Ny overenskomst
Trafikkdirigent Arvid jubler for egen tariffavtale: – Vi har ventet i mange år
Nå håper Arvid Eide at statusen for yrkesgruppa kan få et løft.
– Nå har arbeidstakersiden helt andre rettigheter under forhandlinger, sier tillitsvalgt Arvid.
Privat
camilla.yndestad@lomedia.no
– Det er viktig, både for firmaet jeg jobber i, og for hele bransjen. Vi har snakket om og ventet på en løsning i mange år, sier trafikkdirigent og tillitsvalgt i firmaet Rammuden, Arvid Eide.
Når Arbeidsmanden ringer, er han på vei til årsmøte i klubben – der den nye tariffavtalen skal feires.
– Endelig har vi fått de rettighetene som bransjen har behov for, sier han.
Lang vei mot målet
Det var før jul i fjor at partene ble enige om en egen overenskomst for trafikkdirigenter.
At det skulle ende med en helt ny avtale, lå absolutt ikke i kortene fra starten av.
Veien dit har vært lang, og startet som en tvist mellom Norsk Arbeidsmandsforbundet og NHO om hvilken overenskomst trafikkdirigentene skulle ligge under: Asfalt- og veivedlikehold, eller service- og vedlikehold?
Asfalt- og veivedlikehold, mente Arbeidsmandsforbundet.
– NHO tok et valg og bestemte seg for at NHO Service og Handel var riktig arbeidsgiverorganisasjon for bedrifter som driver med trafikkregulerende arbeid. Da kom vi i en skvis fordi asfalt og veivedlikehold er BNL (Byggenæringens Landsforening), altså en annen part i NHO. Da var lista lagt.
Det sier forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Frode Engen.
Selv om det opprinnelige ønsket fra forbundet var å plassere trafikkdirigentene under asfalt- og veivedlikeholdsoverenskomsten, forteller Engen at det ikke ville vært noen ideell løsning.
– To arbeidsgiverorganisasjoner (NHO Service og Handel og BNL) på samme overenskomst, ville fungert dårlig, sier han.
Tøft yrke: Fred har opplevd flere nestenulykker på jobb. Nylig mistet han en kollega
Nytt forslag i tariffnemnda
Det ble satt datoer for tvistemøter og nemndmøter, og i den prosessen kom forslaget fra NHO om å lage et eget avtaleområde.
Frode Engen forteller at Arbeidsmandsforbundet i starten var skeptiske til forslaget, men at de – etter en del fram og tilbake – ble enige med NHO.
– Vi hadde vårt syn, og mente at det var asfalt- og veivedlikehold som har vært den riktige avtalen hele veien. Det er den eneste avtalen der trafikkdirigentene er nevnt. Fra for ti år tilbake, da spørsmålet først kom opp, har det vært standpunktet vårt. Vi måtte stå på det så lenge vi kunne, sier Engen.
– Hva var det som gjorde at dere snudde?
– Vi så at det ville bli vanskelig så lenge NHO hadde bestemt seg for at det var NHO Service og Handel som skulle være arbeidsgiverorganisasjonen. Asfalt- og veivedlikehold er jo BNL. Da var kampen for asfalt- og veivedlikehold tapt, sier han.
Arbeidsmandsforbundet hadde to alternativer: Utfallet ville enten bli service- og vedlikehold, eller et tarifftomt rom.
– Vi ville vært kommet like langt. Da var løsningen med å opprette en ny tariffavtale det beste vi kunne ende opp med, sier Engen, som tror at den nye avtalen vil være positiv, både for bransjen og medlemmene:
– Det vil bli enklere å jobbe for deres sak. Nå trenger trafikkdirigentene ikke lenger å dele oppgjøret med de som driver med asfalt, tunnelvedlikehold og brøyting. De kjører sitt eget opplegg, der det er deres kjernesaker som skal opp til forhandling, sier han.
Håper på mer stabile arbeidstider
Tillitsvalgt i Rammuden, Arvid Eide, har stor tro på den nye tariffavtalen.
– Jeg tror det blir bedre. Trafikkdirigering har gjerne blitt oppfattet som et lavstatusyrke, en litt sånn «cowboybransje».
Eide håper at den nye tariffavtalen vil løfte statusen til yrket.
– Nå har vi helt andre rettigheter under forhandlinger, sier han.
Punktene i den nye overenskomsten er i hovedsak hentet fra asfalt- og vedlikeholds-overenskomsten. Mye er likt, og noe er tatt bort, som bransjespesifikke punkter under asfalt.
Eide håper at den nye overenskomsten vil bli mer spisset mot trafikkdirigering, og har allerede mange ting på blokka som han vil ha med:
– Det med oppmøtetider er viktig. Noen ganger blir vi utkalt på oppdrag, og så vet vi ikke hvor lenge vi blir borte. Vi begynner gjerne klokken sju om morgenen, og aner ikke om vi blir ute i en eller tolv timer.
Eide håper også at stillingsprosentene blir økt, sånn at inntektene blir mer stabile.
– Nå vet vi ikke noe om hvordan neste uke blir – om det blir mye, eller lite å gjøre. Det er vanskelig å ha familie om man skal jobbe i denne bransjen. Det er nesten helt umulig, eller det er umulig. Jeg håper mye blir bedre med den egne avtalen, sier han.
Den nye tariffavtalen er opprettet med virkning fra 1. januar 2023.
KAKE: – Endelig har vi fått de rettighetene som bransjen har behov for, sier tillitsvalgt og trafikkdirigent Arvid Eide. Han og klubben feiret den nye avtalen med kake.
Amund Losen Moholdt
Overenskomst for trafikkregulerende arbeider:
Den nye tariffavtalen vil regulere lønns- og arbeidsforholdene for bedrifter som utfører trafikkregulerende arbeider, samt sikringsoppgaver tilknyttet arbeid i og ved trafikkerte miljø.
Overenskomsten gjelder ikke for bedrifter med annen kjernevirksomhet som utfører trafikkregulerende arbeider i egen regi, f.eks. entreprenører som har egne ansatte som utfører slikt arbeid.
Det er presisert at overenskomsten ikke gjelder for virksomheter som hovedsakelig driver med utleie av maskiner og utstyr.
Kilde: Norsk Arbeidsmandsforbund
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
Overenskomst for trafikkregulerende arbeider:
Den nye tariffavtalen vil regulere lønns- og arbeidsforholdene for bedrifter som utfører trafikkregulerende arbeider, samt sikringsoppgaver tilknyttet arbeid i og ved trafikkerte miljø.
Overenskomsten gjelder ikke for bedrifter med annen kjernevirksomhet som utfører trafikkregulerende arbeider i egen regi, f.eks. entreprenører som har egne ansatte som utfører slikt arbeid.
Det er presisert at overenskomsten ikke gjelder for virksomheter som hovedsakelig driver med utleie av maskiner og utstyr.
Kilde: Norsk Arbeidsmandsforbund