Oslo kommune velger ikke lenger laveste pris på renhold
Oslo kommune endrer kriteriene for å velge ut renholdstjenester. Nå teller kvalitet 50 prosent, miljø 30 prosent og pris 20 prosent.
GÅR FORAN: Oslo kommune har gjort om kravene til offentlige kjøp av renholdstjenester for å favorisere seriøse aktører.
Jan-Erik Østlie
merete.holtan.garte@lomedia.no
– Den seriøse delen av bransjen har ingen sjanse til å konkurrere om vi legger for stor vekt på pris, sier Ivar Johansen fra Sosialistisk Venstreparti (SV).
Johansen sitter i bystyrets finanskomité, og viser til at Oslo kommune gjennom flere år har hatt en konserngjennomgripende rammeavtale, kalt samkjøpsavtale, for kjøp av daglig renhold.
Det innebærer at kommunale virksomheter som har valgt å kjøpe renhold eksternt, må legge kriteriene i avtalen til grunn når de velger leverandører.
Les også: Offentlige virksomheter er mer opptatt av pris enn pensjon
Måtte bestille ny, utvidet revisjon
Den forrige samkjøpsavtalen strakk seg fra september 2014 til juni 2017, og skulle revideres. I den forbindelse ble det i 2016 gjort en kontroll av de 13 eksterne leverandørene kommunen til nå hadde brukt.
Kontrollen ble utført av Deloitte AS, og avdekket såpass mange avvik at det ble nødvendig å se nøyere på leverandørene som kom dårligst ut. Som Ivar Johansen sier:
– Deloitte måtte foreta en utvidet stikkprøvekontroll hos et utvalg leverandører.
Følg oss på Facebook.
Alvorlige avvik
I et notat til finanskomiteen fra finansbyråd Robert Steen beskrives resultatet av revisjonen slik:
«Totalinntrykket etter revisjonene er at kommunens renholdsleverandører i hovedsak er seriøse leverandører som tar sitt ansvar for lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte alvorlig. Samtidig viste første revisjon en del avvik som var såpass alvorlige at det var nødvendig med en tilleggsrevisjon. Denne viste til dels alvorlige avvik hos enkelte av leverandørene, spesielt når det gjaldt betaling for faktiske utførte arbeidstimer.»
Rettet opp feil
Hva gjorde så Oslo kommune? Utviklings- og kompetanseetaten fulgte opp firmaene hvor det ble påvist avvik, og har fått dokumentert at disse er blitt rettet opp. Samtlige leverandører har også besvart hvordan de skal unngå tilsvarende avvik i framtiden.
Enda viktigere er de nye kriteriene som er blitt satt opp for innkjøp av renholdstjenester til kommunale virksomheter. I den nye samkjøpsavtalen skal leverandørene nemlig velges ut på grunn av kvalitet og miljø framfor pris.
Få vårt nyhetsbrev.
Bare 20 prosent vekt på pris
Den nye nøkkelen ser slik ut: Kvalitet skal telle 50 prosent, hensynet til miljø 30 prosent og pris bare 20 prosent. I den gamle avtalen ble kvalitet vektet 20 prosent og pris 80 prosent, mens miljø ikke var et tildelingskriterium i det hele tatt.
«I den nye samkjøpsavtalen er det lagt økt vekt på kompetanse, erfaring og miljø, og mindre på pris. Det er stilt strengere krav til økonomi og mannskap, og innført bedrede kontrollmuligheter. Jeg legger til grunn at disse tiltakene vil bidra til bedre forhold for den ansatte, og forhindre at Oslo kommune kjøper renholdstjenester fra useriøse leverandører» skriver finansbyråd Robert Steen til sin komité.
– Vi leverer
Og Ivar Johansen fra SV er fornøyd med den nye avtalen.
– Nå støtter vi opp om de seriøse aktørene, og bekjemper sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Det er en god retning.
– Er de nye kriteriene oppsiktsvekkende, i offentlig regi?
– Ikke med det nye politiske flertallet i Oslo. Vi har sagt at vi skal bekjempe sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Dette betyr at vi leverer, sier SV-politikeren.
Oslos egen modell
I den nye samkjøpsavtalen for renholdstjenester er også kontraktsbestemmelsene fra Oslomodellen tatt med. Modellen trådte i kraft i januar i år og har om mål å sette Oslo kommune i front i kampen for et seriøst og anstendig arbeidsliv.
Modellen pålegger alle kommunens virksomheter å bruke vedtatte standardkontrakter, med tilhørende kontrakts- og bilagsformular, når de gjør anskaffelser over 500.000 kroner på områder som omfattes av standardkontraktene.
I praksis stilles det krav om blant annet bruk av fast ansatte, om tarifflønn mellom oppdragene, om faglærte håndverkere og begrensning i antall underleverandører.
Fjernet sladden
Ivar Johansen er glad for at modellen setter standard også for innkjøp av renholdstjenester, og går ikke av veien for å bruke pisk for den som ikke retter seg etter arbeidslivets regler.
I den første rapporten etter revisjonen av Oslo kommunes 13 eksterne leverandører, var navnene på firmaene som sto for de største avvikene sladdet. Johansen tok til orde for å fjerne sladdingen, og fikk gehør for det.
– Vi har ikke noen interesse av å skjerme de som har uryddige arbeidsforhold, og de som er ordentlige, bør gjøres synlig. Hemmelighold rammer de seriøse aktørene mest, mener SV-politikeren.
Les også:
KrF presset regjeringen til å snu: Det blir ikke kutt i dagpenger for arbeidsløse
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.