JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statens Vegvesen kan sitte igjen med langt flere ansatte enn de har midler til å lønne

Denne uken får Statens vegvesen svar på om de fratas penger til å lønne 500 ansatte fra nyttår av. Norsk Tjenestemannslag (NTL) advarer mot at underfinansiering kan føre til dårligere tjenester fra etaten. I tillegg skaper situasjonen stor usikkerhet blant de ansatte.
BEKYMRET: Ellen Dalen, 2. nestelder i NTL, og Henny Kristin Navarsete, nestleder i NTL Veg, møtte nylig folkevalgte på Stortinget for å komme med innspill til overføringen av oppgaver fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. De er bekymret for at vegvesenet kan sitte igjen med langt flere ansatte fra nyttår enn de har midler til å lønne dem med, og at dette kan gå utover tjenestetilbudet.

BEKYMRET: Ellen Dalen, 2. nestelder i NTL, og Henny Kristin Navarsete, nestleder i NTL Veg, møtte nylig folkevalgte på Stortinget for å komme med innspill til overføringen av oppgaver fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. De er bekymret for at vegvesenet kan sitte igjen med langt flere ansatte fra nyttår enn de har midler til å lønne dem med, og at dette kan gå utover tjenestetilbudet.

Kai Hovden

katharina@lomedia.no

merete.jansen@lomedia.no

Regjeringen kommer med forslag til endringer i statsbudsjettet senest 8.november, og det ryktes at dette vil få konsekvenser for pengestrømmen når 1850 ansatte skal overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. De ansatte skal overføres 1. januar 2020, samtidig med at ansvaret for administrasjonen av alle landets fylkesveier flyttes. Men mange ansatte har takket nei til tilbudet om å skifte arbeidsgiver, og mange har heller ikke fått tilbud om ny jobb i fylkeskommunene. To måneder før iverksettelsen står derfor rundt 500 stillinger i fylkeskommunene ubesatt.

P

Regjeringen har tidligere sagt at lønnsmidlene skal følge stillingene. Men de siste ukene har det kommet signaler som tyder på at de folkevalgte har endret mening og at pengene nå skal følge oppgavene og ikke stillingene.

Gunn Marit Helgesen, leder av kommunene og fylkeskommunens interesseorganisasjon KS, sa i forbindelse med kommunalkomiteens høring 21. oktober at hun «hadde grunn til å tro» at det ble slik. Ifølge avisen Kommunal Rapport skal hun også ha uttalt at flere fylker rapporterte at de hadde fått muntlig forsikring fra Kommunaldepartementet om at pengene følger oppgavene.

Fare for flere dødsfall

Dersom pengene overføres til fylkeskommunene uten hensyn til hvor mange ansatte som flytter med, betyr det at Statens vegvesen går inn i 2020 med rundt 500 flere ansatte enn de har budsjettmidler til å lønne. På toppen av dette kommer kuttene som kreves fra regjeringen gjennom avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen (ABE).

NTL forventer at regjeringen tar ansvar for at omstillingen gjennomføres i tråd med intensjonen og sikrer trygghet for de ansatte, samt mulighet for å fylle samfunnsoppdraget.

– Vi frykter at underfinansiering skal føre til dårligere tjenester og, i ytterste konsekvens, flere tap av liv på veiene våre, sier Ellen Dalen, andre nestleder i NTL.

Dalen er redd for at Statens vegvesen ikke skal ha økonomi til å følge opp løpende kontrakter og få lyst ut nye vegprosjekter. Hvis etaten må bruke store summer på å lønne ansatte etter at lønnsmidlene er overført til fylkeskommunene, vil Statens vegvesen også mangle ressurser til å følge opp sosial dumping og annen arbeidslivskriminalitet, påpeker Dalen.

Ap er opprørt over prosessen

Sammen med Henny Kristin Navarsete, nestleder i NTL Veg, har Dalen møtt Eirik Sivertsen, stortingspolitiker for Arbeiderpartiet. Han mener det er problematisk at det hersker uklarhet om finansieringen av Statens vegvesen, bare to måneder før en stor omstilling skal gjennomføres.

– Det er usikkert hvor mye penger Statens vegvesen og fylkeskommunene får over statsbudsjettet og om pengene følger oppgavene eller ansatte, sier Sivertsen som er medlem kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget.

Han er også opprørt over at mange ansatte – 386 personer, ifølge NTL – ikke har fått tilbud om videre jobb i fylkeskommunene.

– Det er uholdbart at ansatte ikke vet hvem som er arbeidsgiveren deres om to måneder, sier Sivertsen.

Ifølge Ap-politikeren er det ikke kommet en avklaring på hvordan en skal ta vare på kompetanse og ansatte. Han forteller at regjeringen har sagt at de skal benytte seg at prinsippene om virksomhetsoverdragelse som innebærer at alle tilbys videre jobb.

Sivertsen har ikke kjennskap til innholdet i tilleggsproposisjonen.

– Arbeiderpartiet forventer at regjeringen har svar på hvordan de ansatte blir ivaretatt og hvordan Statens vegvesen og fylkeskommunene skal finansieres, sier Ap-politikeren.

P

Trenger midler til omstilling

I tillegg til usikkerhet rundt lønnsmidlene, lurer de tillitsvalgte på hvor Statens skal få penger til nødvendig omstilling fra.

– Omstilling tar tid og koster penger, slår Ellen Dalen fast.

Navarsete føyer til at det kan se ut for at midlene som er satt av til omstilling, er tatt fra rammen Statens vegvesen allerede har fått til andre, konkrete oppgaver.

– Det kan se ut for at omstillingen rett og slett er finansiert av det som skulle vært vedlikeholdsmidler til veiene våre. Vi trenger en egen omstillingspakke, sier hun.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse