring på stedet
Først blåser maskinføreren i alkolåsen og får «go», før han eller hun finner fram mobiltelefonen og legger den på en leser som skanner en qr – kode på telefonen. Leseren er koblet opp mot Sentralregisteret for maskin og kompetanse, hvor det sjekkes om eieren av mobiltelefonen både har maskinførerbevis og dokumentert opplæring på kjøretøyet han eller hun har satt seg inn i.
Mangler føreren spesifikk opplæring, kan dette også fikses på stedet. Føreren kan rett og slett se en video og få den dokumenterte opplæringen via skjerm. Hele verifikasjonen tar noen sekunder å gjennomføre, og skal fungere uavhengig av tilgang til internett.
Først når alt er i orden, kan motoren starte.
– Systemet er ganske enkelt å bruke, og er viktig å ha i et sikkerhetsperspektiv. Det er skummelt hvis en som ikke vet hva han driver med, setter seg inn i en maskin og starter, sier Hans Kristian Bakerød.
Saken fortsetter under bildet.
NY TEKNOLOGI: Mobiltelefonen legges ned på en enhet som igjen er koblet til denne boksen i maskinens førerhus.
Effera
– Ingen overvåking
Lars Hæhre var tidligere daglig leder i det som het Hæhre og Isachsen Industri, og var med på å utvikle den nye digitale sikkerhetsløsningen. Nå er Hæhre konsernsjef i Rental Group, som leier ut maskiner og utstyr til Hæhre og Isachsen.
Arbeidsmanden har spurt Hæhre om hvorvidt personvernet til de ansatte er ivaretatt med den nye verifikasjonen. Det svarer han et helt klart «ja» på.
– Dette er ikke noen form for overvåking av de ansatte. Når det gjelder verifiseringen opp mot Sentralregisteret, er de ansatte klar over at vi uansett må lagre og dokumentere det de har av opplæring. Alkolåsen er anonym. Den sier ingenting om hvem det er som eventuelt blåser rødt, forklarer Hæhre.
El-gravemaskiner: Nullutslipp med Hitachi ZE85 og ZE160LC-6
– Tilgjengelig for alle
Mens alkolås i maskinen også tidligere er blitt tatt i bruk i anleggsbransjen, er verifikasjonssystemet nytt og utviklet med tanke på Hæhre og Isachsens behov.
Entreprenørselskapet står likevel ikke som eier av løsningen, og det er helt bevisst.
Da sikkerhetssystemet ble lansert i oktober 2020, sa Lars Hæhre til Anlegg & Transport at bedriften vil gjøre teknologien tilgjengelig også for andre. Verifikasjonen eies av Effera og er bygget på en åpen plattform, slik at både maskinprodusenter og entreprenører skal kunne implementere den på sine maskiner.
– Dette er vårt bidrag til å øke maskinsikkerheten til alle som tjener til livets brød i anleggsbransjen. Vi mener der bare er et tidsspørsmål før alle maskiner i Norge får tilsvarende løsninger, sa Lars Hæhre til Anlegg & Transport.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.