JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Seks kroner i timen til vaktmestere og skadesanerere

Tillegg på seks kroner i timen og dekning av strømutgifter ved lading av tjenestebil hjemme. Det ble noen av resultatene på forhandlingene om service- og vedlikeholdsoverenskomsten. 

Bjørn A. Grimstad

ane.borrud@lomedia.no 

Heving av minstelønnssatsene har vært et tema i flere av lønnsforhandlingene Arbeidsmandsforbundet har hatt på sine overenskomster. Så også i forhandlingen på service- og vedlikeholdsoverenskomsten som foregikk 24. mai. 

– Service- og vedlikeholdsavtalen er en spesiell avtale med flere forskjellige bilag. Men felles for bilagene er også i år krav om økt minstelønn, sier Brede Edvardsen, forbundssekretær og forhandlingsleder fra Arbeidsmandsforbundet.

Service- og vedlikeholdsavtalen har fem bilag: Flyvedlikehold, skadesanering og skadedyrbekjempelse, vaktmestere, industriservice og flerfaglig tjeneste.

Resultatet

Etter at NHO Service og Handel og Arbeidsmandsforbundet bli enige, er fasiten som sådan: 

Det gis et generelt tillegg på seks kroner i timen fra 1. mai. 

Der hvor lønnsbestemmelser ikke reguleres av bilagene i overenskomsten, øker minstelønna fra 173,17 til 180,92 kroner i timen. Det vil i en økning på 7,75 kroner i timen. Alle minstelønnssatsene på alle bilagene øker med denne summen. Det generelle tillegget er inkludert i de nye minstelønnssatsene. 

– Vi er veldig fornøyde med at alle får en lønnsøkning på seks kroner i timen, og ikke bare dem som følger minstelønnssatsene, sier Edvardsen.  

Siden dette er en minstelønnsavtale, er det lokale forhandlinger i tillegg. 

– Klubbene har et godt utgangspunkt for å forhandle om mer uttelling lokalt, mener Edvardsen. 

Akkord og lading av bil

I paragraf 2 om lønnsbestemmelser kommer et nytt siste ledd:

«Partene på bedriften kan inngå avtale om akkord/bonussystemer innenfor bilagets virkeområde.»

Og det har kommet inn en ny tekst i paragraf 4 om arbeidstid: 

«Dersom arbeidstaker pålegges å lade tjenestebilen hjemme, dekkes strømutgiftene av bedriften. Eventuelle utgifter til installering av lader må avtales med bedriften på forhånd. Utgiftene må kunne dokumenteres.»

Partene ble også enige om å ta inn en rekke av de endringene frontfaget tidligere har oppnådd. 

Blant annet gjelder dette tilpassede arbeidsklær, vernebriller med styrke og bestemmelser om likestilling, likeverd og etter- og videreutdanning.

Miljøperspektiv

I tillegg har det kommet inn en ny tekst om miljø:

«De lokale parter har et felles ansvar for å søke mer effektiv og bærekraftig ressursbruk, herunder reduksjon av forbruk, overgang til fornybare ressurser, økt gjenbruk og gjenvinning/gjenbruk og bruk av mindre forurensende metoder og materiell. I tråd med det grønne skiftet bør det satses mer på miljøvennlig transport». 

– Det er kjempebra at vi får på plass noe i avtalen om dette, slår Edvardsen fast. 

Jobbe for nye fagbrev

Partene er enige om å nedsette et utvalg som i tariffperioden skal arbeide for at det etableres fagbrev i skadedyrbekjempelse og skadesanering.

– Dette er en sak vi har holdt på med en stund, så saken i seg selv er ikke ny. Men det er nytt at vi får det inn i overenskomsten, forklarer Brede Edvardsen. 

Han mener det er på høy tid med fagbrev innen skadedyrbekjempelse. 

– I dag har de en godkjenning fra Folkehelseinstituttet for å bedrive skadedyrbekjempelse. Det er mye mer miljøvennlig metoder nå enn før, men likevel brukes det kjemikalier som fordrer kunnskap om bruk. I tillegg trenger man byggeteknisk kompetanse, hvis du for eksempel skal utrydde rotter eller veggedyr i et hus. 

Også skadesanerere gjennomfører avanserte arbeidsoperasjoner ifølge nestlederen.

– Brann, vann og kloakk, det er et svært fagområde, påpeker han. 

Det er et stykke arbeid å få på plass nye fagbrev. Nå først skal forbundet sette seg ned sammen med arbeidsgiversiden og gjøre en ordentlig gjennomgang for å se om det er grunnlag for å søke om nye fagbrev. Så må det utarbeides en søknad som dokumenterer behovet, og i siste instans er det Utdanningsdirektoratet som godkjenner. 

Nå skal forhandlingsresultatet ut på uravstemning, og fristen for medlemmene på overenskomsten til å avgi stemme er satt til 8. juni. 

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse